volkorenbrood met geroosterde noten

Er zijn mensen die zo actief zijn dat ze naast kaas nog meer etenswaren zelf maken...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
hovenees

volkorenbrood met geroosterde noten

#1 Bericht door hovenees » 21-01-2015 20:57

Recept voor 2 broden.

Rooster 100 gram gemengde noten onder de grill (2 minuten onder mijn ovengrill) of in een koekenpan, geen olie toevoegen. Fijnhakken met een scherp keukenmes.

Ingrediënten:
200 gram bloem, 800 gram volkorenmeel, blokje verse gist, 600 ml lauwwarm water (40C), 8 eetlepels goede olijfolie en 18 gram (zee)zout, 1 theelepel suiker.

Neem 100 ml van het lauwwarme water, los er de suiker in op en verkruimel daarna de gist er in, zachtjes omroeren. 10 min laten staan tot de gist tot leven is gekomen.

Doe ondertussen het meel in de mengkom, zout er doorheen mengen evenals de fijngehakte noten. Olijfolie, gist en de rest van het water toevoegen. Gist erbij en 10 minuten kneden; 1 1/2 uur laten rijzen (ik doe wat meel in de kom en over het deeg en dek af met transparante vershoudfolie), doorkneden en verdelen. Twee broden van rollen en met de naad naar beneden in een ingevet bakblik leggen. 1 1/2 uur laten rijzen of zo lang tot het deeg duidelijk boven het bakblik uitkomt. Nu de over voorverwarmen tot 220 C (duurt bij mijn heteluchtoven 20 minuten) en broden bakken in 45 minuten.

Na afkoelen besmeren met roomboter en beleggen met een stevige plak pittige kaas.

Eet smakelijk.

woeco

#2 Bericht door woeco » 22-01-2015 09:03

Oewww, dat klinkt lekker.
Ik gebruik korrelgist. Weet je ook hoeveel je daarvan zou moeten gebruiken?
Gr, Jacqueline

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#3 Bericht door Vera » 22-01-2015 11:02

Hmm, lijkt me lekker brood!
Jacqueline, 1 zakje gist per 500 gram meel.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten