Boter

De naam zegt het al....
Bericht
Auteur
Elke
Oude kaas
Berichten: 986
Lid geworden op: 22-09-2013 17:17
Contacteer:

#26 Bericht door Elke » 07-11-2014 20:14

ook maar even het recept voor boter :

melk ontromen, dan heb je room en ondermelk
ondermelk : pasteuriseren en zuursel toevoegen ( bv karnemelk )
16 u laten zuren op 20 °C, nu heb je gewoon een moedercultuur gemaakt

room : pasteuriseren
enten met 5% van je van je zuurselbereiding
20 u rijpen op 14 °C

karnen : temp in de winter 16 °C in de zomer 14 °C , temp is blijkbaar heel belangrijk
scheiden van de boter en de karnemelk
zeer goed wassen , karnemelk en eiwitten uitwassen en temp van de boter ( dus stevigheid ) regelen waswater van 16 of 14 °C

kneden: vetklonters omvormen tot homogene kluit, vochtgehalte instellen, verdelen en verkleinen van waterdruppels, zoutverdeling

woeco

#27 Bericht door woeco » 07-11-2014 21:10

Wij hebben ook meerdere keren boter gemaakt. Laatst hadden we een pakje ongezoute roomboter uit de winkel. Die smaakte precies zo.
Wij hebben dus geen extra zuur toegevoegd.

Werkwijze
Na de rauwe melk een nacht te hebben laten staan om kaas te maken, hem afgeroomd.
Deze tussen het kaasmaken door in een schudbeker gedaan en geschud tot hij dik is.
Daarna hem goed uitgewassen met ijskoud water en wat gekneed om het zuur eruit te wassen.
Daarna in huishoudfolie in porties in de vriezer gedaan.
Voor gebruik laten ontdooien en kruiden of zout naar smaak toevoegen.

Gr,Jacqueline

Jessy
Belegen kaas
Berichten: 313
Lid geworden op: 31-12-2014 11:06
Contacteer:

#28 Bericht door Jessy » 10-05-2015 19:59

Zo heb ik het inderdaad ook een keer gedaan en was superlekker, was ook met een dag al op dus ik weet ook niet hoelang dit houdbaar zou wezen :lol:
Say cheese :-)

wouter en leen
Verse kaas
Berichten: 62
Lid geworden op: 12-09-2014 11:40
Contacteer:

#29 Bericht door wouter en leen » 02-09-2015 11:28

Sinds bijna 2 maanden hebben wij nu onze eigen Jersey-koeien. Echt Super!!! Een aanrader voor iedereen hier ;)
Voor boter te maken kochten we een ontromer, dus na het melken gaat de melk in de ontromer, ene kant komt room uit, andere kant ontroomde melk. Daarna wordt de room gezuurd met zuursel, om na een tijdje in de boterkarn te gaan.
Ik denk dat we zo'n uurtje of 6/7 laten zuren. Daarna de boterkarn aan voor 20-tal minuutjes.
Gisteren viel onze opbrengst heel erg tegen, we vragen ons wat af hoe dat komt. Misschien de temperatuur te hoog, niet lang genoeg gezuurd, niet lang genoeg gekarnd,...
Andere ideetjes?

erico321

boter

#30 Bericht door erico321 » 03-09-2015 07:09

Hoi Wauter en Leen,

Een mogelijk antwoord op jullie vraag.

Te weinig opbrengst: je haalt ongeveer 1 kilo boter uit 10 liter melk, mits je vet percentage rond de 4 1/2 a 5 1/2 % procent ligt. anders is het aanzienlijk minder.

Het aanzuren van de room: Dit moet een goede ferment zijn die de juiste melkzuurbacteriën omzet. De room/melk mag tijdens dit proces niet in beweging komen, dit gebeurd bij een temperatuur van plus minus 21 graden en 24 lang.

Het karnen: dat is niet zo eenvoudig als dat het lijkt, bij mij is het de eerste keren ook niet perfect gegaan, het kwam wel eens voor dat de room/melk na het verzuren te dik was en dat de vetbolletjes zich niet goed konden afscheiden, wat kreeg ik voor advies van een bevriende kaasmaker in de beurt die ook boter maakt, dat ik de room/melk wat moest aanlengen met water van ongeveer dezelfde temperatuur als de room/melk.
en inderdaad het ging toen een stuk beter!

Ik hoop dat je hiermee wat kunt.

Groet,

Eric

wouter en leen
Verse kaas
Berichten: 62
Lid geworden op: 12-09-2014 11:40
Contacteer:

#31 Bericht door wouter en leen » 03-09-2015 09:51

Dank je Eric!

Het geweldige bij de Jersey's is dat hun vetpercentage 6% of meer is! Dus we zouden echt wel een hoop meer boter moeten hebben dan dat we nu doen.
De vloeibare massa (de karnemelk) hebben we trouwens nog eens een dagje laten staan, en daar kwam een heel dikke nieuwe (boterige) roomlaag op, dus dat nog maar eens met de hand gekarnd, en weer n 300gr boter er uit gehaald, dus dat wilt inderdaad zeggen dat er iets niet goed gaat.
24u laten verzuren lijkt me zo veel, maar zullen we zeker eens proberen.
Wij voegen ook water toe, zodat de boterkarn het iets makkelijker heeft, maar gebruiken meestal ijskoud water, zodat de boter harder wordt/blijft.
Wij experimenteren nog wat en laten jullie de resultaten weten!!
Als er nog iemand ideetjes heeft, horen we het wel!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast