Turks.

Er zijn mensen die zo actief zijn dat ze naast kaas nog meer etenswaren zelf maken...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Danuta
Extra belegen kaas
Berichten: 352
Lid geworden op: 17-07-2013 10:20
Contacteer:

Turks.

#1 Bericht door Danuta » 21-07-2013 12:16

Ik ben dol op de Turkse keuken, lijkt erg op de Griekse maar is zoveel rijker aan recepten en mogelijkheden.

Je ziet een veelheid van recepten in het hele middellandse zee gebied terug die weinig van elkaar onderschieden, vaak zijn het kruidige varianten of gewoon de manier waarop iets gepresenteerd is... Je kunt echt merken dat de Turkse keuken erg beinvloed wordt door de arabische keuken maar toch ook dezelfde basis heeft als bvb de italiaande keuken :))

Vandaag dus Turks. Simpel Turks brooddeeg voor wit melkbrood en een mix van gehakt (in dit geval niet erg Turks varkensgehakt, maar lam had ik even geen zin in :)), zout peper, een beet kick met cayenne, gesnipperde ui, gesnipperde paprika, een lepel paprikapuree (bij de turk te koop in potten,echte aanrader) en flink wat gehakte verse peterselie.

Deeg na de eerste rijs doorkneden, rusten voor een paar minuten, dan verdelen in stukken, opbollen en nog eens een minuutje of wat laten rusten.

Met een deegrollertje even uitrollen tot iets minder dan een halve cm dik,, lepel vulling verdelen, 1 cm vrijhouden van de rand.

Nu bij links een cm of 3 de randen naar elkaar toebrengen en dichtknijpen, zelfde aan de andere kant en misschien de overige randen een beetje naar elkaar duwen naar keuze.

Insmeren met wat ei melkmengsel, nog even een kwartiertje laten narijzen op een warm plek en intussen de oven voorverwarmen op een 210˚

Nu de oven in en wat heet water in een bakje op de onderste blik en 20 minuten ongeveer bakken tot mooi bruin en gaar, zowel warm als koud erg lekker...

Ook kun je op het gehaktmengsel voor het bakken wat oregano geven, wat verkruimelde feta en wat in ringetjes gesneden zwarte olijven zonder pit en een sprizer olijfolie, of gewoon het toaal met wat geraspte kaas naar keuze bestrooien :))

Afbeelding


MVG


Danuta
MLG

Danuta en de Bende van Donnersbachwald.

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#2 Bericht door Gerda » 21-07-2013 21:28

Deze ga ik zeker proberen, dat klinkt erg lekker. En ze zien er om op te eten uit.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

webmaster

#3 Bericht door webmaster » 22-07-2013 07:39

Mmmm, ik ben zelf liefhebber van de Griekse keuken (dus ook de Turkse). Dus binnenkort maar eens zoiets proberen...

Danuta
Extra belegen kaas
Berichten: 352
Lid geworden op: 17-07-2013 10:20
Contacteer:

#4 Bericht door Danuta » 22-07-2013 08:05

Dan lust je zeker ook spanakopita en aanverwanten, dan zal ik daar ook een recept van wegzetten, met al die zelfgemaakte Feta moeten we natuurlijk ook wat doen :) Vanavond ga ik de koe melk variant proberen en als dat goed gaat dan ook de geitenfeta.

De tuinkabouter loopt zich al te verheugen op een griekse boerensalade met tomaten en Oregano (de komkommerplanten hebben de kippen om zeep geholpen) uit de tuin en Feta uit eigen keuken :)

Ik maak er binnenkort speciaal voor een fotoserie als hulpje.


MVG


Danuta
MLG

Danuta en de Bende van Donnersbachwald.

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#5 Bericht door Gerda » 23-07-2013 19:12

Afbeelding

@Danuta, en wat eet je dan op zon warme dag?? En schoot me jouw broodjes in gedachte. Recept aangepast want paprikapasta had ik niet in huis natuurlijk, maar lang leve de blender en mijn eigen paprikapasta erin.

We hebben gesmuld. Van een pond bloem 9 heerlijke Turkse broodjes geserveerd met een eenvoudige salade van sla en rode ui en een kwark-knoflook saus.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Danuta
Extra belegen kaas
Berichten: 352
Lid geworden op: 17-07-2013 10:20
Contacteer:

#6 Bericht door Danuta » 23-07-2013 19:47

Hi Gerda, ik heb net een vieze visjes Pizza voor de Tuinkabouter uit de oven getrokken en voor mij zelf staat er nu eentje in met Chorizo en ik zweet emmers..........:))

Ik ben blij dat het receptje goed bevallen is :))


MVG


Danuta
MLG

Danuta en de Bende van Donnersbachwald.

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#7 Bericht door Gerda » 05-08-2013 17:46

En vanavond staan ze weer op tafel! :D
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

webmaster

#8 Bericht door webmaster » 05-08-2013 22:42

Ik heb vanavond ook Turks gegeten! Even bij onze Turkse bakker twee "kapsalon" gehaald. Voor degenen die niet weten wat dat is:
Een bakje doner kebab met patat, gegratineerd met kaas, belegd met sla, komkommer, ui en tomaat en overgoten met knoflooksaus.
Slecht heh :oops: ?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten