yoghurtcultuur

De naam zegt het al....
Bericht
Auteur
stef
Jong belegen kaas
Berichten: 173
Lid geworden op: 26-11-2013 20:05
Contacteer:

yoghurtcultuur

#1 Bericht door stef » 31-12-2013 10:48

Beste forum bezoekers ,

Ik heb gisteren mijn yoghurtzuursel proberen maken ,ik heb dus 1 zakje van de cultuur opgelost in 1 liter gesteriliseerde melk , dit heb ik acht uur laten staan op 45 graden ( temp goed in de gaten gehouden ) resultaat geen yoghurt gewoon een pan melk zoals ik ben gestart , is dit zuursel nu kapot , het was de bedoeling om in te vriezen ... Wat kan er fout zijn gegaan..
Warme groeten
Stef.

I'm maybe a dreamer but I'm not the one who sleeps.

webmaster

#2 Bericht door webmaster » 31-12-2013 11:25

Stef, ik heb werkelijk geen idee. Ik heb nog nooit een moedercultuur gemaakt voor yoghurt, ik gebruik een yoghurtcultuur waarvan ik iedere keer een tl poeder bij een liter melk voeg. Vanmorgen net het laatste beetje opgemaakt van de yoghurt die ik dit weekend had gemaakt....
Maar 1 of 2 eetlepels yoghurt als cultuur gebruiken werkt ook goed.

Gebruikersavatar
johnshadows
Overjarige kaas
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11-07-2013 10:55
Contacteer:

#3 Bericht door johnshadows » 31-12-2013 13:07

Stef was het ferment van Lactoferm?
Zo ja even contact opnemen met Brouwland.
Wordt normaal vervangen door een nieuw.
Ik zie niet onmiddellijk een fout. :?
BB-kaas: ‘Het is niet leuk om oud te worden, maar wel fijn om te rijpen.’

stef
Jong belegen kaas
Berichten: 173
Lid geworden op: 26-11-2013 20:05
Contacteer:

#4 Bericht door stef » 31-12-2013 14:10

Op het zakje staat geen merk op het zat bij een starter pakket .. Vind het raar , Temp was perfect ... Die boek van kaas je kaasje heb ik ook mijn twijfels over om een beetje zuursel te maken 8 a 9 pagina's uitleg en dan weet je nog niet hoe je yoghurt zuursel moet maken..
Ben dan afgegaan van de site leven van het land..
Warme groeten
Stef.

I'm maybe a dreamer but I'm not the one who sleeps.

stef
Jong belegen kaas
Berichten: 173
Lid geworden op: 26-11-2013 20:05
Contacteer:

#5 Bericht door stef » 31-12-2013 14:13

webmaster schreef:Stef, ik heb werkelijk geen idee. Ik heb nog nooit een moedercultuur gemaakt voor yoghurt, ik gebruik een yoghurtcultuur waarvan ik iedere keer een tl poeder bij een liter melk voeg. Vanmorgen net het laatste beetje opgemaakt van de yoghurt die ik dit weekend had gemaakt....
Maar 1 of 2 eetlepels yoghurt als cultuur gebruiken werkt ook goed.
Ik ga eens yoghurt als cultuur gebruiken Herman , wat bedoel je met poeder ( melkpoeder )?
Warme groeten
Stef.

I'm maybe a dreamer but I'm not the one who sleeps.

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#6 Bericht door Vera » 31-12-2013 14:28

Ik heb indertijd ook geen succes gehad met het zuursel om yoghurt te maken uit het starterspakket.

Yoghurt van yoghurt maken gaat perfect. Een paar eetlepels doodgewone yoghurt in - let op!!! gesteriliseerde melk !!! - van ca 43 graden - Even goed doorroerenen warm wegzetten of in een thermosfles doen. De eerste keer duurt het vrij lang voor het yoghurt is, na een paar keer doorstarten heb je na ca 4 uur megadikke yoghurt. En wil je nooit meer yoghurt uit de winkel.[/b]
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

webmaster

#7 Bericht door webmaster » 31-12-2013 14:59

stef schreef: Ik ga eens yoghurt als cultuur gebruiken Herman , wat bedoel je met poeder ( melkpoeder )?
Nee, ik heb een gevriesdroogde poedercultuur speciaal voor yoghurt. Hij is me voor een yoghurt type Griekse of Bulgaarse wat te zuur, maar op zich wel lekker.

stef
Jong belegen kaas
Berichten: 173
Lid geworden op: 26-11-2013 20:05
Contacteer:

#8 Bericht door stef » 01-01-2014 21:50

Vera schreef:Ik heb indertijd ook geen succes gehad met het zuursel om yoghurt te maken uit het starterspakket.

Yoghurt van yoghurt maken gaat perfect. Een paar eetlepels doodgewone yoghurt in - let op!!! gesteriliseerde melk !!! - van ca 43 graden - Even goed doorroerenen warm wegzetten of in een thermosfles doen. De eerste keer duurt het vrij lang voor het yoghurt is, na een paar keer doorstarten heb je na ca 4 uur megadikke yoghurt. En wil je nooit meer yoghurt uit de winkel.[/b]
Hallo Vera ,

Ik heb dan ook yoghurt van yoghurt gemaakt en was geen enkel probleem , na 5,5 uur had ik een mooie dikke yoghurt..
Warme groeten
Stef.

I'm maybe a dreamer but I'm not the one who sleeps.

Gebruikersavatar
johnshadows
Overjarige kaas
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11-07-2013 10:55
Contacteer:

#9 Bericht door johnshadows » 01-01-2014 22:24

Stef hebt ge al eens kefir gemaakt of gedronken?
BB-kaas: ‘Het is niet leuk om oud te worden, maar wel fijn om te rijpen.’

stef
Jong belegen kaas
Berichten: 173
Lid geworden op: 26-11-2013 20:05
Contacteer:

#10 Bericht door stef » 02-01-2014 11:05

Ik heb hem wel al gedronken maar nog niet zelf gemaakt
Warme groeten
Stef.

I'm maybe a dreamer but I'm not the one who sleeps.

stef
Jong belegen kaas
Berichten: 173
Lid geworden op: 26-11-2013 20:05
Contacteer:

#11 Bericht door stef » 04-01-2014 18:06

Beste Forum bezoekers ,

Ik snap er niets maar van , ik krijg zelfs geen yoghurt meer gemaakt mijn eerste die was gemaakt van bio yoghurt en winkelmelk was goed gelukt nu vandaag melk bij de boer gaan halen en terug gemaakt van de vorige yoghurt (doorgestart ) en mislukt , de eerste 2 uur zie je hem dik worden en dan word het terug als melk...
Hoe ga ik te werk.

- 1liter melk gepasteuriseerd niet gesteriliseerd
- snel afkoelen naar 45 graden
- Yoghurt door de melk vermengen ( 2 soeplepels ) eens hij op een temp van 45 graden is..
- met de weckketel hoe ik hem op 45 graden in een gesloten pot..

Dat is het dan..

Wat kunnen de fouten zijn..

- Snel afkoelen
- niet gesteriliseerd
- gesloten pot ( condens dat in de melk terecht komt )

Meer fouten zie ik niet..

Zelf mijn kwark is gekabbeld ??????????

Ik snap er niets meer van zo simpel en toch zo moeilijk
Warme groeten
Stef.

I'm maybe a dreamer but I'm not the one who sleeps.

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#12 Bericht door Vera » 04-01-2014 18:34

Lastig als het niet wil Stef, teleurstellend.

Yoghurt lukt het best van gesteriliseerde melk.
Heb je een losse thermometer om de temperatuur te controleren?
De thermostaat van de weckketel wijkt hier namelijk fiks af van wat de thermometer aangeeft.

Ik maak het ook in een gesloten pan dus dat kan de oorzaak niet zijn.

Had je de eerste keer gesteriliseerde winkelmelk?

Extra gek is dat het eerst wel dik wordt en later weer vloeibaar.
Misschien als de melk dik begint te worden de verwarming van je pan uitzetten?

Hoe het verder kan komen?
Afbeelding
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

stef
Jong belegen kaas
Berichten: 173
Lid geworden op: 26-11-2013 20:05
Contacteer:

#13 Bericht door stef » 04-01-2014 19:29

Vera schreef:Lastig als het niet wil Stef, teleurstellend.

Yoghurt lukt het best van gesteriliseerde melk.
Heb je een losse thermometer om de temperatuur te controleren?
De thermostaat van de weckketel wijkt hier namelijk fiks af van wat de thermometer aangeeft.

Ik maak het ook in een gesloten pan dus dat kan de oorzaak niet zijn.

Had je de eerste keer gesteriliseerde winkelmelk?

Extra gek is dat het eerst wel dik wordt en later weer vloeibaar.
Misschien als de melk dik begint te worden de verwarming van je pan uitzetten?

Hoe het verder kan komen?
Afbeelding
Beste Vera ,

Inderdaad zeer teleurstellend , ja de eerste keer met volle UHT winkelmelk en dat was goed , ik hou de temp steeds bij met een digitale thermometer , mijn weckketel staat op een temp van 40 gr dan heb ik de melk op 45 gr , het was met de cultuur net hetzelfde eerst een beetje dik en dan terug vloeibaar... Ik ben nu terug opnieuw begonnen met rauwe melk maar heb hem gesteriliseerd deze keer dus ben benieuwd , ik ben dan ook weer met nieuwe winkel yoghurt begonnen..

Hetzelfde met de kwark ik heb 2 x mooie lekkere kwark gemaakt dit doe ik au bain marie met een aquarium thermometer dus steeds mooie op dezelfde temp nu de laatste 2 x steeds gekabbeld het is net of er zitten stukjes in en ik volg steeds het recept perfect , ik word er gek van :evil:
De hond is er natuurlijk goed mee die eet alles
Warme groeten
Stef.

I'm maybe a dreamer but I'm not the one who sleeps.

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#14 Bericht door Vera » 04-01-2014 19:53

Ha Stef,

Toch nog iemand blij met je mislukking!

Wat heb je voor hond?

Niet gek worden hoor, er zijn veel ergere dingen toch?

Als het nu weer niet lukt, probeer dan de thermosfles methode eens. Dus melk warmen, yoghurt erbij goed doorroeren en dan het geheel in een fles doen. Spaart ook stroomkosten.

Hou ons op de hoogte van je resultaat.
Ik zal volgende week als ik yoghurt maak eens elk uur foto's maken van het proces van dik worden.

Ik ben een simpele Hollandse wat is gekabbelde kwark?
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

stef
Jong belegen kaas
Berichten: 173
Lid geworden op: 26-11-2013 20:05
Contacteer:

#15 Bericht door stef » 04-01-2014 20:33

Vera schreef:Ha Stef,

Toch nog iemand blij met je mislukking!

Wat heb je voor hond?

Niet gek worden hoor, er zijn veel ergere dingen toch?

Als het nu weer niet lukt, probeer dan de thermosfles methode eens. Dus melk warmen, yoghurt erbij goed doorroeren en dan het geheel in een fles doen. Spaart ook stroomkosten.

Hou ons op de hoogte van je resultaat.
Ik zal volgende week als ik yoghurt maak eens elk uur foto's maken van het proces van dik worden.

Ik ben een simpele Hollandse wat is gekabbelde kwark?
Er zijn inderdaad ergere dingen maar het is niet leuk.. We geven niet op de oorzaak moet worden gevonden kan eigenlijk maar een kleinigheidje zijn..
De hond is een borden collie Vera mijn eerste border dan was ik 16 en heb ze nog steeds leuke honden zolang ze beweging hebben , geen beweging dan is het een ramp , dus geen huis hond.. Zo houd hij mij ook in beweging he :D
Gekabbeld is zoals brokjes ( bolletjes ) in de kwark en ik versta het niet ik heb mijn werkwijze niet veranderd 2 x goed en lekker en de andere 2x een ramp ... ik ga ook eens met de thermos proberen goed idee en zuinig :lol:
Warme groeten
Stef.

I'm maybe a dreamer but I'm not the one who sleeps.

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#16 Bericht door Vera » 04-01-2014 21:57

Ha, zo heb ik al sinds ik 18 ben Labradors. Nu een bastaard teefje, maar zo leuk! Dit zijn ook geen honden om 24 uur per dag in huis te zijn, bewegen, bewegen, bewegen de hele dag en dan 's avonds rusten op de bank.
Filmpje van vandaag:
http://youtu.be/DLu39X_3OrI


Klopt Stef dat het een kleinigheid moet zijn.
Ik ben benieuwd naar je volgende resultaat.

Aha, bolletjes in de kwark. Ik heb geen ervaring met kwark maken, maar dat is geen ramp hoor. Dan heb je Hüttenkäse of wel Cottagecheese gemaakt, geen idee wat het Nederlandse, laat staan Vlaamse woord daarvoor is.....
Afbeelding
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

webmaster

#17 Bericht door webmaster » 04-01-2014 22:26

Ik heb tot op heden een keer of vier yoghurt gemaakt, alle keren gelukt op de volgende manier:
1 liter volle biologische melk uit de supermarkt, deze is gepasteuriseert, maar geen UHT.
1 tl suiker (als voeding voor de yoghurtcultuur)
2 el yoghurt of 1 tl yoghurt-cultuur
2 el melkpoeder goed er door roeren
warmen tot 42-45C
Daarna in een gesloten pot, strak ingepakt in een badhanddoek.
Dit wordt 's avonds gedaan en het staat dan de hele nacht in de kast waar mijn server ook staat, warmste plek in huis s'nachts...
Laatste keer een paar uur in kaasdoek nog laten uitlekken om lekker dikke yoghurt te krijgen.
Ik heb helaas verder geen idee wat er bij jou gebeurt, Stef....

Gebruikersavatar
johnshadows
Overjarige kaas
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11-07-2013 10:55
Contacteer:

#18 Bericht door johnshadows » 05-01-2014 09:15

Stef het ontgaat me wat er fout is.
ik zie eigenlijk geen fout.
Misschien was de melk gewoon niet in orde.
BB-kaas: ‘Het is niet leuk om oud te worden, maar wel fijn om te rijpen.’

stef
Jong belegen kaas
Berichten: 173
Lid geworden op: 26-11-2013 20:05
Contacteer:

#19 Bericht door stef » 05-01-2014 11:54

Beste mensen ,

Ik zie ook geen fout en hou alles nauwlettend in de gaten , de yoghurt die ik gisterenavond dan terug ben opgestart is ook weer mislukt :( hij was wel dik geworden dus dat was vooruitgang maar er stond 3 cm wei bovenop de yoghurt en zodra ik hem uit de pot haalde en in een glazen fles deed spatte hij uit elkaar en was zoals water ( ik durf het al bijna niet meer vragen , zeggen ) nu ben ik deze morgen winkelmelk gaan halen om het verschil te zien ( enkel voor het verschil ) want als ik melk moet gaan gebruiken die uit de winkel komt stop ik liever ( principe ) je kent mij al een beetje he john .. Ik heb al melk gehad van 2 verschillende boeren en steeds hetzelfde , ik heb een plastic fles van 5 liter waar water in heeft gezeten en de ene boer zei dat een plastic fles niet goed was voor de melk... de kwark staat nu uit te lekken dus ben benieuwd voor dit resultaat..

@ Herman , zoals ik al zei Herman deze keer eens met winkel melk en heb er ook een schepje suiker bij gedaan.. Dus afwachten maar..
Echt frustrerend zo een simpel gerecht en toch wil dat niet lukken.
Warme groeten
Stef.

I'm maybe a dreamer but I'm not the one who sleeps.

Gebruikersavatar
johnshadows
Overjarige kaas
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11-07-2013 10:55
Contacteer:

#20 Bericht door johnshadows » 05-01-2014 12:28

Yoghurtcultuur bestaat bv uit Lactobacillus bulgaricus en Streptococcus thermophilis.
Aangezien jij in Hongarije gaat wonen vraag ik me af of de 'bulgaricus' het daarom vertikt om mee te werken. :lol: :lol:
BB-kaas: ‘Het is niet leuk om oud te worden, maar wel fijn om te rijpen.’

Gebruikersavatar
johnshadows
Overjarige kaas
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11-07-2013 10:55
Contacteer:

#21 Bericht door johnshadows » 05-01-2014 12:33

......
BB-kaas: ‘Het is niet leuk om oud te worden, maar wel fijn om te rijpen.’

stef
Jong belegen kaas
Berichten: 173
Lid geworden op: 26-11-2013 20:05
Contacteer:

#22 Bericht door stef » 05-01-2014 12:34

johnshadows schreef:Yoghurtcultuur bestaat bv uit Lactobacillus bulgaricus en Streptococcus thermophilis.
Aangezien jij in Hongarije gaat wonen vraag ik me af of de 'bulgaricus' het daarom vertikt om mee te werken. :lol: :lol:
Ik zal de 'bulgaricus' wijsmaken dat ik eigenlijk Bulgarije bedoelde en dat het een misverstand was :D
Warme groeten
Stef.

I'm maybe a dreamer but I'm not the one who sleeps.

Gebruikersavatar
johnshadows
Overjarige kaas
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11-07-2013 10:55
Contacteer:

#23 Bericht door johnshadows » 05-01-2014 12:42

Steven efkes een vraag.
Breng jij de melk elke keer eerst even aan de kook alvorens ze te enten?
Ik ben aan het zoeken maar vind het niet meer.
Ik heb ooit ergens gelezen dat dit nodig is opdat de cultuur de eiwitten kan verteren. Of zoiets....
Misschien dat onze webmaster hier iets over weet?
BB-kaas: ‘Het is niet leuk om oud te worden, maar wel fijn om te rijpen.’

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#24 Bericht door Vera » 05-01-2014 13:11

Ik ben ook eens aan het zoeken gegaan Stef.
Het moet gewoon kunnen van melk van de boer. Lees dat je de melk moet verwarmen naar 85 graden en dan terugkoelen.

En waarschijnlijk bedoel jij dit John:

'Commerciele yoghurt wordt slechts drie tot vier uur gefermenteerd. Fermenteren betekent dat bacterieen de aanwezige voedingsstoffen opeten, waarbij de voedingsstof omgezet wordt naar een andere stof. De melkbacterieen zetten in dit geval melksuiker (lactose) om naar melkzuur. Tijdens dit proces wordt de yoghurt dikker.
Als de yoghurt slechts vier uur fermenteert, dan is lang niet alle lactose omgezet naar melkzuur. Omdat lactose niet goed verteerd kan worden en dus in de darmen achterblijft als we commerciele yoghurt eten, zullen alleen de darmbacterieen de lactose op kunnen eten. Met als gevolg: GAS !

Als de yoghurt 24 uur gefermenteerd is, dan hebben de bacterieen alle lactose opgegeten. De yoghurt bevat dan alleen nog maar stoffen die in de darmen niet meer verteerd hoeven te worden. Ze kunnen dus direct geabsorbeerd worden. Resultaat: Er blijft niks over voor de bacterieen en dus geen gas en geen zuren die de darmwand aantasten..

Hoe kan je zelf yoghurt maken
Dat kan door melk eerst te steriliseren en vervolgens een bacteriecultuur toe te voegen. Daarna 24 uur laten staan, zodat de bacterieen kunnen voortplanten en alle laktose kunnen opeten. Klaar.
'

Ook zijn er mensen die vermelden dat de yoghurt in de koelkast dikker wordt.
Van groot belang is dat je na het roeren de melk op een warme plaats met rust laat. Dus niet bewegen. Ook na het overscheppen in potten weer goed stil laten staan.

Ik zoek nog verder naar tips en valkuilen.

Morgen ga ik melk halen voor kaas, ga het gewoon ook een keer met verse melk proberen.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

webmaster

#25 Bericht door webmaster » 05-01-2014 13:56

johnshadows schreef: Misschien dat onze webmaster hier iets over weet?
Nu ik het antwoord van Vera heb gelezen denk ik dat we haar officieel gan aanstellen als onze yoghurt-expert :} :}
Misschien ga ik in een later stadium die achterstand in kennis inhalen, want ik heb een Yoferm op mijn verlanglijstje staan...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten