Oude houten edammer kaas vorm te gebruiken?

Plaats hier berichten over technieken en/of materialen m.b.t. het kaasmaken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Nicky09

Oude houten edammer kaas vorm te gebruiken?

#1 Bericht door Nicky09 » 10-08-2015 20:07

Hoii,

Vanmiddag zag ik deze vorm bij me oom en tante staan en mocht hem meteen hebben toen ze zagen dat ik hem mooi vond.

Maar hoe kan ik deze goed schoon maken om te kunnen gebruiken? Iemand ervaring? Het ligt nu in water om uit te zetten want alles is wat losjes, en daarna misschien met wat bleek of chloor of zout laten weken? Schrobben of beetje schuren...


Afbeelding

Groetjes nicky

webmaster

#2 Bericht door webmaster » 11-08-2015 08:26

Nooit gebruikt, maar ik raad je aan om inderdaad een tijd te laten weken om het geheel weer stevig te krijgen. Daarna schrobben met chloor en heel uitgebreid weer spoelen. Er mag geen chloor achterblijven, dus ook niet direct na het spoelen gebruiken. Gebruiken met kaasdoek.

Nicky09

#3 Bericht door Nicky09 » 11-08-2015 08:31

Oke bedankt voor de tip! Het is dus wel mogelijk. En misschien als deze helemaal schoon is lakken? Zodat het vuil er volgende keer beter af te halen is? soms zie ik wel eens dit soort vormen en die glimmen helemaal van het lak...

webmaster

#4 Bericht door webmaster » 11-08-2015 08:36

Ja, maar neem dan een goede en zuurbestendige botenlak.

Nicky09

#5 Bericht door Nicky09 » 11-08-2015 09:16

Hoi herman,

Is zuurbestendigde botenlak voldoende? Moet het niet iets van voedsel veilig zijn...als dat er in botenlak is.. Er komt natuurlijk ook een kaasdoek omheen dus dat beschermd ook...


Groetjes nicky

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#6 Bericht door Gerda » 11-08-2015 09:19

Ik zou hem in de soda zetten, dat laat minder schadelijke stoffen achter, of in zoutwater. Denk dat ik hem gewoon naturel liet, maar ik heb er geen ervaring mee. Door de wei zal de vorm ook weer nat worden en uitzetten.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Nicky09

#7 Bericht door Nicky09 » 11-08-2015 11:32

Hoii,

Ik heb de vorm uit elkaar kunnen schroeven! Dus zo is het veel makkelijker schoon te maken. Eerst maar eve in de soda gezeten kijken hoe ver we daarmee komen.


Groetjes nicky
Afbeelding

arnoreijnen

#8 Bericht door arnoreijnen » 02-09-2015 07:31

Hoi Nicky heb je al een kaas gemaakt met deze vorm? ik ben benieuwd hoeveel melk je nodig had om deze te vullen..

Ik heb afgelopen week ook zo een kunnen kopen.

Arno.

aldo

#9 Bericht door aldo » 16-05-2017 13:22

arnoreijnen schreef:Hoi Nicky heb je al een kaas gemaakt met deze vorm? ik ben benieuwd hoeveel melk je nodig had om deze te vullen..

Ik heb afgelopen week ook zo een kunnen kopen.

Arno.
Ik zit met dezelfde vraag!

Vorige week in de kringloopwinkel een zelfde model vorm gevonden.
Na een loogbadje, chloorbadje en citroenzuurbadje maar hopen dat het schoon genoeg is.

Afbeelding

Afbeelding


Maten:

Buitenmaat bijna 20 cm hoog

Afbeelding

Binnenmaat ongeveer 17 cm hoog

Afbeelding

Doorsnee volger ongeveer 15 cm

Afbeelding

Hoeveel melk zou ik nodig hebben om hem te vullen?
en daar uit volgend, welk gewicht heb ik nodig om te persen?






aldo

#10 Bericht door aldo » 19-05-2017 15:07

Heb hem gevuld!
in totaal kon er (met moeite) de wrongel van ongeveer 15 liter rauwe melk in.

Afbeelding

Denk dus dat ik maar een liter of 12 aan hou als hoeveelheid die er in moet.

Nu alleen nog een gewicht verzinnen dat stabiel genoeg is voor als de volger wat schuin gaat (zie deuk in lekbak :) dat is het gevolg van 15 kg stalen H-profiel die viel )
Nu eerst maar even iets minder valgevoelig gewicht er op gezet (maarja dat is maar 7 kg :roll: )

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten