stremsel oplossen in water

Plaats hier berichten over technieken en/of materialen m.b.t. het kaasmaken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Roodwang

stremsel oplossen in water

#1 Bericht door Roodwang » 30-01-2016 00:03

al heb ik een hoop gelezen op het forum, er blijven een hoop vragen over. Hier alvast een die me al weken dwars zit. Misschien kan iemand het me uitleggen of een goede link sturen?

Ik lees in een recept dat het stremsel wordt opgelost in water.

Waarom? Stremsel heb ik in een flesje. Vloeibaar. Wat valt er op te lossen.

Mijn tweede poging tot kaasmaken heb ik een 4 druppels per liter melk aangehouden en dat werkte goed.

(hoop ik. kaas ziet er ok uit maar is pas 1 week oud)

Ik hoop dat er iemand is die dit raadsel op kan lossen voor me. :-)
gr

Roodwang

Ruud

#2 Bericht door Ruud » 30-01-2016 08:02

Ik denk dat je het stremsel niet oplost, maar verdunt, zodat het minder geconcentreerd in je melk terecht komt.

webmaster

#3 Bericht door webmaster » 30-01-2016 08:54

Ruud schreef:Ik denk dat je het stremsel niet oplost, maar verdunt, zodat het minder geconcentreerd in je melk terecht komt.
Klopt, het is niet oplossen maar verdunnen.
Stremsel is een mengsel van verschillende enzymen die zorgen voor het samenklonteren van melkeiwitten.
Als het stremsel te geconcentreerd in de melk komt heb je kans dat er direct klontjes worden gevormd en dat is niet de bedoeling.
Neem eens 10 liter water en gooi daar vijf druppels inkt in en ga dan roeren.
Probeer hetzelfde dan nog eens maar verdun die vijf druppels dan eerst eens in 5 eetlepels water en merk het verschil.

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#4 Bericht door Gerda » 31-01-2016 13:11

Ik verdun het stremsel nooit, terwijl ik roer gaat het stremsel erbij.

Ik wil wel even de tip geven om maatlepeltjes aan te schaffen voor het toevoegen van de vloeistoffen. Calcium , salpeter en stremsel. Met name de laatste luistert toch wel wat nauwer om een goed resultaat te krijgen.

Denk ook aan het toevoegen van calcium aan gekoelde melk of melk uit de supermarkt. Ik gebruik standaard iets meer calcium en heb nagenoeg altijd een goede strem in 40 minuten. Ook het eerst laten verzuren van de melk zorgt voor een betere stremming.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten