Werking van de thermostaat in de grot.

Plaats hier berichten over technieken en/of materialen m.b.t. het kaasmaken.
Bericht
Auteur
Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

Werking van de thermostaat in de grot.

#1 Bericht door Gerda » 10-04-2016 16:10

johnshadows schreef:Afbeelding

CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#2 Bericht door Gerda » 10-04-2016 16:12

Een nieuw topic aangemaakt over de werking van de thermostaat. John had al een heel mooi schema om te laten zien hoe het werkt.

Ik verkoop ze maar weet helaas ook niet goed hoe je hem precies moet instellen, de handleiding is in het Duits, ik zal eerdaags kijken hoe ik hem het beste kan vertalen.

Let wel op dat de thermostaat altijd zo word ingesteld dat de temp in de koelkast tussen de 12 en 15 graden staat. Afhankelijk van de ruimte waar je de kaasgrot hebt staan slaat hij dus niet, vaak of weinig aan.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#3 Bericht door Gerda » 10-04-2016 16:25

Als het led licht brand dan is hij in bedrijfsinstelling.
Wanneer je de thermostaat hebt aangesloten dan is de standaard toestand aangesloten.
de set-knop 1 keer kort indrukken om je temp te bepalen
de set-knop 1 keer kort indrukken ga je in stand-by modus.
systeem menu inschakelen:
set-knop 3 seconden indrukken
met de pijltjes door het menu wandelen
wil je wat veranderen dan de set-knop indrukken
met de pijltjes de parameters veranderen
na de instellingen de rst-knop indrukken om te eindigen
wanneer je niets doet word na 5 seconden het systeem instellen beëindigd
Volgens bijgeleverd schema kun je de verschillende parameters na wens instellen
Om te koelen moet de parameter op C staan.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2315
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#4 Bericht door Jouke » 11-04-2016 07:58

Ik raakte in de war toen ik hem ging instellen, omdat ik dacht dat je 2 temperaturen moest instellen. Een bovengrens en een ondergrens.
Dat is dus niet het geval:

Je stelt 1 temperatuur in en dan stel je in het menu de "grenswaarde" in, zo te zeggen.
Daar stel je bijvoorbeeld 1 graad in, om te zorgen dat hij 1 graad boven en 1 graad onder de door jou gewenste temperatuur gaat schakelen.

Voorbeeld:
- Je stelt de grot in, door 1 keer kort op Set te drukken en met gebruik van de pijltjes, op 12 (graden C)
- Daarna ga je door 3 sec op Set te drukken naar het menu en daar stel je (ik weet even niet meer hoe de optie heet, maar ik kon hem vrij snel vinden) de grenswaarde op 1 graad in.
- Dan schakelt de thermostaat de koelkast automatisch uit bij 11 graden en weer aan bij 13 graden.
Afbeelding

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#5 Bericht door Gerda » 13-04-2016 12:47

Kan iemand misschien de instellingen hier neerzetten?

Heidi heeft problemen met de thermostaat.
Kan ook zijn dat hij niet helemaal goed aangesloten is?
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Moos

#6 Bericht door Moos » 13-04-2016 18:27

Ik zie dat ik de verkeerde thermostaat in gedachten heb. Mocht je een STC1000 hebben (zeer gebruikelijk als regelthermostaat), lees dan dit verder:

Wat ik zie op het plaatje lijkt op een stc1000
Ik gebruik deze ook voor het op temperatuur houden van mijn gistkast voor het bier brouwen.
Aan/uit zetten gaat door de aan/uit knop lang in te drukken.
Temperatuur instellen gaat door de S een paar seconden in te drukken. Daarna de S tegelijkertijd met de pijltjes gebruiken om de temperatuur in te stellen. Daarna op de aan/uit knop om de temperatuur te bevestigen.

Op youtube staan genoeg filmpjes met uitleg (ik mag er nog geen plaatsen)

Heidi

#7 Bericht door Heidi » 14-04-2016 10:01

Inmiddels ben ik erachter dat het bij de aansluiting mis gaat. Als we van het plaatje uitgaan komt er dan zowel links als rechts 230V binnen?

Moos

#8 Bericht door Moos » 14-04-2016 14:23

Dit bericht gaat ook over de andere thermostaat.

Lonnetje

#9 Bericht door Lonnetje » 17-04-2016 22:58

Ik heb het met behulp van deze video gedaan, erg duidelijk!

https://youtu.be/30TvX1Zz1-Y

Ik had 1 lange verlengkabel gekocht en 1 los 'stopcontact' en gewoon de verlengkabel in stukken geknipt en gebruikt om alles te doen. Dit was meer dan genoeg, dus je hoeft niet alle losse kabeltjes etc te kopen.
De blocks heb ik gewoon aan elkaar gesoldeerd en ductape er omheen gedaan, gaat prima!

Ruud

#10 Bericht door Ruud » 18-04-2016 07:25

Moos, het schema dat je geplaatst hebt is niet geschikt voor de thermostaat van Gerda, de MH1210A. Als je de schema's vergelijkt, zie je dat bijv. de ingangen van de temperatuursensor (NTC) al anders zijn.

webmaster

#11 Bericht door webmaster » 18-04-2016 09:44

Hetzelfde wordt idd in de video gezegd, dus ik ga het plaatje van dat schema verwijderen om verwarring te voorkomen....

Heidi

#12 Bericht door Heidi » 22-04-2016 01:03

Het is gelukt! Thermostaat werkt! Hartelijk dank voor de hulp allemaal!!

Heidi

#13 Bericht door Heidi » 22-04-2016 01:11

Nog wel even een vraagje......ik heb geen CP als keuze. Welke moet ik dan hebben?

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#14 Bericht door Gerda » 22-04-2016 09:11

Super Heidi! Gelukkig werkt het ding.
Bedankt mannen voor jullie technische hulp.
Ik hoop dat volgende forumers van deze post ook gebruik kunnen maken hoe het instellen en aansluiten van de thermostaat.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Gebruikersavatar
johnshadows
Overjarige kaas
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11-07-2013 10:55
Contacteer:

#15 Bericht door johnshadows » 22-04-2016 18:38

Heidi, welke thermostaat heb je?
STC1000? Of nog een andere?
BB-kaas: ‘Het is niet leuk om oud te worden, maar wel fijn om te rijpen.’

Namevah

Re: Werking van de thermostaat in de grot.

#16 Bericht door Namevah » 15-07-2016 17:39

Gerda schreef:
johnshadows schreef:Afbeelding
Ik snap nummertje 2 en 4 niet helemaal. Wat moet hier aan komen? een stopcontact? Een stekkerdoos of iets dergelijks dus?

webmaster

#17 Bericht door webmaster » 15-07-2016 19:52

Inderdaad een stekkerdoos of stopcontact. In ieder geval iets waar de stekker van de koelkast in komt.

Je moet het zo zien:
Normaal gesproken gaat de stekker van de koelkast in het stopcontact aan de muur. Daar gaat nu de stekker in die aan 1 en 3 zit. De stekker van de koelkast gaat in het stopcontact dat aan 2 en 4 zit en het apparaatje dat daar tussen zit meet met de sensor de temperatuur in de koelkast en stuurt op de ingestelde temperaturen de stroom door of niet.

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#18 Bericht door Vera » 15-07-2016 20:03

Owww, wat ben ik blij dat ik een man heb die dit snapte na uitleg van Gerda's echtgenoot.... Ik zou radeloos worden als ik dit moest aansluiten en in tranen zijn vrees ik. Maar dan zou ik altijd John of Herman of een andere techneut nog kunnen vragen om gewoon de juiste stekker in het juiste stocontact te komen steken..... :wink:
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Namevah

#19 Bericht door Namevah » 16-07-2016 02:26

Na 3 uur lang pielen en uitdokteren werkt mijn kaasgrot volledig :lol: Ik heb nu een ongeaarde Kaasgrot. De thermometer bied echter geen mogelijkheid voor een aarde draad dus volgens mij is een geaarde versie uberhaubt niet mogelijk. Ik heb het wel wat anders gedaan dan wat beschreven stond. Eigenlijk is het heel simpel. Ik zal duidelijk proberen te verwoorden hoe je een een kaasgrot maakt om anderen 3 uur lang gepiel te besparen :). Ik neem ook wel stukje op over hoe je hem in stelt. Kan me zo voorstellen dat hier animo voor is.
:idea:

Namevah

Hoe maak je een kaasgrot, stap voor stap

#20 Bericht door Namevah » 16-07-2016 03:59

Hoe maak je een kaasgrot, stap voor stap

Benodigdheden:
- Externe thermometer te bestellen bij Gerda (merk: HENGDA)
- Koelkast zonder vriesvak
- Platbek schroevendraaier (kleintje)
- Stanleymes
- Kniptang

1) Knip je koelkast snoer door met een kniptang op plekken 1 en 2, laat tussen 1 en 2 5cm draad zitten. Indien je koelkast snoer erg kort is van zichzelf doe je er wijzer aan het draad bij de stekker los te knippen en 5cm daarvoor. Dan moet je wel een nieuw stekkerdraad aanschaffen maar deze is goedkoop te krijgen in de winkel.
Afbeelding
2) Strip de uiteinden van 1 en 2, bewaar het tussenstuk. Haal uit het tussenstuk enkel het bruine draad en bewaar deze. Voor het strippen kan je een striptang gebruiken of een stanleymes waarmee je het rubber voorzichtig wegsnijd.
Afbeelding
3) Vouw het groene draad om richting de zwarte kabel, zowel bij 1 als bij 2. Tape deze om de kabel heen zodat er geen stroom meer uit kan lekken. Dit is de aardlek draad. De thermostaat heeft deze niet dus heb je hem ook niet nodig. Strip de uiteinden van de blauwe en bruine elektroden. Strip ook de beide uiteinden van de 5 cm lange bruine elektrode die overgebleven is.
Afbeelding
4) Draai schroefjes 1 t/m 4 open op de thermostaat. Met 5 en 6 hoef je niks te doen, daar zit de temperatuur sensor aan.
Afbeelding
5) Voor het aankoppelen aan de juiste vakjes zie onderstaande afbeelding en bijpassend schema.
Afbeelding
Vakje 1: Uiteinde 3A, draai dicht.
Vakje 2: Uiteinde 1B, draai dicht.
Vakje 3: Uiteinde 2B en uiteinde 3B
Vakje 4: Uiteinde 1A en uiteinde 2A
Afbeelding

6) De thermostaat fungeert in bovenstaande opstelling als een soort aan/uit schakelaar tussen je stekker en de koelkast in, zoals bij een lamp. Hij reageert echter op een temperatuur in plaats van een druk knop. Als je nu de stekker in het stopcontact stopt gaat de display rood branden. De volgende dingen en functies moet je weten:

- SET knop 1x drukken: Streef temperatuur
- SET knop 3 seconden indrukken: Menu
- RST knop 1x indrukken: Exit menu
- RST knop 3 seconden indrukken: Thermostaat en dus koelkast schakelt uit
- HS (in menu): Hoogste temp (in werking treding)
- LS (in menu): Laagste temp

7) Instellen van je kaasgrot. Kaas rijpt het beste tussen de 10 en de 14 graden. Te koud rijpt het niet, warmer dan rijpt het te snel en droogt je kaas uit. Stel je LS in op 11 graden, je HS op 13 en je SET op 12. Op deze manier gaat de koelkast aan wanneer een temperatuur van 13,0 en hoger wordt bereikt. De koelkast blijft koelen tot de streef temperatuur (SET) van 12,0 graden is bereikt.

8.) Je temperatuur sensor leg je in het midden van je koelkast. Boven in je koelkast is het warmer dan onderin. Kou daalt, warmte stijgt. Door de temperatuurschommeling ontstaat luchtstroming in je koelkast die nodig om schimmel tegen te gaan. Je kan je kaasgrot verder nog uitrusten met een hygrometer (luchtvochtpercentage meter) en eventueel een ventilator om schimmelvorming nog verder tegen te gaan.

Groetjes :D

Evert
Jonge kaas
Berichten: 96
Lid geworden op: 12-07-2016 16:39
Contacteer:

#21 Bericht door Evert » 25-09-2016 21:36

Dit filmpje voor de stc-1000, werkt wel:

https://youtu.be/30TvX1Zz1-Y

En hier staat ook uitleg voor de STC-1000:

https://www.twortwat.nl/t-i/1449139823

born2cheese

#22 Bericht door born2cheese » 25-09-2016 22:03

Dank je Evert.

Filmpje werkte nu ook niet, dus titel gekopieerd en gewoon geopend in YouTube app, nu doet hij het wel.

Zal je andere link ook even lezen. Thanx!

Bert_en_Ernie

Re: Hoe maak je een kaasgrot, stap voor stap

#23 Bericht door Bert_en_Ernie » 26-09-2016 07:27

Namevah schreef:Hoe maak je een kaasgrot, stap voor stap

Benodigdheden:
- Externe thermometer te bestellen bij Gerda (merk: HENGDA)
- Koelkast zonder vriesvak
- Platbek schroevendraaier (kleintje)
- Stanleymes
- Kniptang

1) Knip je koelkast snoer door met een kniptang op plekken 1 en 2, laat tussen 1 en 2 5cm draad zitten. Indien je koelkast snoer erg kort is van zichzelf doe je er wijzer aan het draad bij de stekker los te knippen en 5cm daarvoor. Dan moet je wel een nieuw stekkerdraad aanschaffen maar deze is goedkoop te krijgen in de winkel.
Afbeelding
2) Strip de uiteinden van 1 en 2, bewaar het tussenstuk. Haal uit het tussenstuk enkel het bruine draad en bewaar deze. Voor het strippen kan je een striptang gebruiken of een stanleymes waarmee je het rubber voorzichtig wegsnijd.
Afbeelding
3) Vouw het groene draad om richting de zwarte kabel, zowel bij 1 als bij 2. Tape deze om de kabel heen zodat er geen stroom meer uit kan lekken. Dit is de aardlek draad. De thermostaat heeft deze niet dus heb je hem ook niet nodig. Strip de uiteinden van de blauwe en bruine elektroden. Strip ook de beide uiteinden van de 5 cm lange bruine elektrode die overgebleven is.
Afbeelding
4) Draai schroefjes 1 t/m 4 open op de thermostaat. Met 5 en 6 hoef je niks te doen, daar zit de temperatuur sensor aan.
Afbeelding
5) Voor het aankoppelen aan de juiste vakjes zie onderstaande afbeelding en bijpassend schema.
Afbeelding
Vakje 1: Uiteinde 3A, draai dicht.
Vakje 2: Uiteinde 1B, draai dicht.
Vakje 3: Uiteinde 2B en uiteinde 3B
Vakje 4: Uiteinde 1A en uiteinde 2A
Afbeelding

6) De thermostaat fungeert in bovenstaande opstelling als een soort aan/uit schakelaar tussen je stekker en de koelkast in, zoals bij een lamp. Hij reageert echter op een temperatuur in plaats van een druk knop. Als je nu de stekker in het stopcontact stopt gaat de display rood branden. De volgende dingen en functies moet je weten:

- SET knop 1x drukken: Streef temperatuur
- SET knop 3 seconden indrukken: Menu
- RST knop 1x indrukken: Exit menu
- RST knop 3 seconden indrukken: Thermostaat en dus koelkast schakelt uit
- HS (in menu): Hoogste temp (in werking treding)
- LS (in menu): Laagste temp

7) Instellen van je kaasgrot. Kaas rijpt het beste tussen de 10 en de 14 graden. Te koud rijpt het niet, warmer dan rijpt het te snel en droogt je kaas uit. Stel je LS in op 11 graden, je HS op 13 en je SET op 12. Op deze manier gaat de koelkast aan wanneer een temperatuur van 13,0 en hoger wordt bereikt. De koelkast blijft koelen tot de streef temperatuur (SET) van 12,0 graden is bereikt.

8.) Je temperatuur sensor leg je in het midden van je koelkast. Boven in je koelkast is het warmer dan onderin. Kou daalt, warmte stijgt. Door de temperatuurschommeling ontstaat luchtstroming in je koelkast die nodig om schimmel tegen te gaan. Je kan je kaasgrot verder nog uitrusten met een hygrometer (luchtvochtpercentage meter) en eventueel een ventilator om schimmelvorming nog verder tegen te gaan.

Groetjes :D
Is het niet interessanter voor de veiligheid om de aardingskabels van de koelkast en deze naar het gewone stopcontact met elkaar te verbinden in plaats van ze niet te gebruiken?

Siegfried

#24 Bericht door Siegfried » 26-09-2016 08:42

Zo blijkt toch nog maar eens hoe moeilijk het is om dergelijke dingen (voor sommige hoog technische issues, voor andere basiskennis) uit te leggen aan iemand die er totaal geen kaas van gegeten heeft.

Maar het gaat nog altijd over kaas. :lol:

Evert
Jonge kaas
Berichten: 96
Lid geworden op: 12-07-2016 16:39
Contacteer:

#25 Bericht door Evert » 26-09-2016 10:12

Inderdaad wel zorgen dat de aarddraad van je (huis)stopcontact wel aangesloten is op Contra stekker/stopcontact van de uitgang van de thermostaat waar je de stekker van de koelkast in stopt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten