Pekel vragen

Plaats hier berichten over technieken en/of materialen m.b.t. het kaasmaken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
HoeveKaas

Pekel vragen

#1 Bericht door HoeveKaas » 15-07-2015 22:15

Even een vraagje over een pekelbad. Bij de Lidl kun je zout kopen waar niet op staat dat er jodium in zit. Zou ik daar op kunnen vertrouwen. Verder vraag ik me af of anti klontermiddel dat in bijna alle zout zit consequenties heeft voor het kaas maken. Laatste vraag is welk azijn men gebruikt. Zelf heb ik altijd zoutzuur gebruikt zoals een kennis van mij die professionele kaasmaker is doet. Maar goed ik heb bijna drie jaar geen kaas gemaakt en alles een beetje kwijt qua hoeveelheden en technieken. Wel fijn dit forum als reminder voor vele dingen.

webmaster

#2 Bericht door webmaster » 16-07-2015 07:34

Hallo Hoevekaas, welkom op het forum!
"Onze" microbioloog PJ heeft een tijd geleden mede aan de hand van wetenschappelijke gegevens uitgelegd dat het zout voor een pekelbad rustig jodium mag bevatten. Is dus geen probleem.
Ik gebruik altijd zelf azijn voor het aanzuren van een pekelbad, ik weet dat er ook zoutzuur gebruikt kan worden (en gebruikt wordt door zelfkazende boeren), maar ik ben er zelf vanwege de hoge concentratie een beetje huiverig voor, zeker in een (hobby) thuis-situatie.
De verhouding staat o.a. in het boek "Rondom boerenkaas", dat ik hier in de trein helaas niet bij me heb :)
Je kan Gerda een PB sturen, die heeft het boek ook.

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#3 Bericht door Vera » 16-07-2015 09:03

Herman doelt op dit boek:

http://edepot.wur.nl/44464

Ik maak pekel als volgt:
per liter water 250 gram doodgewoon het goedkoopste zout – 1 eetlepel CACL – 4 tl witte azijn –
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#4 Bericht door Gerda » 16-07-2015 14:17

Lidl Duitsland heeft zout zonder jodium.

Ik gebruik een pekelweger en zorg dat mijn pekel altijd tussen de 18 en 20 Bé is.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

HoeveKaas

#5 Bericht door HoeveKaas » 16-07-2015 22:28

webmaster schreef:Hallo Hoevekaas, welkom op het forum!
"Onze" microbioloog PJ heeft een tijd geleden mede aan de hand van wetenschappelijke gegevens uitgelegd dat het zout voor een pekelbad rustig jodium mag bevatten. Is dus geen probleem.
Ik gebruik altijd zelf azijn voor het aanzuren van een pekelbad, ik weet dat er ook zoutzuur gebruikt kan worden (en gebruikt wordt door zelfkazende boeren), maar ik ben er zelf vanwege de hoge concentratie een beetje huiverig voor, zeker in een (hobby) thuis-situatie.
De verhouding staat o.a. in het boek "Rondom boerenkaas", dat ik hier in de trein helaas niet bij me heb :)
Je kan Gerda een PB sturen, die heeft het boek ook.
Dankjewel Herman. Zelf heb ik het boek ook maar moet er maar weer eens in gaan lezen. Dank voor het pekelrecept

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten