advocaat!

Kaas gaat goed samen met wijn. Of met likeur. Of met whiskey. Of port.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

advocaat!

#1 Bericht door Gerda » 13-10-2013 20:51

Vandaag weer een heerlijke advocaat gemaakt.
Kwam om in de eieren, nog ........dus grote pot advocaat.

Afbeelding
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Gebruikersavatar
johnshadows
Overjarige kaas
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11-07-2013 10:55
Contacteer:

#2 Bericht door johnshadows » 13-10-2013 21:11

Ik heb een haat-liefde verhouding met advocaat...
Eieren en alcohol, lekker en brrrr...
BB-kaas: ‘Het is niet leuk om oud te worden, maar wel fijn om te rijpen.’

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#3 Bericht door Vera » 13-10-2013 21:31

Ik heb een beetje hetzelfde John. Heb het in mijn 'jonge' jaren wel gelepeld, maar nooit echt omdat ik het lekker vond. Je kreeg als jonge blom gewoon niks anders in sommige 'kringen'. Gelukkig waren mijn ouders meer van de rose.....
Maar leuk hoor Gerda, advokaat van eigen eieren, nou ja van eigen kippen. Fijn dat ze nog zo 'aan de leg zijn:
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#4 Bericht door Gerda » 13-10-2013 23:13

heerlijk over het ijs!
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

stef
Jong belegen kaas
Berichten: 173
Lid geworden op: 26-11-2013 20:05
Contacteer:

Re: advocaat!

#5 Bericht door stef » 28-11-2013 16:19

Gerda schreef:Vandaag weer een heerlijke advocaat gemaakt.
Kwam om in de eieren, nog ........dus grote pot advocaat.

Afbeelding
Hallo Gerda ,

Heb je hier een recept van ? ik eet het ook graag maar mijn probleem is steeds dat ik de korreltjes suiker steeds in de mond voel en kraakt tussen de tanden niet zo leuk , ik gebruik steeds de zeer fijne suiker voor koude bereidingen maar dan nog..
Ik weet internet staat vol recepten en toch heb ik steeds die korrel in de mond
Warme groeten
Stef.

I'm maybe a dreamer but I'm not the one who sleeps.

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#6 Bericht door Gerda » 28-11-2013 18:42

Natuurlijk Stef:

Ik gebruik de zeer fijne tafelsuiker hier uit Duitsland die is heel fijn. Maar ik denk dat je rustig poedersuiker kunt gebruiken als je dit probleem houd.
Ik heb er nooit last van.

Klop in een roestvrijstalen grote kom 100 gram suiker en 10 tot 12 eierdooiers goed door elkaar, zet de kom au bain marie in een andere pan water van plus minus 60 a 70 graden . kom mag het water niet raken anders gaan je eieren bakken.
Klop constant en voeg 300 ml wodka, Korn of jenever toe, blijf kloppen tot je een dikke vla krijgt waarin je garde strepen achter laat. Doe de advocaat in een weckpot en laat afkoelen, echt weken houdbaar in de koelkast.
Wil je een romige variant kun je ongeklopte room toevoegen na afkoelen maar dan is de advocaat beperkt houdbaar.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

stef
Jong belegen kaas
Berichten: 173
Lid geworden op: 26-11-2013 20:05
Contacteer:

#7 Bericht door stef » 05-12-2013 21:28

Sorry Gerda ik was dit bericht volledig uit het oog verloren , het is een late dank je wel maar beter laat dan nooit he..

au bain marie dat deed ik dus niet dus daar zal mijn fout zitten door de au bain marie warm je toch een klein beetje op waardoor de suiker toch zal smelten..
Warme groeten
Stef.

I'm maybe a dreamer but I'm not the one who sleeps.

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#8 Bericht door Gerda » 05-12-2013 21:34

Geen dank!

Inderdaad door het verwarmen smelt je suiker ik had al een idee dat het daardoor kwam.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Danuta
Extra belegen kaas
Berichten: 352
Lid geworden op: 17-07-2013 10:20
Contacteer:

#9 Bericht door Danuta » 15-05-2014 08:46

Hmmm...ik gebruik ook de baksuiker hier in Oosternrijk, extra fijn maar als je rondkijkt dan hebben ze die ook in Nederland of een gelijkend product...ik kocht ze vroeger altijd bij de Sligro.....

Ik maak de mijne zonder au bain marie op de DDR manier...erg lekker ook en zeer lang houdbaar.

500 gr zeer fijne suiker of poedersuiker
250 gr gezoete kondensmelk
10 flinke eierdooiers door een zeef (haalt de snoertjes weg als je daar last van hebt)

80 ml zuivere alkohol (geen medische aub :))
200 ml rum 54%
750 ml wodka bvb een vanillewodka doet het errug goed.

Ik los de suiker meestal op in de rum plus wodka.

Eieren rustig met de pureerstaaf of mixer vermengen met een straaltje kondensmelk, daarna rustige de alcohol en suikermix toevoegen tot alles goed vermengd is. Afvullen in flesjes en sluiten en gewoon een maand in de koelkast of op een donkere koele plek zetten en vergeten...daarna nog minstens een 5 a 6 maanden houdbaar koel of in de koelkast. In het begin redelijk vloeibaar maar dikt steeds een beetje verder in waardoor je een heerlijke dikke saus hebt over bijvoorbeeld ijs etc........
MLG

Danuta en de Bende van Donnersbachwald.

Niki

#10 Bericht door Niki » 02-11-2017 11:06

Voor de liefhebbers: hier is mijn (basis) recept


- 12 dooiers
- 350g rietsuiker
- 400 ml gecondeseerde melk ( niet gezoet )
- 150 ml pure alcohol
- 100 ml room
- 1 vanillestok
- 25 ml 'lekkers' ( rum, whiskey, ... )

werkwijze: Doe voor je begint een laagje water in de wasbak. Daarna doe je alles behalve de alcohol en het 'lekkers' in een kookpot ( de vanillestok opensnijden en de zaadjes er uit schrapen ) en warm je de hele handel op tot net geen 80°C. stevig roeren om te vermijden dat het eigeel gaat stollen op de bodem. Zodra je de 80°C bereikt,zet je de pot in het water in de wasbak om de temperatuur van de pot snel onder de 70-75°C te krijgen ( om bakken tegen te gaan ). Daarna verder laten afkoelen tot kamertemperatuur ( ik gooi meestal 2 ijsblokken voor de koelbox in het water om de afkoeling te versnellen, want hoe sneller koel, hoe minder bacteriën hun werk kunnen doen ). Daarna roer je de alcohol en het 'lekkers' erdoor en doe je de boel in potjes.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten