Eerste keer yoghurt

De naam zegt het al....
Plaats reactie
Bericht
Auteur
webmaster

Eerste keer yoghurt

#1 Bericht door webmaster » 25-08-2013 11:12

Niet helemaal een recept met melk, maar wel even een verslagje van mijn eerste poging om yoghurt te maken met wellicht als uiteindelijk doel om zelf soja-yoghurt te maken:
Gistermiddag in een supermarkt een liter volle melk gehaald.
Twee eetlepels biologische yoghurt gewoon uit het pak verdund met wat melk en de rest van de liter melk in een pannetje, samen met een snufje zout, een eetlepel suiker en (bij gebrek aan melkpoeder) twee eetlepels aardappelzetmeel in een poging om wat dikkere yoghurt te krijgen.
De melk gewarmd op de inductie-kookplaat in de keuken en daar ontstond het eerste probleem: De digitale thermometer met metalen sensor sloeg op hol, waarschijnlijk door de inductie kookplaat. Als ik de sensor met de hand vast hield ging het beter. Uiteindelijk zwabberde de temperatuur op het display heen en weer tussen 42 en 47C en ben ik gestopt met verwarmen.
Toen bleek dat ik de oven wel kon instellen op 43C, maar dan betekende dus niet dat er ook op die temperatuur verwarmd wordt, dat werkt pas vanaf 100C.....
Snel een badhanddoek gepakt en de pot zo goed mogelijk op een warme plek neergezet.
En vanmorgen had ik yoghurt! Wat dunner dan ik hoopte en het blijkt dat aardappelzetmeel niet geschikt is om het dikker te maken, dit lost blijkbaar niet helemaal op en zakt naar de bodem...
Maar het begin is er. Lactoferm heeft zelfs een apparaat dat na de ingestelde tijd de yoghurt koelt tot 6C.....

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#2 Bericht door Vera » 25-08-2013 11:22

Eerste poging is dus redelijk geslaagd.
Onze yoghurt is soms ook aan de dunne kant, ik laat het dan een uurtje uitlekken.
Van de melkpoeder wordt de smaak van de yoghurt wat vlak en naar onze smaak te zoetig. Ik heb net gisteren yoghurt gemaakt en de melkpoeder weggelaten. Zie qua dikte weinig verschil eigenlijk.
Weet je trouwens dat je het beste resultaat krijgt als je gesteriliseerde melk gebruikt?

Je maakt me enthousiast, ik zal eens een pak sojamelk meenemen als ik boodschappen doe en het eens met sojamelk proberen.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#3 Bericht door Gerda » 25-08-2013 12:14

He wat leuk, dat heb ik ook nog niet gedaan, wil een van jullie een recept plaatsen.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#4 Bericht door Vera » 16-09-2013 11:20

Had je vraag niet eerder gezien Gerda.
Het werkt heel simpel.
Liter houdbare melk verwarmen tot 43 graden.
Een paar eetlepels yoghurt op kamertemperatuur toevoegen. Snuf zout erbij. En eventueel een eetlepel melkpoeder toevoegen. Alles goed roeren.
Dan op een warme plaats wegzetten, of overgieten in een voorverwarmde thermoskan. Na ca 8 uur heb je yoghurt.

De smaak wordt steeds beter naarmate dat de yoghurt ouder wordt.
Je kunt met de zelfgemaakte yoghurt gewoon weer doorstarten.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#5 Bericht door Vera » 13-12-2013 20:29

In inmiddels zijn maanden verder....
Ik start nog steeds de yoghurt door, dus een paar eetlepels in de melk van ca 43 graden. Merk dat de yoghurt steeds intenser wordt van smaak (logees in het weekend konden niet geloven dat er geen smaakmakers aan te pas komen) in het begin had ik echt 5 a 6 uur nodig om van melk yoghurt te maken, nu is dat ik ca 3 uur gepiept. Herman ben jij ooit verder gegaan met je sojayoghurt?
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

phoebe

#6 Bericht door phoebe » 30-07-2014 03:33

Wat Herman heeft met zijn thermometer dat heb ik ook (wij hebben ook inductie). De tweede Ikea Fantast is kapot, slaat op hol en geeft totaal verkeerde temperaturen aan. Ik ga een ouderwetse kopen...

Kun je yoghurt invriezen zodat je wat van de cultuur kunt bewaren mocht je een keer niet kunnen doorstarten??

Ik maak de yoghurt net zoals Vera. Alleen na toevoeging van de melk pak ik de pan in een fleecedeken.

Nog even een stukje over citroenyoghurt waar we het in een ander topic over hadden:
"De citroenyoghurt heb ik leren kennen doordat ze dat soms bij de Aldi in Duitsland hebben (gaan vaak in Emmerich boodschappen doen). Ik vind dat heerlijk! Maar citroen kun je niet zomaar aan yoghurt toevoegen dus had ik citroenessence (wat erg op de geur van de aldiyoghurt lijkt) toegevoegd. 6 druppels op een liter is voldoende om het wel fris maar niet overheersend te laten zijn. Het was een testje maar zeker voor herhaling vatbaar. "

Charlie

#7 Bericht door Charlie » 12-08-2014 21:33

Hallo

Ik heb ook een probleempje met het maken van mijn (schapen)yoghurt, dus ik dacht om het hier ook te posten, mss dat jullie me kunnen helpen.

De eerste maal heb ik yoghurt gemaakt met een zakje yoghurtferment en toen was mijn yoghurt goed geslaagd (ik heb zo'n yoghurtmachine) Ik heb een potje yoghurt aan de kant gehouden en deze gebruikt om het volgende te maken. Maar vanaf toen lukte het me niet meer. Ik heb telkens dikke melk met een licht yoghurtsmaakje. Ik heb al verschillende yoghurts gekocht als startcultuur, maar het lukt me niet.

Dit is het recept dat ik volg :
1l melk verwarmen tot 45°, 2 eetlepels yoghurt al roerend toevoegen, verdelen in de potjes en dan de machine het werk laten doen.

Zou het door het feit zijn dat ik koemelkyoghurt gebruik met schapenmelk? Of is het mijn machine die niet goed werkt (is wel een zonde van die 40 euro dan)

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#8 Bericht door Vera » 12-08-2014 21:53

Ik denk dat het eraan ligt dat je de melk niet eerst minimaal pasteuriseert.
Liever nog gewoon koken.
Ik gebruik lang houdbare melk uit de winkel en dat werkt perfect.

Klinkt gek, maar is wel de oplossing denk ik.

Start eens met winkelmelk - die lang houdbare die je buiten de koeling vind. Warmen naar ca 43 graden. Voeg een paar eetlepels - niet te zuinig - gekochte yoghurt toe. Dan heb je na ca 5 uur een mooie startyoghurt. Bewaar dan een paar eetlepels.
Nu ga je met je verse melk aan de slag.
Probeer eens melk aan de kook brengen, terugkoelen naar ca 43 graden en dan je starter erbij. Warm laten staan ca 5 uur en je hebt dikke yoghurt als het goed is.
Je hebt een machine, dus die zal de temp. wel regelen. Ik doe het op de AGA - temp. is steeds ca 40 graden tijdens het rijpen.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Charlie

#9 Bericht door Charlie » 12-08-2014 22:01

Ok, dat zou wel eens goed kunnen, ik pasteuriseer mijn melk niet, maar op het recept staat wel dat ik dat zou moeten doen :oops: Ik pasteuriseer nooit mijn melk vooral omdat mijn man daar niet zo voor is. Zijn mening is dat je veel voedingsstoffen kapot maakt zo. Maar ik zal het eens proberen, hij moet dat toch niet te weten komen :wink:

Wow, een AGA-fornuis, nu maak je me wel een beetje jaloers. Dat zal zijn voor als ik de lotto gewonnen heb, vrees ik. :D

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#10 Bericht door Vera » 12-08-2014 22:25

Stttt, ik zal je niet verraden....

Ja de AGA. Ik had een erfenisje van mijn moeder. Die was dol op koken en gezelligheid. Ik loerde telkens weer naar die mooie Aga's. En toen begaf mijn fornuis het.... Monteur erbij: 'niet meer te redden mevrouw'. Ik kon hem wel zoenen - HOERA, ik kon een Aga bestellen...... 't Is warm in de zomer, maar zo heerlijk in de winter en zo fijn altijd ovens warm op elke gewenste temperatuur. Yoghurt maken, brooddeeg rijzen, karnemelk maken, in het begin kaas gemaakt erop in een emmer om de warmhoudplaat, was opvouwen en dan even op de Aga 'strijken', noem het op, op de Aga gaat het altijd goed. Ik wil hjaar niet meer missen.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Charlie

#11 Bericht door Charlie » 12-08-2014 22:41

Jah, een AGA, een investering voor het leven. Als je jong bent kan je ze niet betalen, maar als je ouder bent kan je het niet meer verslijten :wink:

Een schapenboer waar ik stage deed had er eentje en ik ben er echt verliefd op geworden. Een brood bakken in de éne oven en in de andere stond er een halve dag een stoofpotje te sudderen. Misschien ooit ...

Gebruikersavatar
johnshadows
Overjarige kaas
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11-07-2013 10:55
Contacteer:

#12 Bericht door johnshadows » 13-08-2014 09:45

Als ik me goed herinner had Stef ook problemen met yoghurt maken.
Nadien kookte hij de melk en was het opgelost.
BB-kaas: ‘Het is niet leuk om oud te worden, maar wel fijn om te rijpen.’

ciesvandekwis
Jonge kaas
Berichten: 86
Lid geworden op: 02-08-2016 14:44
Contacteer:

#13 Bericht door ciesvandekwis » 01-04-2017 12:40

Hier net geprobeerd, met de thermosmethode, 3 lepels griekse yoghurt , lepeltje suiker en snuif zout op een liter halfvolle melk 43°, de thermos met kokend water voorverwarmd en dan een nachtje in een deken gewikkeld.
Niet té vast, perfecte papachtige structuur.
Heerlijk lichtzuur, perfect met een lepeltje suiker erbij.
Napalm is er nog Palm

cheeese

#14 Bericht door cheeese » 08-05-2018 11:08

Ik heb het nu 2x geprobeerd op de manier die vera beschreef enne heerlijke yoghurt :-))
2e hands een pan van 50 liter gekocht en daarin zet ik een pan in heet water..nachtje laten staan en is na 8 uur goed van dikte en smaak

Jullie tips zijn zooo aanstekelijk en super handig!

Ingeborg

#15 Bericht door Ingeborg » 08-05-2018 14:44

Om water te sparen zou je ook een fleecedeken of een hooikist kunnen gebruiken. Ik heb veel plezier van die hooikist!

lily
Extra belegen kaas
Berichten: 454
Lid geworden op: 15-12-2017 16:38
Contacteer:

#16 Bericht door lily » 27-12-2018 12:05

hoe zou het worden als je bv een beetje custard toevoeg
heb je meteen een beetje vanille smaak
Ja nu ga ik echt LOS

Friemeltje
Oude kaas
Berichten: 608
Lid geworden op: 30-07-2018 08:42
Contacteer:

#17 Bericht door Friemeltje » 13-01-2019 20:41

Ik maak nu gezellig yoghurt mee :D
Het word redelijk dik en smaakt goed.
Alleen als ik er bv wat honing door heen roer en ik laat het een dag staan is het daarna veel wateriger :(

Hebben jullie daar ook last van? of doe ik iets niet goed?


1L lang houdbare melk.
Paar lepels Griekse Yoghurt 0% vet

Melk ca 43 graden, yoghurt toevoegen, goed roeren.
Pan inpakken in een deken, in woonkamer plaatsen, 8 uur laten staan en klaar.

Ik kweek nu de 2de versie (incl eerste kweek yoghurt), exact zelfde recept alleen deze laat ik nu een dag staan.

Reza
Belegen kaas
Berichten: 313
Lid geworden op: 03-03-2018 05:38
Contacteer:

#18 Bericht door Reza » 14-01-2019 08:29

Waterig worden kan misschien komen omdat er toch altijd wei naar buiten blijft komen. Je kan na bereiding de yoghurt een uurtje ophangen in een kaasdoek. Wordt ie sowieso steviger.

Al je na na die 8 uur je thermometer erin steekt, heb je dan nog steeds 43°C?
4 uur is trouwens bij mij voldoende.

lily
Extra belegen kaas
Berichten: 454
Lid geworden op: 15-12-2017 16:38
Contacteer:

#19 Bericht door lily » 14-01-2019 10:34

ik gebruik verse melk en verwarm hem eerst naar 90 graden
vraag me af al ik met dat verwarmen een half of heel vanille stokje doorgesneden meer verwarm als ik dan op het zoete na de smaak van vanille yoghurt krijg
Ja nu ga ik echt LOS

Friemeltje
Oude kaas
Berichten: 608
Lid geworden op: 30-07-2018 08:42
Contacteer:

#20 Bericht door Friemeltje » 14-01-2019 17:00

@Reza

Ik ben het dus idd nu aan het ophangen :P soort hangop word het nu.
Het is na 8 uur al echt niet 43 graden meer. (Ik gok zelfs na een paar uur al niet meer, ik wikkel de pan in met een grote dikke bad handdoek.
Nu na 24 uur, heb ik wel wat dikkere yoghurt <- deze hang ik nu nog even op.


@Lilly
Je kunt idd een stokje vanille er bij doen tijdens het koken om die smaak te krijgen.


Ik heb er zelf een schepje honing en 70% chocolade rasp er door heen gedaan, halve dag laten staan...heerlijk! ondanks dat het weer bijna melk was geworden kwa dikte.

lily
Extra belegen kaas
Berichten: 454
Lid geworden op: 15-12-2017 16:38
Contacteer:

#21 Bericht door lily » 14-01-2019 19:41

die honing en die rasp die tijdens dat de melk in yoghurt verander onder het 8 uur staan.
Ja nu ga ik echt LOS

Reza
Belegen kaas
Berichten: 313
Lid geworden op: 03-03-2018 05:38
Contacteer:

#22 Bericht door Reza » 15-01-2019 22:50

Het is inderdaad lastig om je melk op dezelfde temperatuur te houden.

Ik ga ook experimenteren met vanille. Ik eet mijn yoghurt altijd met nootjes en zaadjes en pitjes en wat fijngehakte pure chocola. Ik denk dat de smaak van vanille daar wel bij past.

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#23 Bericht door Jouke » 24-04-2019 07:47

Die vanille vind ik wel een leuk idee.

Maar persoonlijk zou ik andere smaakmakers, zoals bijvoorbeeld honing en chocolade er pas in doen vlak voordat ik het ga eten.
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten