Hoe laat je de kaas drogen voor het coaten?

Plaats hier berichten over technieken en/of materialen m.b.t. het kaasmaken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

Hoe laat je de kaas drogen voor het coaten?

#1 Bericht door Gerda » 04-10-2016 10:11

Er zijn heel veel manieren om je kaas te drogen voor het coaten aan.
Ventilatoren kachels alles word voor de dag gehaald om die kaas maar snel mogelijk droog te krijgen.

Ik wil jullie na aanleiding van de vragen die tijdens de kijkdag kaas naar voren kwamen mijn manier laten zien met foto's, omdat ik van mening ben dat de kaas zo snel mogelijk in de grot op zijn beste temperatuur moet. Dit is natuurlijk persoonlijk maar het levert mij lekkere kaas op.

Wanneer je wrongel goed droog is afgewerkt, je kaas goed geperst en de korst mooi gesloten is droogt een kaas meestal redelijk snel in.



Deze kaas is gemaakt op zondag 2 oktober, de nacht laten rechten in de vormen met huishoudfolie erover tegen uitdrogen en gewikkeld in een handdoek. Om half 10 maandag gingen ze in de pekel en om half 3 er weer uit.

Nadat ik de kaas uit de pekel haal spoel ik hem af onder de kraan en dep hem droog met keukenrol.
Dan gaat de kaas gelijk in de grot.

dinsdagochtend om half 10 zag de kaas er zo uit, het reultaat dus na 1 dag in de grot.


Afbeelding

Je kunt aan de donkere vlekken zien dat de kaas mooi indroogt. Nu draai ik ze om ook daar zie ik al wat droge plekken maar ik wacht dan tot vanavond en coat dan de kaas voor de eerste keer

Zelfs de kilo heeft al de droge vlekken. Die ging om half 8 uit de pekel.
Drogen gaat dus prima in de grot.


Afbeelding
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

ciesvandekwis
Jonge kaas
Berichten: 86
Lid geworden op: 02-08-2016 14:44
Contacteer:

#2 Bericht door ciesvandekwis » 05-10-2016 10:18

Maar je vochtigheid in de grot blijft wel 80%. Bemoeilijkt dat het drogen niet dan?
Napalm is er nog Palm

Siegfried

#3 Bericht door Siegfried » 05-10-2016 13:23

Cies,
Bij het drogen heb je best een hoge luchtvochtigheid. Bij een te lage luchtvochtigheid ga je sneller uitdrogen. Dat is niet de bedoeling. Als je kaas droog aan"voelt", dan kan je coaten. Dit wil niet zeggen dat je kaas droog is.

Denk aan de was buiten, die is soms steenhard na het drogen en soms gewoon droog maar nog steeds zacht.

In een warme en droge omgeving droogt de kaas sneller en heviger. In de grot gaat dit veel gelijkmatiger. Je kan zelf al raden waar je het meeste controle houdt.

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#4 Bericht door Gerda » 05-10-2016 16:10

Juist. Mijn grot slaat meestal door de 90% heen vooral wanneer ik weer een nieuwe batch kazen in de grot doe dan haal ik vaak de 99%
Het is ook helemaal geen ramp wanneer je 1 a 2 dagen na het pekelen pas begint met coaten.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Dree

#5 Bericht door Dree » 05-10-2016 17:00

Ik droog in m'n living en heb er minder controle over dan Gerda zelfs al is het
altijd dezelfde temperatuur, in de winter gaat het heel snel, in de zomer moet ik
wat meer geduld hebben.

Sinds ik een kaasdroger maakte gaat het wel veeel vlugger.
http://zelfkaasmaken.forum2go.nl/kaasdroger-t1183.html

Doeg Dree

moneypenny

#6 Bericht door moneypenny » 31-01-2017 11:03

Mijn 'grot' is een camping koelkast, daarin blijft de temperatuur wel stabiel 12°C.
Ik zet er een bakje met gekookt water in, dan loopt de temp. wel op, dan zet ik even de föhn erop voor de verkoeling en circulatie.
Nu na een dagje zijn de wanden van het koelkastje voorzien van druppels, maar mijn kaasje is dan ook erg vochtig, ik kan nog niet meten hoe vochtig het is, maar kan dit kwaad, moet ik het kaasje elke keer bij kering afdrogen?

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#7 Bericht door Gerda » 31-01-2017 11:13

Ik zou de box even droog vegen en een koud bakje water voor het vocht erin zetten. Die 12 graden is niet zo erg, kijk maar naar de temp bij Nils in de wintermaanden in zijn bunker, en de kazen worden er niet minder van ;)

Als je de kaas gecoat hebt dep hem dan ook droog, je coating word er niet beter van als deze nat word.

Heb je de kaas op een rooster liggen zodat er lucht onder de kaas komt?
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

moneypenny

#8 Bericht door moneypenny » 31-01-2017 11:51

THnx, ik volg alles op, zo handig die info van Kenners.
De kazen inmiddels 4 :D, liggen op zo'n kunststof kaasmatje met gaatjes, is dat voldoende?
Ging net weer even kijken, als ik de gecoate kaas oppak lijkt het net of de coating zacht is hij schuif een beetje onder mijn vingers, lijkt mij niet zo goed, kon het met een tissue weer in vorm krijgen.

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#9 Bericht door Gerda » 31-01-2017 13:03

Laat ze maar even uit de koelkast weer drogen.

Kelderkast of gewoon even in de keuken.
Het beste is een rooster onder de kaas en daarop de kaasmatten dan kan er lucht onder de kazen door.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#10 Bericht door Vera » 31-01-2017 15:06

Ik denk eigenlijk Shirley dat je kaas onder de coating te nat is. Vandaar dat schuiven van de coating. Als er nog wei uit je kaas is gekomen na het coaten dan gaat je coating erover glijden. Ik meen dat er ooit eerder iemand dit probleem had. Weet alleen niet meer wie, dus kan ook niet nazoeken hoe of wat.

Doe zoals Gerda aangeeft, even een paar dagen uit je grot houden. Als het niet beter wordt dan kun je de coating er altijd nog af halen. Kaas goed laten drogen en dan opnieuw coaten.
Succes.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

moneypenny

#11 Bericht door moneypenny » 31-01-2017 17:16

Ga ik doen, de kaas vertoont nu ook kleine bobbeltjes en ik krapte die al perongeluk stuk.
Ik laat de koelkast ook op een kiertje open staan, mss dan betere circulatie en ik ga een rooster scoren.
Dit is danook mijn 1e kaasje en het stremmen ging al niet zo goed met de citroensap :shock: (wist ik veel dat dat niet ging :roll:).
Maar de kaas was wel goed geperst.
Ik ben benieuw over 2/3 weekjes. :o

moneypenny

#12 Bericht door moneypenny » 02-02-2017 20:56

Ik heb inmiddels de kaas met de coating die los zat verwijderd, en idd de kaas eronder was glibberig nat.
De kaas staat nu te drogen in de woonkamer voor een ventilator, morgenavond coat ik het opnieuw.

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#13 Bericht door Gerda » 03-02-2017 18:38

Ik zit me net te bedenken , dit is de kaas van citroenzuur??

Dan kan het wel eens zijn dat je kaas nat blijft omdat het meer ricottaachtig is.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

moneypenny

#14 Bericht door moneypenny » 03-02-2017 18:48

Yep, die met citroenzuur, denk je dat ik deze kaas gewoon zonder coating in de grot moet laten staan, de korst is nu gelig zonder coating en stevig.
Kan je überhaupt een kaas zonder coating in de grot laten rijpen, of zal er dan sneller schimmel opkomen en de ander kazen infecteren.

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#15 Bericht door Gerda » 03-02-2017 18:50

Kan je gewoon in de grot laten liggen , dagelijks controle en af en toe een doekje eroverheen.

Ik zou misschien er voor gaan om deze niet te coaten.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

moneypenny

#16 Bericht door moneypenny » 03-02-2017 19:03

Ja, ik laat hem zo liggen, mijn 1e experiment dus.. Nou nog mijn kaasferment op orde krijgen, die lukt maar niet om dik te worden. :?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten