No nead Bread van Wendy

Er zijn mensen die zo actief zijn dat ze naast kaas nog meer etenswaren zelf maken...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
wendyjaja
Verse kaas
Berichten: 52
Lid geworden op: 15-09-2013 20:50
Contacteer:

No nead Bread van Wendy

#1 Bericht door wendyjaja » 18-09-2013 21:19

Oke, iemand honger?

Afbeelding

Afbeelding

Ben gek op de "no knead" methode!
In combinatie met de kleipot en de vedspis werkt dit toch het beste voor mij.
Moest hem helaas alleen gelijk aansnijden want men had honger hier :)

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#2 Bericht door Vera » 18-09-2013 21:34

Vertel Wendy, de no knead methode?
Het resultaat ziet er goed uit.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

wendyjaja
Verse kaas
Berichten: 52
Lid geworden op: 15-09-2013 20:50
Contacteer:

#3 Bericht door wendyjaja » 18-09-2013 21:52

Het is zo ontzettend simpel om te maken, klein kind doet de was echt waar.

Nodig:
# 3 cups (400 gr) meel (ik maak vaak een combi van 2 normaal + 1 volkoren of iets dergelijks)
# 1 1/4 theelepel (8 gr) zout
# 1/4 theelepel (1 gr) droge gist
# 1 1/3 cup (300 gr) lauwig water (iets meer als je ook zwaarder meel gebruikt)

Al het droge in een kom, houten lepel even rond draaien.
Water erbij en alleen maar met dezelfde lepel even draaien tot het ook maar een beetje op een deeg lijkt (nou ... sec of 30?)
KLAAR, laten staan, that's it
Meestal pak ik het deeg een kleine dag later op om te gaan verwerken.

Volgende dag:
Kleipot + deksel zet ik helemaal onder water en de vedspis brand hier dan al even.
Deeg verwerken, houdt in dat ik een groot houten snijbord pak, bloem erop en deeg uit de bak laten zakken (is door de gluten heel draderig, super mooi gezicht :) )
Met de ... tja wat is het ... deegspatel plamuurmes achtig geval om het deeg wat te vouwen (niet kneden, het zit vol met fantastisch lucht!).
Theedoek ernaast, (biologische) tarwezemelen erin, deeg met de schraper en een hand optillen en op de kop in de theedoek (je vouwsels liggen dan dus naar beneden)
theedoek losje erom vouwen op de lengte en een uurtje laten liggen.

Een min of 20 voordat het deeg klaar is kieper ik de kleipot leeg en zet hem in de oven.
Tegen de tijd dat het uur om is heb ik een mini oven in de oven, PAS OP: HEET!
Deeg in de buurt van de oven zetten, kleipot openen en als de sodemieter (is wel even mikken) het deeg wederom op de kop in de kleipot mikken (nu liggen de vouwen dus naar boven)

Bakken: min of 30 met de deksel op de pot en dan nog een min of 15 zonder deksel.
Aangezien ik een ouderwetse houtoven heb draai ik meestal halverwege beide tijden de kleipot even in lengterichting.

Klaar.
Even laten staan in de kleipot en als je je oor bij het brood houdt knispert die tegen je :lol:
Zodra dat geluid stopt haal ik hem eruit leg hem op een rooster en tja ... normaal laat je hem verder afkoelen
Maar dat lukt hier vaak niet ...

That's it!

webmaster

#4 Bericht door webmaster » 19-09-2013 07:27

Wendy, complimenten voor je brood, maar ik heb even een vraag:
De houten lepel die je hierbij gebruikt, is dat zelfde lepel die je gebruikt om de melk te roeren bij het kaas maken?
Zo ja, hoe maak je hem dan schoon? Broodgisten en melkzuurbacterieen zijn namelijk geen goede combinatie! Wanneer je in dezelfde ruimte kaas en brood maakt (en dat zal bij velen van ons het geval zijn), dan is het niet aan te raden om het tegelijk te doen en ik zou zelf voor het kaasmaken de omgeving en werkoppervlak goed schoonmaken met een chlooroplossing.

Gebruikersavatar
johnshadows
Overjarige kaas
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11-07-2013 10:55
Contacteer:

#5 Bericht door johnshadows » 19-09-2013 08:09

Daar zou ik graag eens van proeven.
Ziet er fantastisch uit. :idea:
BB-kaas: ‘Het is niet leuk om oud te worden, maar wel fijn om te rijpen.’

wendyjaja
Verse kaas
Berichten: 52
Lid geworden op: 15-09-2013 20:50
Contacteer:

#6 Bericht door wendyjaja » 19-09-2013 09:51

webmaster schreef:Wendy, complimenten voor je brood, maar ik heb even een vraag:
De houten lepel die je hierbij gebruikt, is dat zelfde lepel die je gebruikt om de melk te roeren bij het kaas maken?
Zo ja, hoe maak je hem dan schoon? Broodgisten en melkzuurbacterieen zijn namelijk geen goede combinatie! Wanneer je in dezelfde ruimte kaas en brood maakt (en dat zal bij velen van ons het geval zijn), dan is het niet aan te raden om het tegelijk te doen en ik zou zelf voor het kaasmaken de omgeving en werkoppervlak goed schoonmaken met een chlooroplossing.
Nee Herman, ik heb heeeeeel veel houten lepels en die van mijn brood is mijn speciale oude ronde :)
En voor de kaas heb ik inmiddels een rvs spatel in gebruik, bij mijn laatste kaas dus ook gebruikt, past mooi in de pan bij het sterilisatieproces.
Ik maak kaas en brood wel in dezelfde ruimte (heb niet teveel keus) maar niet tegelijk, alle aandacht nodig voor de kaas hahaha
En chloor is inderdaad wat ik gebruik voor keuken, koelkast en douche, altijd al gedaan

"Broodgisten en melkzuurbacterieen zijn namelijk geen goede combinatie"
En het eindresultaat ga ik straks wel bij elkaar doen, Met wat homemade pesto .... mmmmmm :lol:

wendyjaja
Verse kaas
Berichten: 52
Lid geworden op: 15-09-2013 20:50
Contacteer:

#7 Bericht door wendyjaja » 19-09-2013 09:52

johnshadows schreef:Daar zou ik graag eens van proeven.
Ziet er fantastisch uit. :idea:
Kom maar, er is nog over! :)

webmaster

#8 Bericht door webmaster » 19-09-2013 15:44

wendyjaja schreef: Kom maar, er is nog over! :)
Zeg dat niet te hard, er waren afgelopen zomer al bijna mensen naar Oostenrijk gereden 8)

wendyjaja
Verse kaas
Berichten: 52
Lid geworden op: 15-09-2013 20:50
Contacteer:

#9 Bericht door wendyjaja » 19-09-2013 15:57

KOM MAAR ER IS NOG OVER

:lol: gesellie :lol:

webmaster

#10 Bericht door webmaster » 19-09-2013 16:44

Jullie beginnen natuurlijk al aardig in de richting van de winter te gaan daar in het hoge noorden, ik zoek eigenlijk nog wat kaasmakende Nederlanders richting Griekenland of zo :lol:

wendyjaja
Verse kaas
Berichten: 52
Lid geworden op: 15-09-2013 20:50
Contacteer:

#11 Bericht door wendyjaja » 19-09-2013 18:35

Wij hadden dit jaar een SUPER zomer gehad
Het begon begin Mei en zelfs vandaag was het hier nog 19° 8)
Maar klopt hoor, je voelt de koelte komen maar geloof me, dat is anders dan in NL!

Danuta
Extra belegen kaas
Berichten: 352
Lid geworden op: 17-07-2013 10:20
Contacteer:

#12 Bericht door Danuta » 24-09-2013 11:12

Pff wij hebben de hele zomer Griekse temperaturen gehad, wordt je ook niet blij van, was bijna olijfbomen gaan planten :))

The no knead methode is leuk om te gebruiken en zeker om de eerste stappen in het brood maken te doen want het is bijna altijd succesvol :)

Eens kijken of ik nog ergens een foto heb van mijn no knead bread...ehmmm....
Afbeelding

Er is ook nog het 5 minuten brood, deze moet wel gekneed worden maar wordt meteen 'koud' gebakken, ook erg makkelijk en instant een redelijk goed brood. Zal het recept eens opzoeken


MVG


Danuta
MLG

Danuta en de Bende van Donnersbachwald.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten