Hoe belangrijk is de coating?

Plaats hier berichten over technieken en/of materialen m.b.t. het kaasmaken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Jekko

Hoe belangrijk is de coating?

#1 Bericht door Jekko » 16-11-2015 09:58

Als nieuweling heb ik tal van vragen. Deze bijvoorbeeld: hoe belangrijk is het om de kaas te coaten? Kan ik daar bijvoorbeeld nog even mee wachten tot ik de experimenteerfase voorbij ben? Of moet het echt bij iedere kaas?
Ik denk dat ik hier in Turkije voor bijenwas zal gaan, maar ik heb nu nog geen idee waar ik die vandaan moet halen. Aangezien ik ook al veel andere zaken uit te zoeken heb, vroeg ik me af of ik dat coaten nog even kon uitstellen.

Jekko

Gebruikersavatar
johnshadows
Overjarige kaas
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11-07-2013 10:55
Contacteer:

#2 Bericht door johnshadows » 16-11-2015 10:19

Het hoeft niet per sé.
Maar het is wel zo makkelijk om te laten rijpen.
Doe je het niet zal je moeten handelen met schimmels.
Hoe dat in Turkije gaat zijn zal interessant blijken.
Er zijn ook andere manieren natuurlijk.
Omwikkelen met een fijne doek is een oude manier van 'coaten' bv.
BB-kaas: ‘Het is niet leuk om oud te worden, maar wel fijn om te rijpen.’

Nils
Overjarige kaas
Berichten: 1152
Lid geworden op: 11-07-2013 00:43
Contacteer:

#3 Bericht door Nils » 16-11-2015 18:56

gebruik van coating werkt tegen schimmels, maar voorkomt ook te veel uitdroging. alternatieven voor coating is oa. insmeren met karamel, ook dit gaat schimmelen, maar dat is niet erg. Om te beginnen zou ik gewoon coating gebuiken.

Jekko

#4 Bericht door Jekko » 16-11-2015 19:24

Oké, bedankt voor beide reacties. Ik ben flink aan het lezen en kom steeds weer een stapje verder. Het is lastig om een inschatting te maken van wat wel en niet echt nodig is. Belangrijk punt daarbij is welke materialen hier in Turkije wel en niet verkrijgbaar zijn en hoe zwaar en hoe groot dingen zijn als ik ze door kennissen uit Nederland mee laat nemen.

Ik denk dat ik toch eerst maar eens voor een kilo rode coating opteer, ik kan vervolgens op zoek gaan naar bijenwas en dat uitproberen.

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#5 Bericht door Vera » 16-11-2015 19:45

Ik heb vrij veel kaas met een natuurkorst liggen steeds. Mijn ervaring is dat natuurkorsten minder schimmelen dan gecoate kazen. En als ze schimmelen, wassen met een mengsel met azijn, zout en water werkt prima.
Maar mijn eerste natuurkorsten daar werd ik neurotisch van, als den dood voor de schimmels.
Let even op met rode coating zie mijn eerdere topic daarover:


http://zelfkaasmaken.forum2go.nl/rode-c ... t1159.html

Is dus heel donkerrood.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Jekko

#6 Bericht door Jekko » 16-11-2015 19:53

Ai, ik ga als een jojo heen en weer nu, maar ik heb nog een paar dagen om de knoop door te hakken. Over 8 dagen moet mijn bestelling bij iemand zijn die het voor me meeneemt naar Turkije :)
Ik hou wel van natuurlijke korst eerlijk gezegd, dus misschien toch maar eerst zo proberen en dan eventueel overstappen op was...?

Ik krijg helemaal de kriebels, heerlijke kriebels, 't is nog beter dan verliefd-zijn!

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#7 Bericht door Vera » 16-11-2015 19:59

Als je natuurkorst wilt - heel belangrijk - heb je een opslag waar je kaas op de juiste temperatuur en met voldoemde luchtvochtigheid kunt laten rijpen?
Snap dat het kriebelt. En het kriebelt hard als ik dat zo lees. :wink:
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Jekko

#8 Bericht door Jekko » 16-11-2015 20:07

Ik wil voor de opslag een tweedehands vitrinekoelkast kopen, en dan moet ik dus zo'n externe temperatuurregelaar erbij hebben. Ik kan in eerste instantie ook tijdelijk een tafelmodel koelkastje zonder vriesvakje van iemand lenen, dus dat komt wel goed.
Ik ga morgen bij een handel in tweedehands horecamateriaal kijken. Ook om te zien of ze daar een salepketel hebben, zoiets:
http://www.tekno-ticaret.com/61/urunler ... nalar.html
Om te zien of dat geschikt is voor het opwarmen van de melk.
Of een ketel waar hier warme maiskolven uit verkocht worden. Eens kijken wat me het beste lijkt.

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#9 Bericht door Vera » 16-11-2015 20:12

Zie mijn antwoord in het andere topic. Misschien handig als je al je vragen ed in een topic stelt. Dan houden we de informatie bij elkaar en het scheelt jou veel werk. Maak even een topic aan - vragen van Jekko of iets dergelijks.
Onder technieken en materialen.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Jekko

#10 Bericht door Jekko » 16-11-2015 20:14

Doe ik!

Jessy
Belegen kaas
Berichten: 313
Lid geworden op: 31-12-2014 11:06
Contacteer:

#11 Bericht door Jessy » 18-11-2015 12:34

Als ik je een kleine mening mag geven,
gewoon een litertje coating meebestellen dan kun je kijken wat je bevalt en het blijft heel lang goed als je t goed dicht houdt. :roll:
Say cheese :-)

Jekko

#12 Bericht door Jekko » 18-11-2015 12:38

Ik heb de coating vanochtend besteld :)
Hopelijk krijgt 'mijn koerier' het nog mee in zijn koffer, naast de andere spullen...!

Dank voor je reactie!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten