Paardenbloemwijn

Kaas gaat goed samen met wijn. Of met likeur. Of met whiskey. Of port.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Jorieke
Belegen kaas
Berichten: 256
Lid geworden op: 27-10-2014 15:09
Contacteer:

Paardenbloemwijn

#1 Bericht door Jorieke » 16-04-2015 10:45

Nu alles weer begint te groeien, maak ik minder kaas en ben ik vaker in de tuin bezig.
In de keuken worden in de lente en zomer en herfst hele andere zaken gemaakt. Jam, limonadesiroop, moes, veel wecken, en natuurlijk bier en wijn :D
De brandnetels voor ons brandnetelbier zijn nog net niet groot genoeg, maar de paardenbloemen bloeien al wel! En daar maak ik een bloemenwijn van.

Ik heb gisteren dus heel wat bloemetjes geplukt, en ze gekookt in water. Dat staat nu bijna 24 uur te trekken, en dan ga ik het zeven.

Afbeelding

Ondertussen staan er ook heel wat sinaasappel-, en citroenpartjes te trekken met een berg suiker :) Wat rozijnen er bij, en morgen gaat dan alles bij elkaar en gaat de gist er bij.

Afbeelding

webmaster

#2 Bericht door webmaster » 16-04-2015 16:47

Daar heb ik helaas de ruimte niet meer voor....
Vlierbloesemwijn, vlierbessen-port, mousserende aardbeienwijn, rozebottelsherry, rijstwijn... Ik had drie mandflessen van 25 ltr plus een verzameling kleinere, dus vandaar dat het nogal wat ruimte vroeg :lol:

woeco

#3 Bericht door woeco » 17-04-2015 21:04

Echt? Maak je van paardebloem een wijn? Ik heb nog wel bloemen in het gras staan. Hoe die jij dat Jorieke? Ennn... Smaakt het goed?
Gr, Jacqueline

Jorieke
Belegen kaas
Berichten: 256
Lid geworden op: 27-10-2014 15:09
Contacteer:

#4 Bericht door Jorieke » 17-04-2015 21:48

Het recept staat onder andere op het Moestuinforum: http://www.moestuinforum.nl/paardenbloe ... t5053.html

En wij vinden het erg goed smaken :) Wel wat zoet de vorige keer (al vind ik dat zelf niet erg), dus nu gebruiken we iets minder suiker. Eens zien hoe dat uitpakt.

Ik gebruik deze wijn ook voor door de oreganosalami die ik wel eens maak.

Je moet lekker wat bloemetjes plukken, die even koken en daarna laten trekken. En dan samen met suiker en citrusvruchten laten gisten.

woeco

#5 Bericht door woeco » 18-04-2015 00:09

Erg leuk. Ik kom alleen niet tot de 5 liter 😜 ik woon in de stad 😄
Dus plukken en rekenen.
Gr, Jacqueline

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#6 Bericht door Vera » 30-04-2015 20:08

Ik heb een recept gevonden voor paardenbloemlikeur!!
Zal de link bij de likeuren zetten.
Wijn maken ga ik niet doen, heb al teveel hobbies en maak al teveel zelf....
Maar het lijkt me heerlijk.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten