Kärntner Reindling

Er zijn mensen die zo actief zijn dat ze naast kaas nog meer etenswaren zelf maken...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Danuta
Extra belegen kaas
Berichten: 352
Lid geworden op: 17-07-2013 10:20
Contacteer:

Kärntner Reindling

#1 Bericht door Danuta » 11-08-2013 18:10

Een beetje vergelijkbaar met ons rozijnenbrood maar dan anders :))
Het is een originele Gugelhupf die je in de alpengebieden overal tegenkomt maar dit is een plaatselijke genaamd Kärntner Reindling.

Dit is een Oostenrijkse origineel, dus met gist en niet wat tegenwoordig veel gebeurt een soort cakeachtig iets met behulp van bakpoeder :)

Afbeelding

Hier in Karinthië maakt men hem zo:
Voor het deeg:
250 gr Bloem (geen echte broodbloem, meer een algemeen inzetbare patent)
2 en halve EL Boter kamertemp.
15/20 gr Verse gist of 8 gram droge, je kunt zelf wel bepalen neem ik aan, hoe je gist reageert op een zoetig iets vetter deeg.
1 EL suiker
125 ml Lauwwarme melk (ongeveer aangezien iedere bloem een andere vochtopname heeft en ook weersomstandigheden kunnen meespelen)
1 Ei
1 Dooier
Snufje zout
Wat verse Citroenrasp.

Voor de vulling
50 gr rozijnen
1 EL Rum
50 gr Noten naar keuze
1 EL Boter
3 EL suiker
1El honing
beetje kaneel.

Tulbandvorm, boter om in te vetten, amandelschaafsel.

Bloem in schaal, kuiltje in bloem, beetje suiker en de gist geven, wat lauwwarme melk erbij, roeren met een beetje bloem, laten rusten voor 5 a 10 minuten
Resterende ingredienten toevoegen en een deeg van draaien dat niet plakkerig is maar ook niet te stevig. Ik geef zelf altijd 3 vierde vocht toe en daarna rustig in kleine schuetjes totdat het deeg bijna in zijn geheel loskomt van de schaal. Dan nog een minuutje doordraaien. Afgedekt wegzetten op een warme plaats tot verdubbeld in volume.

Tulbandvorm goed invetten met zachte boter en bestrooien met het amandelschaafsel.

De Rozijnen op wat rum zetten en laten wellen
De noten naar keus, lichtjes roosteren en medium klein hakken.
1 EL Boter, licht gesmolten of keukenzacht vermengen met 3 EL suiker en 1 EL honing.


Deeg lichtjes kneden, uitrollen tot een lange rechthoek
Besmeren met het botermengsel, bestrooien met de noten en de rozijnen, lichtjes dusten met wat kaneel.

Oprollen van de deeglap en nu de rol indraaien (ziet er uit alsof je het uitwringt :)) In de Tulband draperen. Afdekken en op een warme plek wegzetten tot verdubbeld, Op tijd de oven voorverwarmen op 180˚ en de Tulband op de onderste sectie van je oven schuiven en ongeveer een half uur bakken.

Als hij gaar is gelijk storten op een rek en af laten koelen, bestuiven met decoratiesuiker.

MVG


Danuta
MLG

Danuta en de Bende van Donnersbachwald.

webmaster

#2 Bericht door webmaster » 12-08-2013 21:22

Dit soort dingen moet ik eigenlijk niet eens naar kijken, gezien het suiker/koolhydraat-arm dieet dat ik probeer te houden :cry: ...
Maar het ziet er heerlijk uit!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten