wie oh wie heeft verstand van snoeien?

Kaas gaat goed samen met wijn. Of met likeur. Of met whiskey. Of port.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
jumper66

wie oh wie heeft verstand van snoeien?

#1 Bericht door jumper66 » 29-04-2014 17:57

Hallo allemaal,

Ik heb nu voor het 3e jaar twee druiven staan. en dit jaar voor het eerst komen er kleine trosjes druiven tevoorschijn. Ze zijn beide een metertje of 5 lang. maar bijna op elke takje zit een trosje. zoals ik het gelezen heb trek hij dat niet en blijven de trosjes klein! maar nu weet ik niet goed wat ik moet doen. iemand verstand hiervan wat ik het beste kan doen.

even wat fotos voor het idee



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


mvg
michel

Elke
Oude kaas
Berichten: 986
Lid geworden op: 22-09-2013 17:17
Contacteer:

#2 Bericht door Elke » 29-04-2014 20:56

Michel , je mag heus wat trossen laten hangen hoor, kijk maar naar de volgende foto,

je hebt al een mooie cordon gesnoeid. Dat is een goede basis. Eigenlijk knip je alle scheuten van het voorbije jaar weg, waarbij je 1 à 2 ogen laat staan. Dat worden de nieuwe scheuten voor het volgende jaar. En elke scheut kan gerust een tros dragen. Als ik het goed kan zien is dat wat je tot hier toe al gedaan hebt.
Er bestaat ook een andere snoeimethode: guyotsnoei. Maar dat is niet geschikt om een terras te laten volgroeien.

Een leuke website: fruitlent.nl en http://www.brabantsewijnbouwers.nl/inde ... y=&page=82

Afbeelding

jumper66

#3 Bericht door jumper66 » 29-04-2014 21:29

Elke schreef:Michel , je mag heus wat trossen laten hangen hoor, kijk maar naar de volgende foto,

je hebt al een mooie cordon gesnoeid. Dat is een goede basis. Eigenlijk knip je alle scheuten van het voorbije jaar weg, waarbij je 1 à 2 ogen laat staan. Dat worden de nieuwe scheuten voor het volgende jaar. En elke scheut kan gerust een tros dragen. Als ik het goed kan zien is dat wat je tot hier toe al gedaan hebt.
Er bestaat ook een andere snoeimethode: guyotsnoei. Maar dat is niet geschikt om een terras te laten volgroeien.

Een leuke website: fruitlent.nl en http://www.brabantsewijnbouwers.nl/inde ... y=&page=82

Afbeelding
Dank je wel elke
deze site had ik nog niet gezien
Erg leerzaam

webmaster

#4 Bericht door webmaster » 29-04-2014 22:14

Michel, uit nieuwsgierigheid: Welk ras is het?

jumper66

#5 Bericht door jumper66 » 30-04-2014 11:32

webmaster schreef:Michel, uit nieuwsgierigheid: Welk ras is het?
Nou herman dat zou ik ook heel graag achterhalen!
We waren in duitsland langs de moesel waar allemaal druiven op bergen groeien. Na wat speurwerk kwamen we bij een abdij waar ik een donkere en een lichte had gekocht. Ik hoop met wat fotos dat iemand het weet!

Elke
Oude kaas
Berichten: 986
Lid geworden op: 22-09-2013 17:17
Contacteer:

#6 Bericht door Elke » 30-04-2014 12:36

das ne moeilijke Michiel, de meesta druiven lijken zeer sterk op elkaar
het zal afwachten zijn hoe de smaak van de druiven in , hopelijk heb je tafeldruiven gekocht , want wijndruiven zijn zo echt niet te eten :D

wij hebben er een heleboel staan , verschillende rassen, allemaal tafeldruiven, het zijn nog jonge planten , dus we moeten ook nog even de smaak afwachten.

Als je nieuwe planten zou zetten let er zeker op dat ze geent zijn ! anders heb je kans dat de wortels hier niet tegen de kou of het vocht kunnen

webmaster

#7 Bericht door webmaster » 30-04-2014 16:58

Elke schreef:hopelijk heb je tafeldruiven gekocht , want wijndruiven zijn zo echt niet te eten :D
Niet helemaal met je eens, er zijn tegenwoordig veel soorten die ge-ent zijn op een onderstam om ze resistent te maken tegen ziekten en die zowel geschikt zijn als tafeldruif en als wijndruif, zie bijvoorbeeld de Rondo.

jumper66

#8 Bericht door jumper66 » 30-04-2014 19:33

Dit is al het 3e jaar dat ze het doen dus kan me niet voorstellen dat ze niet geent(wat het ook is) zijn alle bladeren en vormen van de druif dan allemaal het zelfde?

voor nu ziet het er goed uit maar wil het graag goed doen!

Ik heb al mijn eerste wijntje gemaakt met een kit BelVino Chardonnay (7 dagen droogpakket) voor 15-20 liter witte wijn en smaakt wel lekker, maar denk dat dat er helemaal geen alcohol in zit! hij was uitgefermeteerd maar op 15 graden i p v 20 snap er niets van

webmaster

#9 Bericht door webmaster » 01-05-2014 10:17

Als het heeft staan gisten, dan zit er alcohol in.
Een (al decennia) goed boekje over wijn maken vind je {url=http://www.bol.com/nl/p/zelf-wijn-maken ... 002095425/] hier[/url].
Enten is het plaatsen van een loot van een druif op een onderstam van een andere druif. Daarvoor wordt dan een onderstam gebruikt die veel beter resistent is tegen b.v. meeldauw en andere ziektes.

jumper66

#10 Bericht door jumper66 » 01-05-2014 20:46

webmaster schreef:Als het heeft staan gisten, dan zit er alcohol in.
Een (al decennia) goed boekje over wijn maken vind je {url=http://www.bol.com/nl/p/zelf-wijn-maken ... 002095425/] hier[/url].
Enten is het plaatsen van een loot van een druif op een onderstam van een andere druif. Daarvoor wordt dan een onderstam gebruikt die veel beter resistent is tegen b.v. meeldauw en andere ziektes.
Bedankt Herman voor de uitleg, ik ga er proberen het beste van te maken.
ik zal wel even de foto's blijven updaten!

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#11 Bericht door Gerda » 01-05-2014 20:49

Onze wijndruiven zijn wel te eten , als je tenminste van een mond vol pitten houd. In die zin vind ik ze dus echt niet te eten.
Ik heb nog geen trosjes eraan, maar ze staan ook niet zo mooi beschut als die van Michel. We wachten het wel weer af.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

jumper66

Hier heb ik mijn druifjes gekocht

#12 Bericht door jumper66 » 02-05-2014 09:57

Zeltingen Rachtig
Groot wijnbouwgebied en uitstekende wijnen

Het wijnstadje Zeltingen vormt samen met het dorp Rachtig één gemeente. Met de ca. 240 hectare aan wijnbouw is het de op één na grootste wijnbouwgebied gelegen aan de Moezel. De druiven afkomstig van deze wijngaarden leveren volgens kenners topwijnen op. Bekende wijnen die er gemaakt worden zijn: Himmelreich, Sonnenuhr en de Schlossberg. Zeltingen neemt een belangrijke plaats in als het om de wijnbouw gaat. Het stadje is waarschijnlijk onstaan in de keltische tijd en viel in de 7e eeuw onder de keurvorsten van Keulen.


Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast