Werking van de thermostaat in de grot.

Plaats hier berichten over technieken en/of materialen m.b.t. het kaasmaken.
Bericht
Auteur
Bert_en_Ernie

#26 Bericht door Bert_en_Ernie » 15-01-2017 19:11

Ik heb me net een grot aangeschaft. Nu vroeg ik mij af op welke stand jullie de koelkast zelf zetten? Zetten jullie hem net op zijn hardst of eerder zacht om niet te veel af te koelen onder de ingedyelde temperatuur? Alvast bedankt.

Evert
Jonge kaas
Berichten: 96
Lid geworden op: 12-07-2016 16:39
Contacteer:

#27 Bericht door Evert » 15-01-2017 19:15

Ik heb hem op 2 staan. Het koelen gaat dan geleidelijk.

webmaster

#28 Bericht door webmaster » 15-01-2017 21:09

Bij mij staat hij ook ongeveer op 2....

Bert_en_Ernie

#29 Bericht door Bert_en_Ernie » 16-01-2017 09:29

Bedankt. Ik heb mijn instellingen aangepast.

mariawitte
Belegen kaas
Berichten: 288
Lid geworden op: 28-12-2016 14:10
Contacteer:

hulp gevraagd komen er niet uit met externe thermostaat

#30 Bericht door mariawitte » 09-06-2017 15:02

help we komen er niet uit,wie helpt ons uit de brand
hebben de UT300 universele thermostaat van renkforce gekocht bij conrad,de temp word niet minder dan 20 graden wat doen wij fout ?

Afbeelding
dachten steken in geaard contact stekker erin en temp in stellen maar dan gaat het mis we komen niet onder de 20 graden uit
temp staat op aan 14 graden uit op 13 graden
groetjes richard en maria

mariawitte
Belegen kaas
Berichten: 288
Lid geworden op: 28-12-2016 14:10
Contacteer:

Re: hulp gevraagd komen er niet uit met externe thermostaat

#31 Bericht door mariawitte » 10-06-2017 10:08

het is gelukt eindelijk heb de stekker andersom in het stopcontact gedaan en toen was het goed temp is nu tussen de 12 en 13 graden in de koelkast
mariawitte schreef:help we komen er niet uit,wie helpt ons uit de brand
hebben de UT300 universele thermostaat van renkforce gekocht bij conrad,de temp word niet minder dan 20 graden wat doen wij fout ?

Afbeelding
dachten steken in geaard contact stekker erin en temp in stellen maar dan gaat het mis we komen niet onder de 20 graden uit
temp staat op aan 14 graden uit op 13 graden
groetjes richard en maria

mianto

#32 Bericht door mianto » 02-10-2017 13:10

Hoi Mariawitte,

Ik overweeg om een externe thermostaat aan te schaffen. Werkt die van jou goed? Hoef je bij deze alleen de stekker van de koelkast erin te doen of gelden hiervoor ook alle moeilijke schema's die ik bij eerdere berichtjes zie? :)

mariawitte
Belegen kaas
Berichten: 288
Lid geworden op: 28-12-2016 14:10
Contacteer:

#33 Bericht door mariawitte » 04-10-2017 06:59

mianto schreef:Hoi Mariawitte,

Ik overweeg om een externe thermostaat aan te schaffen. Werkt die van jou goed? Hoef je bij deze alleen de stekker van de koelkast erin te doen of gelden hiervoor ook alle moeilijke schema's die ik bij eerdere berichtjes zie? :)
was best wel ingewikkelt voor mij snapte er niet zoveel van .las niet goed genoeg :roll: maar toen die eenmaal ingesteld was hij draait nu al hele tijd naar volle tevreden heid en ook al keer er even uit contact moeten hebben om andere stekker te plaatsen en heeft de temp onthouden gelukkig
gr maria

WillemRoelof

#34 Bericht door WillemRoelof » 21-11-2017 21:13

Hallo,

Ik weet dat hier al eerder een schema van is, maar deze is zeer duidelijk.
Zit er aan te denken zoiets aan te schaffen zodat we onze kazen kunnen bewaren..

http://www.bier-brouwer.nl/index.php?op ... Itemid=134

vrgr, Willem

Phlurm

vraagje over rv

#35 Bericht door Phlurm » 25-01-2018 20:05

omdat het ook met temperatuur te maken heeft stel ik het maar in dit topic.

Ik lees dat de lucht vochtigheid hoog moet zijn in de kaasgrot en dat er een bakje met water in de grot geplaatst word.

ik ben voornemens om dit met een ultrasone-luchtbevochtiger te doen, wat is jullie mening hierover?

greetz

marco156

#36 Bericht door marco156 » 25-01-2018 22:44

Ik ben ook benieuwd of er ervaringen zijn voor het gebruik van de ultrasoonbevochtiger.
Ik ga dinsdag mijn tweede koelkast ombouwen die ook door middel van een ultrasoonbevochtiger de luchtvochtigheid hoog zal houden.
Dus bij die koelkast wordt zowel de temperatuur als de luchtvochtigheid geregeld.

Nils
Overjarige kaas
Berichten: 1152
Lid geworden op: 11-07-2013 00:43
Contacteer:

#37 Bericht door Nils » 27-01-2018 09:13

Plaats er maar eens kaas in van een paar dagen oud, daar kan geen bevochtiger tegenop! Ervaring is dat de vochtigheid eerder te hoog als te laag is. Te hoge RV los je op door de deur af en toe open te zetten en de wanden af te drogen. Te lage RV los je op door vaker kaas te maken. Of een bakje met een natte spons. Ik zou terughoudend zijn met spullen kopen om de RV te regelen, dat komt doorgaans vanzelf wel goed

Phlurm

#38 Bericht door Phlurm » 27-01-2018 14:10

Duidelijk verhaal Nils en goed om te weten als beginner.

Nils schreef: Ik zou terughoudend zijn met spullen kopen om de RV te regelen, dat komt doorgaans vanzelf wel goed
Ik heb alle spullen liggen ervoor (behalve geschikte koelkasten) dus kopen hoeft niet.
Ga drie kasten maken 1 Fermentatie Kast voor worst e.d , een droogkast voor worst e.d en een kaasgrot.

Heb een tafelmodel staan die ik als eerst voor de kaasgrot ga gebruiken en later gaat deze dienen als fermentatie kast. dus alles gaat er wel in incl. een heater en alles aangestuurd (in deze kast dan) door middel van een rvl.
wel eerst testen dan pas kaas erin.

later wil ik alle kasten "beheersen" d.m.v aansturing met een raspberry pi.
maar das toekomst muziek.

greetz

BertM

#39 Bericht door BertM » 29-01-2018 12:50

Zoals Nils al zei krijg je met kaas veel vocht in je kast.
ga je worst maken heb je een bevochtiging nodig, dit kan een bakje water zijn of een Ultrasoon bevochtiger.
Gebruik dan wel gedemineraliseerd water.
Gebruik al meer dan 3 jaar een omgebouwde koelkast voor worst, die sinds kort ook wordt gebruikt voor kaas :D

hier staat het een en ander over het maken van een (droog)kast en ook een link naar een programma voor de raspberry:
http://www.charcuterie-worst.nl/forum/i ... d,4.0.html

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten