produkt reniging kaasvormen

Plaats hier berichten over technieken en/of materialen m.b.t. het kaasmaken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
P'ti belge

produkt reniging kaasvormen

#1 Bericht door P'ti belge » 31-01-2017 19:01

Hallo,

Ik heb ooit eens ergens gelezen (ik weet niet meer waar) dat professionele kaasmakers een speciaal product hebben waarmee ze hun kaasvormen na gebruik reinigen. Eigenlijk deponeren ze gewoon hun gebruikt vuile vormen in een oplossing met water van dit product en deze oplossing lost de restjes wrongel die nog in de netten hangen op en de vormen worden gelijk ook ontsmet. Als ze de vormen de dag erna opnieuw gebruiken halen ze deze uit de vloeistof, spoelen ze af en kunnen ze opnieuw gebruiken.
Lijkt me zeer handig, makkelijk en tijdsbesparend.
Weet iemand hoe dit product noemt?
Dank,

Frank

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#2 Bericht door Vera » 31-01-2017 20:04

http://edepot.wur.nl/44464

Ik geloof niet dat het door jou gezochte middel er in staat? Maar dan heb je de link in ieder geval.

Ik was mijn vormen gewoon af - met afwasmiddel. Spoel ze goed daarna en dan de kast in. Als ik weer kaasmaak spoel ik ze heet af, gaan even door de chloor en dan weer afspoelen. Is ook niet veel werk, kost ook niet veel tijd.... :wink:
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Nils
Overjarige kaas
Berichten: 1152
Lid geworden op: 11-07-2013 00:43
Contacteer:

#3 Bericht door Nils » 31-01-2017 20:37

loog, de kaasvormen gaan na gebruik in de loog. maar gewoon goed afwassen en daarna (of voor gebruik, of allebei) in een chloor oplossing zetten werkt ook

P'ti belge

#4 Bericht door P'ti belge » 31-01-2017 21:06

Het nut van dat product was denk ik dat je niet altijd die Kadova-netten met schroevendraaiers moest te lijf gaan om de restjes er uit te prutsen.

Ingeborg

#5 Bericht door Ingeborg » 01-02-2017 00:12

Loog Nils? Tast dat de netten niet aan?

mianto

#6 Bericht door mianto » 01-02-2017 18:40

Sommigen gebruiken Oxonia Active ( op basis van waterstofperoxide en azijnzuur) . Je moet wel naspoelen met water. Ik weet niet of je dat bedoelt?

fleckie86

#7 Bericht door fleckie86 » 01-02-2017 18:53

Bij de kadova is de volger met net wel een rotding om schoon te maken met name als er veel resten er tussen zit. Met een harde waterstraal spuit je de wrongel redelijk snel er tussen uit. Effen in een chloor badje om te ontsmetten.

Bert_en_Ernie

#8 Bericht door Bert_en_Ernie » 02-02-2017 07:48

Ik gebruik enkel afwasmiddel en dan nadien afspoelen. netten even laten weken in warm water met afwasmiddel en wrongel komt er zo af.

JB

#9 Bericht door JB » 09-08-2017 15:33

Ik heb een paar keer contact gehad met Stephan Béke van Thecheesemouldshop over het gebruik en reiniging van micro geperforeerde vormen.

Alle (kunststof) kaasvormen zijn gemaakt van Polypropyleen. Dat is handig want het materiaal is bacteriewerend en kan bovendien goed tegen zuur en loog.

De maximum reinigingstemperatuur is 80 graden Celsius. Dat betekend dat de vorm op de hoogste stand in de vaatwasser kan. Voor de zekerheid heb ik dat uitgeprobeerd en het gaat idd goed. In de vaatwas tabletten zit loog en dat lost kaasresten keurig op.

Pas op: Netten zullen krimpen bij temperaturen boven de 45 graden. Deze kunnen er dus niet in, of je moet een aangepast programma gebruiken.


Stephan waarschuwde nog voor het gebruik van Chloor in combinatie met Polyprop. Na verloop van tijd (jaren) zal de vorm stugger en brosser worden.


Pasvorm micro geperforeerde vormen:

Aanvankelijk passen sommige volgers moeizaam in de vorm. Dat is een kwestie van nieuwigheid en is simpel op te lossen door de volger (droog) een keer of 15 in- en uit de vorm te halen. Steeds een beetje draaien.
Die van mij lopen nu ook droog gesmeerd.

webmaster

#10 Bericht door webmaster » 10-08-2017 07:56

Bedankt voor de info. Dat van vaatwasser en chloor was mij niet bekend!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten