Houten wrongelvat

Plaats hier berichten over technieken en/of materialen m.b.t. het kaasmaken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
giny001

Houten wrongelvat

#1 Bericht door giny001 » 15-03-2017 17:51

Ik heb net tweede hands een heleboel spullen gekocht waaronder een houten wrongelvat van 35 liter. Het vat is volgens mij gelakt van binnen en van buiten. Nou laat die lak wat los hier en daar dus dat is niet handig
Wat kan ik doen. Afschuren en opnieuw lakken? En welke lak kan ik daarvoor gebruiken?
Ik hoop dat iemand dit weet.

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2315
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#2 Bericht door Jouke » 16-03-2017 09:08

Ik zou gaan voor een 2-componenten lak.
Jachtlak. Dat is echt hard en superglad af te werken.

Maar ik weet eerlijk gezegd niet of dat voedselveilig is.
Afbeelding

giny001

#3 Bericht door giny001 » 16-03-2017 12:31

bedankt voor je antwoord,ik heb vanochtend maar even met rademaker gebeld en die raad idd hetzelfde aan.
van binen helemaal kaal maken, ontvetten met thinner dan opschuren en afnemen met ammoniac, daarna sigma dur bootlak er op , idd een twee componenten lak

Ingeborg

#4 Bericht door Ingeborg » 18-03-2017 19:33

Oei wat een chemicaliën allemaal! Zelf zou ik er voor kiezen de binnenkant helemaal droog schoon te schuren, uitkoken(hij is nogal aan de maat dus ik zou dan kokend water er meermaals overheen gieten), laten drogen en in de lijnolie zetten. Ik moet niks van al die chemicaliën hebben hoor

giny001

#5 Bericht door giny001 » 30-03-2017 11:06

inmiddels alles afgeschuurd in de lak gezet 3 keer! en na een paar dagen goed drogen er gisteravond water in gedaan. AAAAHHH er zit een lek! onder 1 van de ringen daar lekt het door..... Die ringen heb ik uiteraard laten zitten omdat anders de hele bak uit elkaar viel.... Dus de bak ligt nu met water erin in het bad, in de hoop dat het hout nog een beetje uitzet zodat het lek dichttrekt. maar ja, met al die lak verder overal kan dat wel eens niet lukken.....

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2315
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#6 Bericht door Jouke » 14-08-2017 22:23

Beetje late reactie...
Epoxy in de kieren. Nog eens schuren en dan weer lakken.
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten