Lekkere broodjes

Er zijn mensen die zo actief zijn dat ze naast kaas nog meer etenswaren zelf maken...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

Lekkere broodjes

#1 Bericht door Vera » 03-02-2014 15:14

Op verzoek van Elke....

Recept koffiebroodjes is van Gerda


Maak een brooddeeg van witte meel. laat 60 minuten rijzen (500 gram geeft 18 broodjes)

Maak een platte plak ervan, uitrollen met roller.

beleg de plak met banketbakkersroom (ik heb die van soezie) tot 2 cm van de rand.

strooi er rozijnen overheen.

rol de plak losjes op en snijd er nu plakjes van 2 cm van.

Leg de plakjes op zijn platte kant en laat 40 minuten rijzen onder folie op een warme plaats.

Bak ze in 12 minuten op 180 a 200 graden.


Bestrijk ze uit de oven gelijk met abrikozenjam die je even warm hebt gemaakt in de magnetron, zodat ze vloeibaar is. Echt heel licht bestrijken met de bolle kant van een lepel. Besprenkel ze dan direkt heel licht met suikerglazuur ( beetje poedersuiker met een lepel warm water) ook heel weinig anders word alles veel te zoet.

Ik heb er het volgende aan aangepast omdat ik geen banketbakkersroom had - vanillepudding gemaakt.
Had ook geen abrikozenjam - druivengelei gesmolten en erop gesmeerd - geen suikerglazuur gebruikt.
Gebakken op 200 graden - 15 minuten.

Broodjes met zalm en kaas.

Recept voor brooddeeg hetzelfde als boven.

Dikke kaassaus: Roux van boter en bloem, saus gemaakt door melk toe te voegen. Wat Parmezaanse kaas en gemalen Emmentaler er in laten smelten. Op smaak gemaakt met een schepje kruidenbouillonpoeder, peper en paprikapoeder.

Saus op de uitgerolde deegplak.
Wat plakjes gerookte zalm erop.
Oprollen en in de oven.
15 minuten - 220 graden

Pas op! Zijn gevaarlijk lekker, vooral als ze lauw warm zijn......
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Elke
Oude kaas
Berichten: 986
Lid geworden op: 22-09-2013 17:17
Contacteer:

#2 Bericht door Elke » 03-02-2014 15:22

merci Vera EN Gerda !!! Afbeelding

Jessy
Belegen kaas
Berichten: 313
Lid geworden op: 31-12-2014 11:06
Contacteer:

#3 Bericht door Jessy » 19-01-2015 19:52

Geen idee of iemand dit nog lees maar,....

Recept lezende heb ik dit gisteren gemaakt, geen vla maar custardpudding gebruikt en ipv rozijnen pecannoten en verder honing erover,

en ,..LEKKER!!!, HEERLIJK!!

Wordt vast en zeker vaker gebakken hier!
K had witbrood recept voor suikerbrood met extra specerijen erin, hmmm.

Foto s weet ik nog niet hoe dat gaat, maar t staat op de gevoelige plaat :lol:
Say cheese :-)

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#4 Bericht door Vera » 19-01-2015 20:06

Natuurlijk lezen we dit, komt vanzelf weer omhoog als je er een bericht op plaatst.
Wat leuk dat je het lekker vond.
Met noten is inderdaad ook lekker lijkt me.

Ik heb rond de kerst nog een stapel gebakken, gewoon met rozijnen, maar ook de zalm editie. Zijn helaas allemaal op.....
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#5 Bericht door Gerda » 19-01-2015 21:45

Wat leuk dat je ze eens anders hebt gebakken.
Mail de foto maar naar mij, zal ik hem plaatsen.
Er is ook een topic over het plaatsen van foto's

Ik heb net de jongste dochter beloofd morgen de broodjes te bakken.
Ze lust geen rozijnen dus word een deel alleen met room. Maar wie weet ga ik ook eens met noten jongleren.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#6 Bericht door Gerda » 19-01-2015 21:46

Afbeelding

Ik heb zelfs een foto nog van de broodjes, zoals het bovenstaande recept.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

hovenees

#7 Bericht door hovenees » 19-01-2015 22:36

Hoi Gerda, dat ziet er geweldig lekker uit. Misschien is mijn recept voor banketbakkersroom een aanvulling voor een volgende keer.

Breng een kwart liter melk met merg van een vanillestokje langzaam aan de kook.
Roer inmiddels de dooiers van drie eieren met 50 gram suiker (minder mag ook maar niet minder dan 25 gr.) en 25 gram bloem in een ruime kom. Giet als de melk kookt al roerend langzaam iets bij het dooier mengsel tot je een vloeibare massa hebt. Giet dit al roerend terug bij de rest van de hete melk en laat het enkele minuten (min. 5) opkoken zodat de bloem gaart. Tussentijds roeren om aanbranden te voorkomen.

Uitgieten op een platte schaal of bord en afdekken met vershoudfolie op de room om velvorming te voorkomen. Af laten koelen en gebruiken.

Een scheutje slagroomroom in de melk maakt het nog lekkerder.

Maak je grotere hoeveelheden of wil je iets bewaren voor later of de banketbakkersroom gebruiken voor gebak zoals tompouces, voeg dan een paar blaadjes gelatine toe. Het wordt dan steviger.

groet,
hans

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#8 Bericht door Gerda » 20-01-2015 09:39

Super Hans dat ga ik dan maar eens proberen, tot nog toe geen lekker recept gehad voor gele room dus gebruikte altijd die van de Aveve.

Tip van de gelatine! Super niet aan gedacht. De room was mij altijd te dun wanneer ik ze zelf maakte.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Gebruikersavatar
johnshadows
Overjarige kaas
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11-07-2013 10:55
Contacteer:

#9 Bericht door johnshadows » 20-01-2015 09:58

Het recept van Hans gebruik ik al een tijdje.
Zeer lekker! :wink:
BB-kaas: ‘Het is niet leuk om oud te worden, maar wel fijn om te rijpen.’

lebaronne

#10 Bericht door lebaronne » 28-01-2015 11:22

Defenitie van banketbakkersroom:

Luxe versie om mee te bakken = 2 delen gekookte custard vanille pudding (37c) + 1/4 deel maizena goed door elkaar roeren,daarna mengen met 1 deel half geslagen slagroom,en goed door elkaar roeren. (de betere warme bakker broodjes)


banketbakkersroom industrie versie:
koude gele room poeder roeren met water, daarna maizena toevoegen (supermarkt broodjes)


originele banket bakkers room / pudding:
melk / vanille langzaam aan de kook brengen,scheut room met eidooiers mengen, als melk kookt warmte bron uit zetten ,en wat hete melk,en eidooier/room mengsel snel door de melk roeren( absoluut niet meer laten koken) geweekte blad gelatine door warme mengsel roeren, en dit met rest opgeklopte slagroom mengen,en afkoelen in de koelkast en klaar is de traditionele pudding.
om mee te bakken nog even wat maizena toevoegen

hovenees

#11 Bericht door hovenees » 28-01-2015 17:17

Die luxe versie lonkt mij toe, ga ik zeker de komende tijd (er wacht nog een verjaardag) proberen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast