Vragen van Jekko uit Turkije

Plaats hier berichten over technieken en/of materialen m.b.t. het kaasmaken.
Bericht
Auteur
Jekko

Vragen van Jekko uit Turkije

#1 Bericht door Jekko » 16-11-2015 20:36

Het werd een beetje rommelig met onderwerpen - dezelfde - in twee topics.
Dus dit is nu 'mijn vragen topic'.

* Ik ben er geloof ik uit wat de kaasvorm betreft, dat gaat de Kadova met net worden, ik denk meteen twee.

* Wat de coating betreft, dat doe ik voorlopig nog niet, eventueel ga ik hier kijken naar bijenwas als de natuurkorst toch niet bevalt.

* Ik wil nog een externe thermometer hebben voor mijn 'kaasgrot', zoals dat hier genoemd wordt. (Leuk woord, maar het voelt nog een beetje gek om dat zelf te gebruiken, alsof ik iets gebruik zonder er al recht op te hebben :) )
Ik las ergens dat ik ook daarbij even moest opletten welke ik moet hebben, dus daar graag een reactie op.

* Een pan. Au bain-marie is niet handig, begreep ik. Dacht toen aan een pan voor warme salep (een winters drankje hier) http://www.tekno-ticaret.com/61/urunler ... nalar.html
Het kraantje is toch niet zo praktisch als ik dacht, maar als ik het kraantje niet gebruik dan?
Of een ketel die hier gebruikt wordt voor maiskolven, zoals deze:
http://sevdin.net/BARDAKTA-HASLANMIS-MI ... TLARI.html
Om een weckpan uit Nederland mee te laten nemen, is geen optie. Iemand een idee?

* Welke culturen/ingrediënten heb ik nodig? Ze hebben hier geen karnemelk. Ik wil ook blauwschimmelkaas gaan maken.

Dit was het even voor dit moment, hartelijk dank, ook voor de reacties die ik tot nu al heb gekregen!

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#2 Bericht door Gerda » 16-11-2015 20:52

Ik heb nog externe thermometers in verkoop voor de kaasgrot. maar weet niet hoe dat zit met verzendkosten naar jou. Bij intresse stuur maar even een PB

De ketel ziet er prima uit, ik heb ook een met kraantje en gebruik die niet bij het kaasmaken. Voor de recepten waarbij je de wrongel zonder warm water gaat wassen erg handig.

Bij http://www.kaesereibedarf-leidinger.com/de_DE of http://www.kaesereibedarf.eu/ kun je diverse culturen kopen, kijk eens rustig op hun sites om te zien welke kaas je wilt gaan maken.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Nils
Overjarige kaas
Berichten: 1152
Lid geworden op: 11-07-2013 00:43
Contacteer:

#3 Bericht door Nils » 16-11-2015 22:49

Kadova met net is inderdaad de beste keuze

Coating, natuurkorst, karamel, insmeren met ghee... ik zou eerst toch gewoon coating nemen. wanneer je het kaas maken onder de knie hebt kan je altijd nog andere korsten gaan proberen. Wanneer natuurkorst hebt en je eerste kaas mislukt, zal je altijd afvragen waar het aan heeft gelegen.
Mocht je toch natuurkorst prefereren, zorg echt voor hoge rv en hou de kazen in eerste instantie mooi schoon.

thermostaat: zie Gerda

Pan: heb je daar niet een specie kuip? melk warm maken in een willekeurige pan, en dan in de speciekuip.

voor blauwschimmel heb je PENICILLINUM ROQUEFORTI nodig, verder heb je kaasferment of een poederzuursel nodig. kaasferment kan je makkelijk doorkweken. aangezien je moeilijk aan grondstoffen kan komen is dat dus een goede optie

succes

Jekko

#4 Bericht door Jekko » 17-11-2015 09:21

Oké, thermostaat besteld...!

Straks kijken naar ketels en een oude koelkast.

Dan een nieuwe vraag: kun je in één sessie zowel Goudse kaas maken als blauwschimmelkaas?

Jekko

Nils
Overjarige kaas
Berichten: 1152
Lid geworden op: 11-07-2013 00:43
Contacteer:

#5 Bericht door Nils » 17-11-2015 18:36

nee, je zal blauwschimmel moeten toevoegen aan de melk voor dat je deze laat stremmen.

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#6 Bericht door Vera » 17-11-2015 19:33

Sorry Nils, Ja.

Ik maak regelmatig blauwtjes tegenwoordig van alle kaassoorten. Het volgende werkt - is Joukes idee. Wat blauwschimmelcultuur toevoegen aan kant en klare wrongel. Goed doormengen en je krijgt een prima blauwe kaas. Na een weekje coaten - korst is dan al aardig blauw en daarna 1 of 2x prikken.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Jekko

#7 Bericht door Jekko » 17-11-2015 19:36

Oké, bedankt Nils. Ik blijf nog wel even aan het dubben en wegen.

Ik ben vandaag op zoek gegaan naar een ketel of au bain-marie systeem. Niets gevonden dat geschikt is. Maar... ik kan iets op het industriegebied hier laten maken, heb al een aanbieding liggen. Nu nog even piekeren en peinzen over het ultieme systeem.

Het blijft voorlopig nog spannend!

Jekko

#8 Bericht door Jekko » 17-11-2015 19:54

Ah, een andere mening, wat is dit leuk!

Hoorde via een andere weg dat je erg moet uitkijken met de blauwschimmels, voor je het weet zit het overal en krijg je het niet meer weg...

Mijn startersset ziet er op dit moment als volgt uit:
- Kaasvorm voor een kilo Goudse van Kadova met net.
- Au bain-marie ketel (laten maken) voor 30 of 40 liter, even afhankelijk van de pannen waar ik aan kan komen.
- Ingrediënten voor Goudse en blauwschimmel, uit Nederland, ik kijk wel wat ik wanneer gebruik.
- 2e hands koelkast plus externe thermostaat (van Gerda).
- Coating - twijfel nog een beetje - maar neig nu toch naar coating met anti-schimmel.

En ondertussen blijf ik toch ook zoeken naar info over de juiste kwaliteit melk. In Nederland is dat geen probleem, maar hier in Turkije...?

Dan nog een vraag over de wrongelsnijder. Hoe belangrijk is die? Ik heb op youtube filmpjes gezien waarbij men een grote garde gebruikte. Moet ik er wel of niet eentje uit Nederland laten overkomen?

Groetjes!

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#9 Bericht door Vera » 17-11-2015 20:05

:D Ja lachen, zoveel kaasmakers zoveel meningen. Ieder doet het op zijn - haar manier.
Als je blauwschimmels- of witschimmels te rijpen hebt liggen moet je dat doen in een afgesloten ijskastdoos. Leg je ze zo in je koelkast dan is binnen no time al je kaas blauw. Doos alleen open maken buiten de koelkast.

Als je gaat coaten - dan gelijk, antischimmel nemen, gewoon doen.

Tja wrongelsnijder ja / nee. Ik gebruik hem wel, is gewoon handig. Maar je kunt ook volstaan met een groot mes, daar kun je ook mee snijden. Duurt wat langer en is minder gelijkmatig, maar het kan.

Grote bolle garde gebruik ik als ik klein wil snijden - lees harde kaas. Voor wrongelsnijden op ca 1 cm is hij ongeschikt. Je maakt je wrongelstukjes dan echt te klein.

Joh, als jij eenmaal helemaal klaar bent en uitgerust en helemaal in to het kaasmaken dan komen we allemaal bij jou langs. Kaasmeeting in Turkije.
:D
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Jekko

#10 Bericht door Jekko » 17-11-2015 20:55

O, leuk, kaasmeeting in Turkije! Ik ben vóór!

Als mijn kennis die volgende week hier komt, nog plek heeft in zijn koffer voor de coating, dan bestel ik die inderdaad maar.

Pfff... hadden jullie dat ook, dat toen je begon, je aan bijna niets anders kon denken?

XXX
Jekko

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#11 Bericht door Vera » 17-11-2015 21:50

Heel herkenbaar!
En weinig troost - dat heet verslaving en dat gaat als het goed is niet meer over. :wink:
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Siegfried

#12 Bericht door Siegfried » 17-11-2015 22:40

hahaha, ik reed vanmiddag van Hedel terug naar België en kon alleen maar aan de kleintjes denken en tante Brie. Eenmaal thuis ben ik direct gaan dag zeggen in de kelder toen ik thuis kwam.

tja, het verslavende eraan is het wachten. En dan begin je direct terug opnieuw. :D

Nils
Overjarige kaas
Berichten: 1152
Lid geworden op: 11-07-2013 00:43
Contacteer:

#13 Bericht door Nils » 18-11-2015 01:05

Blauwschimmel toevoegen aan wrongel, tja, zo kan het natuurlijk ook.

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2315
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#14 Bericht door Jouke » 18-11-2015 07:57

Leuk hoor zo'n nieuwe hobby... eehhhh.... verslaving!
Ik ben ook begonnen met het idee af en toe eens een kaasje te maken. Maar als je eenmaal besmet bent, wil je steeds meer en groter.

Leuk om te horen hoe enthousiast je bent en heel herkenbaar.
Ben zo benieuwd of het allemaal naar je zin gaat lukken!

Veel succes en plezier gewenst in ieder geval!
Voorpret is ook al heel leuk :)
Afbeelding

Jekko

#15 Bericht door Jekko » 18-11-2015 10:35

Dank voor het meeleven! En hoe is het met de kleintjes en tante Brie, Siegfried? Ik heb het geluk dat ik thuis werk, dus ik kan straks vaak gaan kijken... Ik moet dan misschien nog gaan oppassen dat mijn andere werk er niet onder lijdt :D .

Nu even uitvogelen waar ik mijn spulletjes het goedkoopst kan bestellen...

Siegfried

#16 Bericht door Siegfried » 18-11-2015 14:12

Goed, ik werk ook deels thuis, vandaag, dus ga er tijdens elke koffiepauze naast zitten voor een babbelke. ;-)

Tante Brie is goed bezig, hoewel ze niet zo fris ruikt als gisteren. Maar er is niets aan te zien, niks verkleuring dus effe afwachten. We hebben zelf geënt van een Brillat Savarin en Brie de Meaux. Benieuwd wat het gaat worden, er kan dus wel een ander schimmelke bij zitten, maar dat vind ik er net leuk aan.

Vermits Tante Brie droog is sinds vanmorgen, verwacht ik morgen te gaan inpakken. Huishoudfolie zoals John bij gebrek aan kaaspapier. En dan maar weer wachten, he. Altijd maar wachten.

Van puur ongeduld maar melk gereserveerd om zondag terug kaas maken.

Pfff, waar ben ik mee begonnen?
:D

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#17 Bericht door Gerda » 18-11-2015 22:43

Jekko je thermostaat is vanmiddag verstuurd naar het adres wat je me doorgegeven hebt!
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Jekko

#18 Bericht door Jekko » 18-11-2015 22:46

Fijn, Gerda, ik kreeg bericht van PostNl dat-'ie morgen bezorgd gaat worden. Dat loopt prima zo! Dank.

Vanochtend ook andere spullen besteld, het feest kan binnenkort gaan beginnen :D

Groetjes!

Jekko

#19 Bericht door Jekko » 19-11-2015 13:53

De thermostaat is ontvangen, Gerda, mijn koerier vroeg me wat dat voor ontstekingsmechanisme was, hij is een beetje benauwd dat ze hem op het vliegveld aanhouden... :lol:

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#20 Bericht door Gerda » 19-11-2015 19:14

Hahahaha volgens mij de aansluiting op de officiële thermostaat. Maar dat is weer mijn man zijn ding. Dan moet ik hem dat vragen.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Jekko

#21 Bericht door Jekko » 24-11-2015 17:35

Een vraag over de 'kaasgrot':

Ik ben niet zo technisch, maar ik had al wel begrepen dat je voor een kaasgrot geen koelkast met vriesvakje moet hebben. Maar een dubbeldeurskoelkast, kan dat wel?

Ik zou het eigenlijk wel super handig vinden als ik wat meer diepvriesruimte zou hebben.

Dree

#22 Bericht door Dree » 24-11-2015 23:14

Hoi,

Dat ontstekingsmechanisme dat gaat tussen de stekker van je koelkast en het
stopcontact om de stroom tegen te houden zodat de koelkast op 13-14 graden
blijft. Een groot deel van de dag heeft de koelkast dus geen stroom.
Ik weet niet of dat goed is voor het vries gedeelte van je dubbele deur koelkast.

Ik heb de vraag over het vriesvak ooit ook gesteld, het is alleen zo dat je
zonder vriesvak meer ruimte hebt voor kaas.

groet, Dree

Nils
Overjarige kaas
Berichten: 1152
Lid geworden op: 11-07-2013 00:43
Contacteer:

#23 Bericht door Nils » 25-11-2015 01:26

Bij een koelkast met vriesvak staat het vriesvak automatisch kouder afgesteld als het koelgedeelte. Wanneer de temperatuur wordt ingesteld met een externe thermostaat op bv 13°C, zal de stroom op worden ingeschakeld bij die temperatuur. Je vriesvak zal dus niet werken, want de stroom staat er meestal niet op (en dus ook niet op je vriesvak, wat dus direct zal ontdooien) en als de stroom aan staat zal het vriesvak keihard gaan koelen, hetgeen vocht doet bevriezen op je vriesvak. (en weer gaan ontdooien en druppen als de stroom er weer af gaat) kortom, dat wordt een toestand. Daarom wordt er dus een koelkast zonder vriesvak geadviseerd.

Aytje

#24 Bericht door Aytje » 30-11-2015 08:52

Oh nog een NLer in TR die kaas maakt :D Ik kon het niet laten om even virtueel te zwaaien naar je vanuit Izmir!

Jekko

#25 Bericht door Jekko » 30-11-2015 11:36

Ah, leuk, Aytje, als ik een maal op dreef ben - of juist tegen dingen aanloop - kunnen we vast e.e.a. uitwisselen!

Ik heb nog een vraag:
Wat is het 'rechten' van kaas eigenlijk? Laten rusten zonder gewicht?

En wat de kaasgrot betreft ben ik er nog niet uit wat ik nu het beste kan doen. Ik wil daar eigenlijk geen nieuwe koelkast voor aanschaffen, dus ben afhankelijk van het aanbod tweedehands koelkasten. De meeste hebben een apart vriesgedeelte (dus een koelkast met twee deuren) of een vriesvakje in de koelkast. Wat kan ik nu het beste doen?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten