Zuurdesembrood

Er zijn mensen die zo actief zijn dat ze naast kaas nog meer etenswaren zelf maken...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Siegfried

Zuurdesembrood

#1 Bericht door Siegfried » 09-12-2015 19:58

Ik heb nog geen receptje gevonden van zuurdesem en de meesten hier maken toch alles zelf, vandaar:

Ons recept van zuurdesembrood.

Het leuke aan zuurdesembrood is dat het langer vers blijft, dat het vast van structuur is, en dat het echt je buikje vult.

Alvorens te kunnen bakken dient er een cultuur opgestart te worden. vermits je geen of weinig gist gebruikt, moet je een kleutertuin beginnen van bacteriën.

Eerste dag:
neem 100 g water en 100 g roggebloem
giet het in een potje en meng het goed om. dek af met een deksel maar niet hermetisch afdekken. Laat op kamertemperatuur staan en vergisten. Na een paar dagen begint dat boeltje te leven. Giet de helft weg en voeg er 100g water en 100g roggebloem bij.

Laat terug staan en zo ga je een weekje verder. Als je een fris riekende brij krijgt dan heb je een goede cultuur. Als het begint te stinken, geen paniek, gewoon terug delen en verse voeding bij voegen.

Als je een goede zuurdesemcultuur hebt steek je die in de koeling. Heb je hem nodig, uit de koeling, terug opstarten met de 100 g +100 g mengeling
en een dag later heb je terug actieve zuurdesem. Je kan het makkelijk een paar maanden in de koeling bewaren.

Het brood:

500 g bloem (tarwe of rogge of een mengeling ervan)
350 g water (of wei)
100g vloeibare zuurdesem
2 g verse gist (facultatief)
10 g zout
10 g vetstof (facultatief) Ik heb de indruk dat je meer boter smeert op je sneetjes als er geen vet in het brood zit.

Ik kneed in een vorkkneder; met de hand is het iets harder werk. ;-)

10 min. kneden tot elastisch
10 min. rusten
even laten draaien (gewoon om alles wat "los" te krijgen
opbollen
1,5 uur rijs
lucht eruit slagen, terug opbollen en in bakvorm of in rijsmandje.
2 uur rijs
40 min. bakken op 22°C.

Wil je een minder zuur brood, kan je ook de zuurdesem verder telen met tarwemeel; echter is die niet zo actief als rogge. Verder zijn er heel veel combinaties mogelijk. Zelfs onze pizza's worden gemaakt van zuurdesem.

Het duurt wel iets langer dan met verse gist. Maar niets zo heerlijk als een verse snee zuurdesembrood, een eigen plakje kaas en gerookte ham met een eigen glas bier.

Het leven kan schoon zijn.


Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#2 Bericht door Vera » 09-12-2015 20:13

Leuk Siegfried, wij maken ook vaak zuurdesembrood en bewaren inderdaad alstijd een beetje om opnieuw te kunnen starten.
We voegen vrijwel nooit vetstoffen aan het brood toe en gebruiken ook geen boter op brood. :wink:
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#3 Bericht door Vera » 03-01-2016 16:38

Ha en ik had er zelfs al eens op gereageerd! Wij bakken meestal met zuurdesem ons brood.

Ok, maar dat is niet helemaal wat we willen we willen van dat heel compacte 'gekookte' roggenbrood, zoals je het hier, maar ook in Ned. kunt kopen, dus met hele roggekorrels.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Siegfried

#4 Bericht door Siegfried » 03-01-2016 18:22

Bedoel je dat natte brood? Zo flinterdunne sneetjes van 10 op 10 cm, verpakt per 20. Ik heb het nog nooit vers gevonden, enkel in zo'n plastic zakje. Hier noemen ze dat Duits roggebrood.

Daar heb ik helaas geen recept van, ik zal eens rond horen. Dat smaken we hier ook wel eens.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast