Grote-re hoeveelheid melk opwarmen

Plaats hier berichten over technieken en/of materialen m.b.t. het kaasmaken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
P'ti belge

Grote-re hoeveelheid melk opwarmen

#1 Bericht door P'ti belge » 26-03-2016 17:41

Hallohallo,

In mijn grootste kom kan 18l melk in dus dat lukt wel om dit op het gasvuur op te warmen.
Ik heb echter een plastic kuipje waarin ik tot 80l kan verkazen. Ik postte hiervan eerder al wat foto's.
Nu is het altijd snel lopen en stressen want die hoeveelheid kan ik niet opwarmen dus ik haal ze bij de boer rechtstreeks van de "warme" koe. Als ik thuiskom zit ik meestal nog tot rond de 30 graden.
Nu ben ik wat aan het experimenteren met receptjes voor types Emmental en dan moet je toch hoger in de temperaturen gaan.
Dus zoek ik een manier om die melk in de plastic Kuip toch op te warmen. Heeft er iemand een oplossing???
Ik zocht zelf al eens op internet en kwam bij een inox spiraal terecht waarmee je vloeistoffen kan opwarmen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Zie Www.enon.nl dan procesverwarming en dan dompelelementen.
Dankjewel,

Frank

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#2 Bericht door Gerda » 26-03-2016 23:21

Geen ervaring maar ik denk wanneer je goed blijft roeren dat je dan de melk er prima mee kan verwarmen.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Ruud

#3 Bericht door Ruud » 27-03-2016 09:31

Ik kan zo snel niet terug vinden hoe heet zo'n dompelaar wordt, maar voor m'n gevoel gaat de melk er heel snel op aanbranden.

Nils
Overjarige kaas
Berichten: 1152
Lid geworden op: 11-07-2013 00:43
Contacteer:

#4 Bericht door Nils » 27-03-2016 15:37

Je kan de ketel in bv een speciekuip zetten en daar warm water in laten lopen (au bain marie) zo kan je de melk opwarmen

fleckie86

#5 Bericht door fleckie86 » 30-03-2016 21:27

Wat jij bedoelt worden ook veel verkocht als kalvermelkverwarmer die van 1700 wat duurt bij 8 liter ongeveer 20 minuten om van 4 graden naar 75 graden.
Ik ben ook op zoek naar iets om grote hoeveelheden vlot mee te kunnen verhitten naar 73 graden voor een pannetje van 100 liter.
Is dit wat
http://www.xxlhoreca.com/nl/buffalo-hee ... id=GAGL349

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#6 Bericht door Gerda » 30-03-2016 23:11

Wil je gaan pasteuriseren?
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

fleckie86

#7 Bericht door fleckie86 » 31-03-2016 06:30

Een gedeelte wil ik wel pasteuriseren. Voor rouwmelks verwerken kan mooi met heet water maar die laatste 25 graden temperatuur stijging weet ik nog hoe dat het makkelijkste aan kunt pakken.
Wat doen de meesten hier pasteuriseren of rouwmelk.

webmaster

#8 Bericht door webmaster » 31-03-2016 08:23

Tweede paasdag bij Hornbach staan kijken naar een speciekuip van 90 liter en een daarin passende witte speciekuip van 60 liter. De witte is van PE, wat in principe een voor levensmiddelen goedgekeurde soort plastic is.
De 60 liter kuip past er goed in en op die manier zou au bain marie verwarmen naar mijn idee mogelijk moeten zijn. Mooiste zou nog zijn om op de buitenste kuip een afvoerkraan te hebben en een aanvoerslang met aansluiting op de warm waterkraan. Dan zou je goed de temperatuur van het water in de kuip kunnen regelen.
Als je in deze opstelling een dompelaar zou gaan gebruiken zou ik wel aanraden om te zorgen voor watercirculatie, bijvoorbeeld met een aquariumpomp, zodat het warme water goed verdeeld wordt.

Mmm, toch eens verder over denken. Maar ja, dan heb ik meer vormen nodig, een grotere pers, meer werkruimte, een grotere grot.... Laat ik voorlopig maar zien dat ik wat vaker achter elkaar kleinere hoeveelheden kan maken :oops:

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#9 Bericht door Gerda » 31-03-2016 10:28

Hahaha Herman......het komt nog zo ver met jou.....
Ik ben ook naar de 60 liter gegaan wegens tijdgebrek om vaker kaas te maken.


Ik ben begonnen met pasteuriseren omdat ik een stalsmaak ( de onderbroek van mijn buurman) in de kaas proefde. En dat werd nog door mij nog door het gezin lekker gevonden. De smaak is echter na pasteuriseren veel vlakker vond ik. Achteraf denk ik dat ook de werkwijze daarmee van doen had.
Tegenwoordig Thermiseer ik de melk, ik heb eens uitgetest wanneer die smaak uit mijn kaas was en dat blijkt bij een temp van 40 graden. Ik koel daarna snel terug naar 30 tot 34 graden en ga dan verzuren. Ik heb dan geen stalsmaak meer en kan enigzins nog van rauwmelkse kaas spreken.
Die stalsmaak heeft alles met hygiëne te maken van de boer. De stal is oud waar de koeien staan, het systeem is gesloten tot aan de melktank, daar hangt de slang in de tank en is een gat van 30cm doorsnee open. De melkopslag ligt naast de stal.

Ik denk dat de meesten van ons rauw melkse kaas maken.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

fleckie86

#10 Bericht door fleckie86 » 31-03-2016 13:24

haha de onderbroek van de buurman. Melk is ook sterk gevoelig voor geuren en zo, wij als melkveehouders mogen een koe niet behandelen met knoflook als ze grieperig is of koorts heeft.

Hmm dat Thermiseren is ook nog wel redelijk te doen kwa tijd en energie.
Ik heb nog een paar 60 litervaten liggen waar uierverzorgingsmiddel/dip in heeft gezeten als ik daar de kop af zaag en goed schoon maak en halfvol doe met heet water kan er zo een emmer van 30 liter met melk zo in hang met deksel.

Wat Herman zegt met z´n rondpomp idee met een 90 liter kuip en daar kan mooi een grote brouwpan in staan. http://www.hobbybrouwshop.nl/brouwpannen
RVS is minder gevoelig voor beschadigingen, beter schoon te krijg en geleid de warmte ook beter en pvc hangt ook vaak een geurtje aan.

Ben momenteel we met een pers aan het maken met 3 stempels met een persdruk per stempel ongeveer 50 kg. Bij 120kg begon iets te kraken.

webmaster

#11 Bericht door webmaster » 31-03-2016 19:26

Kijk wat betreft persen ook op Marktplaats. Er worden regelmatig ouderwetse persen aangeboden door zelfkazende boeren die er mee stoppen, zie b.v. deze.

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#12 Bericht door Gerda » 31-03-2016 23:14

Ik heb een grote levensmiddelen emmer van 60 liter, verwarm de melk in een weckketel. Melk afkoelen doe ik in kleinere pannen in ijswater, dus een deel koel ik snel terug en kiep weer retour in de emmer.
Gaat heel snel.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

P'ti belge

#13 Bericht door P'ti belge » 02-04-2016 19:01

Ik heb ondertussen met dat bedrijf Enon wat over en 't weer gemaild. Het toestel met metaal spiraal dat je in een vloeistof steekt om die vloeistof op te warmen heet een dompelaar. Er bestaan twee soorten.
Deze vervaardigd uit RVS die snel heet worden en volgens hen de melk zouden kunnen doen aanbranden.
En dan deze uit aluminium die minder heet worden en dus beter geschikt zijn voor melk. Deze worden onder andere op boerderijen gebruikt om kalvermelk op te warmen.
Alleen; ik zie de combinatie aluminium en voeding bestemd voor menselijke consumptie niet echt zitten.
Ook is het een beetje gissen hoe lang het duurt alovens je bvb 80l melk van 4 naar 32°C krijgt.

Wat denken jullie?

webmaster

#14 Bericht door webmaster » 02-04-2016 22:47

Ik zou zelf met een dompelaar gaan voor een au-bain-marie oplossing.....

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#15 Bericht door Gerda » 03-04-2016 12:53

Lijkt mij ook een beter idee, zo voorkom je aanbranding van de melk en heb je geen matrialen die niet geschikt zijn in je melk hangen.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

fleckie86

#16 Bericht door fleckie86 » 03-04-2016 13:58

Ik ben bang dat je met een dompelaar max 1 liter per minuut kunt verwarmen en dat is 1.5 tot 2 uur ongeveer.
Hoelang doe je er over met een weck ketel ongeveer.

webmaster

#17 Bericht door webmaster » 03-04-2016 15:55

Met een weckketel stel ik geen temperatuur in om daarna de ketel z'n gang te laten gaan. Er wordt dan pas uitgeschakeld als de temperatuur bereikt is, maar daarna gloeit het element nog lang na en stijgt de temperatuur te veel. Bovendien ben ik dan toch bang voor aanbranden.
Ik schakel dus handmatig, in het begin twee minuten aan, minuut uit. Later minuut aan minuut uit en een graad of twee onder de streeftemperatuur stop ik helemaal. Meestal kom ik dan goed uit, soms nog "stootjes"van 30 seconden nodig. En constant goed roeren....
Alles bij elkaar met 20 liter vanaf 4C tot 32C best wel een uur bezig...

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#18 Bericht door Vera » 04-04-2016 20:04

Echt Herman doe je dat zo? Wat grappig, aan - uit -aan - uit. Ik gooi er dus gewoon met de pet naar geloof ik.

Ik draai mijn Weckpan naar 30 graden, en roer een paar keer tijdens het warmen, als ik eraan denk...... Terwijl de pan zijn werk doet waar ik hem voor aangenomen heb maak ik alle ingredienten klaar, spoel mijn jerrycans uit, gooi alle te gebruiken spullen in de chloor, sop het aanrecht etc. steeds met een half oog op de thermometer en het lichtje van de pan, als de thermostaat uitschakelt draai ik een tandje bij. Wel schakel ik uit als hij op ca 30 graden is want ook mijn pan warmt lekker na. Warmt dan nog terwijl hij uit staat naar 32 a 33 graden dan gaat de cultuur er in. 22 Liter doet hij een 30 a 40 minuten over, dan ben ik ook klaar met alle voorbereidende werkzaamheden en heb dus mijn handen vrij tijdens het verzuren en stremmen om zeer nuttige dingen in huis of tuin te doen. :wink:
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#19 Bericht door Gerda » 05-04-2016 08:34

Doe ook van alles tussendoor maar roer echt heel regelmatig, ik heb wel eens gehad dat de bodem iets aankoekte dus zorg ik dat ik heel regelmatig roer.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2315
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#20 Bericht door Jouke » 05-04-2016 10:46

Ik ben blijkbaar net zo "lui" als Vera...
Mijn weckpan van 30 liter staat op een gasvlam van mijn wokbrander en ik roer wel, maar niet continu. Gasvlammetje staat op heel zachtjes en dat gaat altijd prima.
Nawarmen doet hij niet als ik het gas uitdraai, dus ik zet de vlam uit als mijn pan 32 graden is.
Ik denk dat ik ongeveer 30 minuten bezig ben om 25 liter op te warmen van ongeveer 7 naar 32 graden.

Ik heb het ook een keer op mijn inductieplaat gedaan, maar toen ging de verwarming blijkbaar toch te plaatselijk en was de melk wat aangekoekt aan de bodem. Dat doe ik dus niet meer.
Afbeelding

P'ti belge

#21 Bericht door P'ti belge » 09-04-2016 08:22

Au-bain marie werken met mijne kuipke van 100 liter zal niet lukken vrees ik... :D

Afbeelding

Ik wil dus absoluut een andere oplossing vinden.

Wat bij me spontaan de vraag doet oprijzen of er een verschil is tussen wrongel die nagewarmd wordt door heet water toe te voegen en wrongel die nagewarmd wordt door gewoon het "mengsel" op te warmen. Uiteindelijk zal het effect toch hetzelfde zijn; een drogere wrongel?

Gr.

fleckie86

#22 Bericht door fleckie86 » 09-04-2016 10:59

Kan de kuip niet in een grote rechthoekige bak staan. Hoe gaat het met roeren en snijden in de kuip.

webmaster

#23 Bericht door webmaster » 09-04-2016 10:59

Het gaat in dit proces om het wassen van de wrongel, waarbij melksuikers worden verwijderd die anders voedsel zijn voor de melkzuurbacterieen die het omzetten naar zuur: Teveel melksuikers is uiteindelijk een te zure kaas.
Er zijn er zoveel recepten als er soorten kaas zijn, een andere bereiding zal dus een andere kaas opleveren.

aap

#24 Bericht door aap » 16-03-2017 07:49

webmaster schreef:Tweede paasdag bij Hornbach staan kijken naar een speciekuip van 90 liter en een daarin passende witte speciekuip van 60 liter. De witte is van PE, wat in principe een voor levensmiddelen goedgekeurde soort plastic is.
:
Een oude post, maar ik wil er toch even op reageren.

Het is correct dat PE een kuntstof is die ook voor levensmiddelen gebruikt wordt. Echter niet alles wat van PE is gemaakt is geschikt voor levensmiddelen! Belangrijk is bijvoorbeeld welk lossingsmiddel is gebruikt, waar het PE vandaan komt (gerecyceld van bijvoorbeeld oliekannen??) en de hoeveelheid en de soort van weekmaker in de PE. Het lijkt mij dat bij een speciekuip niet gekeken wordt of het veilig om te eten is...

Arjen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten