Startset + Kaasgrot

Plaats hier berichten over technieken en/of materialen m.b.t. het kaasmaken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Kaaskop

Startset + Kaasgrot

#1 Bericht door Kaaskop » 23-09-2015 11:35

Oké...

Goed gereedschap is het halve werk, zei mijn oude vadertje altijd.

Ik heb acceptabele startsets gezien bij zowel Brouwland als andere sites.
Allemaal vergelijkbaar. Dus dat komt wel goed. Ik vraag me alleen af, of deze sets volledig zijn. Ik lees recepten met Salpeter, CaCl ed. Zit dit ook in de startsets , of moet ik dat extra bijbestellen tezamen met een goed reinigingsmiddel (sulfiet of zo)?

Dan de rijpingskast ("kaasgrot" zoals dat hier genoemd wordt):

Ik beschik niet over een kelder. Wel over een kruipruimte onder het huis, maar die is zó vochtig, tochtig en vergeven van het ongedierte dat me dat geen gezonde en veilige omgeving lijkt voor een kaas om op te groeien.

Dat wordt dus een gemodificeerde koelkast.

Ik snap het principe "externe thermostaat" met een voeler in de kast. Ik ben echter technisch niet onderlegd en vraag me af, moet hiervoor de eigen thermostaat van de koelkast onklaar worden gemaakt? Zo ja, hoe doe je dat, zonder het koelend element te slopen? Of overruled de externe thermostaat de ingebouwde?

Zomaar even wat beginnersvragen, voor we aan het echte werk van Kaasmaken kunnen beginnen.

Groet,

Kaaskop Frank

Nils
Overjarige kaas
Berichten: 1152
Lid geworden op: 11-07-2013 00:43
Contacteer:

#2 Bericht door Nils » 23-09-2015 15:32

Dag Frank
Inderdaad een flesje Calcium Chloride werkt wel zo lekker en zit doorgaans niet in het start pakket. Ook kaascoating zit er doorgaans niet in.
Een kruipruimte die vochtig en tochtig is? klinkt ideaal. Een flinke opslagbak (type tupperware) twee gaten er in afgesloten met gaas of zo om de beesten er buiten te houden. wat houten plankjes er in. Dat moet prima werken.
Wil je toch een koelkastje gebruiken? werkt heel eenvoudig. Je steekt de stekker van de koelkast niet in het stopcontact maar in de externe thermostaat (en die steek je weer in een stopcontact). De voeler die met een snoertje aan de thermostaat vast zit hang je in de koelkast en op de thermostaat stel je de temperatuur in wanneer de koelkast aan en uit moet gaan. (bijvoorbeeld aan bij 14 °C uit bij 12 °C) moeilijker is het echt niet.
Je thermostaat is dus een soort aan en uit schakelaar geworden (alsof de stekker in of uit het stopcontact gaat) de koelkast zet je dus verder gewoon aan. Let wel even op dat je een koelkastje zonder ingebouwd vriesvak neemt
succes

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#3 Bericht door Vera » 23-09-2015 16:35

Dag Frank,

Even een kleine aanvulling op de tips van Nils. Als je met rauwe melk gaat werken is het aan te raden om Salpeter aan je melk toe te voegen.

Als ik jou was nam ik een startpakket zonder pers. Een plank met een gewicht op je kaasvorm werkt ook prima.

Overigens verkoopt Gerda van die thermostaten:

http://zelfkaasmaken.forum2go.nl/kaasar ... t1107.html
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten