Met 1 vorm tegelijk meer kazen maken?

Plaats hier berichten over technieken en/of materialen m.b.t. het kaasmaken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2315
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

Met 1 vorm tegelijk meer kazen maken?

#1 Bericht door Jouke » 18-08-2015 11:02

Stel: ik heb 1 pondvorm, maar wil mvan 1 lading melk meerdere pondskaasjes maken.
Zou dat op de 1 of andere manier te plannen zijn?

Door steeds 1 kaasje even stevig te persen en dan de volgende. En dan de eerste nog even napersen ofzo.

Of zou dat gedoemd zijn om te mislukken?
Ik kan me wel wat dingen voorstellen die mis kunnen gaan namelijk:
- wrongel staat te lang te wachten
- het eerst geperste kaasje zakt uit en is niet meer na te persen
- eerste kaasje is niet meer na te persen, omdat het te droog geworden is

Maar aan de andere kant als je nu een kwartiertje zwaar perst, dan de kaas uit de vorm en terug in de wei van 36 graden. Dan de volgende een kwartiertje zwaar persen en ook terug in de wei.
En dan de eerste kaas een uur (?) na-persen. Daarna de tweede kaas na-persen.

Hmmmm, klinkt nu ik het zit in te tikken toch als iets om eens een keer te proberen.
Dan kan ik , zonder extra aanschaf, toch eens twee verschillende kruidenkaasjes maken bijvoorbeeld. Of toch eens in 1 keer 20 liter verkazen met mijn ene kilovorm.

Iemand nog een ander idee hierover?
Of misschien zelfs al een keer geprobeerd?
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#2 Bericht door Vera » 18-08-2015 17:21

Ik denk wel dat het kan Jouke, maar dan zou je de kaas na het 1e persen over moeten doen in een bakje dat net zo groot is als je kaasvormpje en dan onder de wei zetten. Anders zakt hij uit en krijg je hem niet meer terug in de vorm.
Wat John - meen ik - in het begin gedaan heeft is persen in een gewoon plastik bakje waar je salades etc in koopt. Gaatjes geboord, passend volgertje erop en klaar. Ergens moet daar nog wel een foto van staan. Zal eens zoeken.

IJskastdozen heb ik al eens voorbij zien komen.

edit: topic gevonden:

http://zelfkaasmaken.forum2go.nl/kaasma ... kaasvormen
Zo simpel kan het zijn......
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2315
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#3 Bericht door Jouke » 20-08-2015 09:25

Ja, dat soort ideeen heb ik ook al bedacht en nu met het restje blauwe Gouda ook gedaan. Maar het geeft wat mij betreft ook wel nadelen. Er zitten namelijk al snel wat "harde" randjes aan zo'n niet-kaasvorm en dan krijg je zo'n kaas met rare diepe groeven.

Ik ga nog wel eens op zoek naar een beter alternatief. Ik moet de perfecte goedkope vorm nog tegenkomen. Is ook logisch natuurlijk, want als het ZO simpel zou zijn, zouden we niet allemaal die dure kaasvormen meer kopen.
Die werken gewoon het allerfijnst :-)
Afbeelding

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#4 Bericht door Gerda » 20-08-2015 09:44

En je zit met het rechten van de kaas. Ze gaan uit de vorm dus zullen inzakken.

Je wrongel rijpt te veel na zonder vorm. Blijft te lang in de wei staan voor je een volgend kaasje kunt maken.

Kijk eens op marktplaats en houd die goed in de gaten, ik heb vorig jaar een super koop gedaan en heb nu 6 kadova ponds en 4 kilo vormen en een van 4,5 kilo. De rest heb ik weer doorverkocht.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2315
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#5 Bericht door Jouke » 20-08-2015 09:58

Ja, dat is inderdaad een goeie tip Gerda!
Ik houd het al af en toe in de gaten, maar moet dat wat vaker gaan doen denk ik.

Die echte kaasvormen zijn gewoon het fijnst!

Nu ben ik volgende maand jarig, dus wie weet vind ik nog iemand die me een mooi kadootje wil geven in de vorm van een kaasvorm :-) Ik geloof dat ik maar eens extra veel mensen ga uitnodigen op mijn feestje Hahaha!
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten