Melk pasteuriseren wel of niet

Plaats hier berichten over technieken en/of materialen m.b.t. het kaasmaken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Michel
Verse kaas
Berichten: 33
Lid geworden op: 23-07-2013 14:16
Contacteer:

Melk pasteuriseren wel of niet

#1 Bericht door Michel » 22-08-2013 15:33

Ik zelf pasteuriseer de melk die ik verkaas niet. Er zijn mensen die de melk wel pasteuriseren voor zij deze verkazen. Wie heeft er ervaring met het wel en niet pasteuriseren van de te verkazen melk. Wat zijn de voor- en/of nadelen?
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!

webmaster

#2 Bericht door webmaster » 22-08-2013 16:17

Pasteuriseren wordt gedaan om (o.a.) het risico van Listeria-besmetting tegen te gaan. Dit kan bij zwangere vrouwen schade aanbrengen aan de ongeboren vrucht.
Als rauwmelkse kaas minimaal 6 weken is gerijpt, dan schijnt de kans op Listeria-besmetting bijna 0 te zijn.
Desondanks waarschuw ik altijd dat mijn kaas van rauwe melk is gemaakt. Verloskundigen raden ook altijd zwangere vrouwen aan om in het geheel geen rauwe producten of rauwmelkse kaas te eten.
Wat is dan het voordeel van rauwe melk? Volgens veel mensen is de smaak van rauwmelkse kaas voller en rijker dan die van gepasteuriseerde melk. Daar ben ik het zelf mee eens, hoewel ik weet dat je hier door je keuze van culturen nog wat aan kan sleutelen. Daarnaast heeft pasteuriseren effect op de samenstelling van de melk, waardoor om deze even goed te laten stremmen als rauwe melk, CalciumChloride (CaCl) wordt toegevoegd.

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#3 Bericht door Gerda » 22-08-2013 17:13

Ikzelf pasteuriseer altijd, kortom omdat we dat hier lekkerder vinden. De smaak van de melk veranderd n.l. Ik ben begonnen met rauwmelkse kaas te maken en dat werd hier door het gezin maar ook door mijzelf niet gewaardeerd. De smaak is wat scherper dan de kaas van gepasteuriseerde kaas. Hier noemen ze de rauwmelkse kaas, kaas met de smaak van Jozefs onderbroek :? . Jozef is onze buurman waar we de melk halen.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#4 Bericht door Vera » 22-08-2013 17:27

Ik heb nu een paar keer kaas gemaakt van verse melk en vind rauwmelksekaas lekkerder dan van gepasteuriseerde melk. Bij Gerda heb ik verschillende kaasjes geproefd om te vergelijken. De smaak van ongepasteuriseerd is inderdaad pittiger en voller. Van gepasteuriseerde melk wordt de kaas zachter en romiger van smaak - en dat hoeft van mij dus niet.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Gebruikersavatar
johnshadows
Overjarige kaas
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11-07-2013 10:55
Contacteer:

#5 Bericht door johnshadows » 22-08-2013 19:04

Ik pasteuriseer altijd.
Reden is dat ik 'jeugd' in huis heb die opgegroeid zijn met tal van kazen uit de supermarkt.
Deze kazen worden in de fabriek uit gepasteuriseerde melk gemaakt.
Bijgevolg lusten zij de rauwe kazen gewoon niet.
Het smaakt en ruikt naar boerderij.
En inderdaad levert gepasteuriseerd een zachtere kaas van smaak.
BB-kaas: ‘Het is niet leuk om oud te worden, maar wel fijn om te rijpen.’

Michel
Verse kaas
Berichten: 33
Lid geworden op: 23-07-2013 14:16
Contacteer:

Allen wederom bedankt!

#6 Bericht door Michel » 23-08-2013 08:59

Allen wederom bedankt! Ik zal binnenkort zelf de melk ook eens pasteuriseren, omdat ik gewoonweg nieuwsgierig ben naar het smaakverschil. Voor het gemak hou ik het op niet gepasteuriseerde melk.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten