Microgeperforeerde kaasvormen

Plaats hier berichten over technieken en/of materialen m.b.t. het kaasmaken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

Microgeperforeerde kaasvormen

#1 Bericht door Vera » 28-04-2016 14:47

Omdat meerdere forumleden last hadden van het niet makkelijk schuiven van de volger in de microgeperforeerde kaas vormen van een kilo schreef ik deze mail aan Thecheesemoldshop.

'Ik gebruik al enige tijd met plezier en succes de micro geperforeerde kilo gouda kaasvorm.


Toen ik hem binnenkreeg liep de volger niet helemaal glad en goed in de vorm. Mijn buurman heeft er toen een randje van afgehaald op de draaibank en daarna was hij perfect.
Nu wil het feit dat ik een soort levende reclame voor de microgeperforeerde vormen geworden ben op ons kaasforum: http://zelfkaasmaken.forum2go.nl/?sid=4 ... fc48ffed62

Van de week reageerde een van de forumleden dat ze geinspireerd door de positieve reacties van meerdere leden ook zo'n kilovorm had gekocht, maar dat de volger niet goed paste. Uit de reacties die toen volgden blijkt dat alle mensen die zo'n vorm gekocht hebben de volger bij hadden moeten werken om hem soepel in de vorm te krijgen.

Omdat we dit toch wel vreemd vonden hebben we besloten dat ik een mailtje erover zou sturen om van u een reactie te horen. Is dit een productiefoutje - was dit u bekend en hoe kan het gebeuren?
Over de pondsvormen geen klachten gehoord trouwens - ook bij mij zijn die vanaf het begin prima in orde geweest.

Een van de forumleden grapte - 'misschien sturen ze een schuurpapiertje', maar dat kunt u achterwege laten mijn volger past inmiddels. ;-))

Graag horen we van u wat de oorzaak kan zijn van dit euvel.

Met vriendelijke groet'

Het antwoord:
'Hallo Vera,
Bedankt voor je bericht en vragen.

Het niet goed passen van de volger in het vat heeft de volgende verklaring:

Kadova vormen kunnen nog wel eens een (flinke) rand op de kaas opleveren. Die rand wordt handmatig weg gesneden, iets wat in een fabrieksomgeving niet kan.

Om randvorming tijdens de kaasproductie te voorkomen worden micro geperforeerde vormen daarom met een strakke passing geproduceerd.

Die strakke passing voorkomt dus randvorming, maar zorgt er wel voor dat bij handmatig gebruik, de volger er moeilijk in en uit gaat.

In een fabrieksomgeving wordt de volger voor het persen met een hydraulisch apparaat op de wrongel geplaatst, en na het persen er met eenzelfde apparaat er weer uit getrokken.

Een oplossing om een zware passing te versoepelen is om zowel vat als volger voor gebruikt in de wei te leggen. Dan wordt het oppervlak wat vettiger en glijdt de volger makkelijker het vat in.

En natuurlijk wat jij hebt gedaan, er licht iets afdraaien waardoor je een kleinere volgerdiameter krijgt.

Overigens wordt de passing na meerdere malen te zijn gebruikt ook lichter, omdat de volgerbek (het dunste rand van de volger dat de kaas raakt) zich dan zet naar de binnendiameter van het vat.

Ook slijt de ruwe kant van de volgerbek tot een meer gladder (contact)oppervlak waardoor de passing soepeler wordt.

Dus het probleem is eigenlijk geen probleem, maar een gevolg van de eisen die fabrieksmatig aan een micro geperforeerde vorm gesteld worden.

Dat andere modellen in een keer wel soepel passen heeft te maken met het feit dat we te maken hebben met kunststof waarbij de uitzettingscoëfficiënt een rol speelt.

De temperatuur is van invloed, de grootte (diameter) van het voorwerp etc. bepalen het eindresultaat.

Maar ook: een klant heeft een voorkeur voor een strakke of een lichte passing en dan praat je over tienden van een millimeter verschil in diameter.

Micro geperforeerde vormen worden op klant-bestelling gemaakt; afhankelijk van de grootte van de order kan het zijn dat die order speciaal geproduceerd wordt (met allemaal dezelfde passing), of wordt de order afgenomen van een vorige order(s) waar nog een deel van is overgebleven. Dat kan dus een verschil in passing opleveren.

Ik hoop dat het duidelijk is, anders horen we het wel van je.

Overigens, iedereen kan bij ons bestellen, dus ook particulieren.

Dat geldt zowel voor de kadovacheesemouldshop.com site als op thecheesemouldshop.com site.

We zullen de welkomsttekst aanpassen om verwarring te voorkomen.

Nogmaals onze dank voor je bericht en dat je ons de kans geeft op e.e.a te reageren en te verklaren.

Best regards,
Met vriendelijke groet,
Mit freundlichem Gruß,
Cordialement,
Un saludo,

Stephan Béke'

Ik heb Stephan gevraagd of het accoord was dat ik de mail onverkort op het forum zou plaatsen.

Hi Vera,
Fijn dat het duidelijk is!

Uiteraard mag de tekst onverkort op het forum geplaatst worden, hoe meer mensen het weten des te beter.
Tekst op de site is inmiddels aangepast.

Ik zag op het forum ook een opmerking over de prijzen voor de Kadova producten.

Wij werken als een van de distributeurs van Kadova wereldwijd, en onze prijzen zijn zoals zijn, er zitten geen addertjes onder het gras.

Alleen dan dat ze exclusief BTW op de site staan…

Overigens gaan we deze Kadova site binnenkort upgraden, dat heeft ie wel nodig.

Dan worden ook de prijzen aangepast, en wel naar beneden! Nog steeds geen addertjes onder het gras, we hebben betere condities kunnen bedingen, dat is de reden erachter.

Met groet,
Stephan'
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Othon

#2 Bericht door Othon » 28-04-2016 15:25

goed en uitgebreid antwoord zou ik zeggen!

Gebruikersavatar
johnshadows
Overjarige kaas
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11-07-2013 10:55
Contacteer:

#3 Bericht door johnshadows » 28-04-2016 16:06

Vera, bedankt voor de interventie.
Nu weten we inderdaad allemaal wat er van aan is.
BB-kaas: ‘Het is niet leuk om oud te worden, maar wel fijn om te rijpen.’

fleckie86

#4 Bericht door fleckie86 » 28-04-2016 17:40

Eigenlijk een heel net antwoord en snel weer gereageerd met een heldere uitleg

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#5 Bericht door Vera » 28-04-2016 17:55

Ja, prima zoals het uitgelegd wordt. Daar heb ik ook zeker voor bedankt.
Had al eerder met hem gemaild toen ik vragen had, altijd direct antwoord. Dat is fijn. :D
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Siegfried

#6 Bericht door Siegfried » 28-04-2016 20:11

Leuk dat antwoord, en snel ! Mooi om te zien dat er nog bedrijven zijn die meedenken met de klant.

Dit wil dus wel zeggen dat als iemand vormpjes nodig heeft, we dus best direct een grote productie bestellen. Dan hebben we ze direct op onze gewenst maat.


Waar zit die lolbroek die deze week 1300L verkaasd had? Tja, nu zullen we hem niet meer horen natuurlijk, de laatste boot is net vertrokken. :lol:

Gebruikersavatar
johnshadows
Overjarige kaas
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11-07-2013 10:55
Contacteer:

#7 Bericht door johnshadows » 28-04-2016 20:14

Te snel getypt; 't was 1,300l :lol:
BB-kaas: ‘Het is niet leuk om oud te worden, maar wel fijn om te rijpen.’

Siegfried

#8 Bericht door Siegfried » 28-04-2016 20:17

Het gaat over een lolbroek, John, niet over een Limbuuuuurger. ;)

Gebruikersavatar
johnshadows
Overjarige kaas
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11-07-2013 10:55
Contacteer:

#9 Bericht door johnshadows » 28-04-2016 20:21

Aaah! Hij was van Tienen.
Sorry dat had ik niet door. :wink:
BB-kaas: ‘Het is niet leuk om oud te worden, maar wel fijn om te rijpen.’

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#10 Bericht door Vera » 28-04-2016 20:24

Vlamingen zijn malloten....
Vlielanders varen met boten.
En nee, die lolbroek op de boot heeft geen tikfout gemaakt.

Ja, Siegfried als wij allemaal een kilovorm bestellen dan gaat de volger beter.

Maar jullie gaan snel meer horen over Thecheesemoldshop - ik heb heel leuke berichten gehad vandaag van hen!
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Gebruikersavatar
johnshadows
Overjarige kaas
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11-07-2013 10:55
Contacteer:

#11 Bericht door johnshadows » 28-04-2016 20:28

Vera schreef:Vlamingen zijn malloten....
Afbeelding
BB-kaas: ‘Het is niet leuk om oud te worden, maar wel fijn om te rijpen.’

Jessy
Belegen kaas
Berichten: 313
Lid geworden op: 31-12-2014 11:06
Contacteer:

#12 Bericht door Jessy » 29-04-2016 20:45

Duidelijk en net antwoord!

Ik zal t proberen door de vorm een poosje in de wrongel te leggen, wie weet...
Say cheese :-)

willemBE

#13 Bericht door willemBE » 27-05-2018 09:06

Ik denk even hardop....

Ik ben zelf een superfan van houten vormen. omdat deze de warmte zo goed behouden.
Aan de andere kant kom ik natuurlijk in de verlegenheid van het gemak en mooi resultaat van de kadova vormen.

Nu het volgende;

Heeft er iemand ooit een iso huls gemaakt voor zo een vorm?
bijv. inspuiten met pur, en de vorm eruit nemen waarna je de pur mooi bijwerkt om een meer esthetische look te hebben.

Waarschijnlijk zoek ik het te ver nu. Ik denk dat de edammer vorm van Berrie een uitkomst is, maar begin er maar eens aan...... zucht....
En als je het laat doen zijn de kosten te hoog denk ik.

Ik zou zeggen... shoot....


:roll:


Ps.
Vera schreef:Vlamingen zijn malloten....
Vlielanders varen met boten.
Vera Leeft op een wolkje, want de vlamingen zijn een fijn volkje....

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten