De bedriegende wijnkoelkast

Plaats hier berichten over technieken en/of materialen m.b.t. het kaasmaken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
hansadutta
Verse kaas
Berichten: 13
Lid geworden op: 01-08-2013 23:03
Contacteer:

De bedriegende wijnkoelkast

#1 Bericht door hansadutta » 11-06-2017 21:34

Voor het rijpen van mijn kaasjes vertrouw ik op een wijnkoelkastje. Het heeft me altijd verbaasd dat dit koelkastje 2 verschillende temperaturen kan handhaven in zo’n kleine ruimte.
Het ding heeft me al eens behoorlijk in de steek gelaten door lek te gaan maar met kunst en vliegwerk heb ik hem toch weer aan de praat gekregen. Helaas mag ik nog geen link plaatsen naar dit verhaal maar het komt er op neer dat ik er weer koelmiddel in heb weten te krijgen.

Nu deed het onding weer raar en ik heb eens gekeken wat er gaande was. Het bleek dat ik er teveel koelmiddel in gedaan had en er 1 of andere beveiliging geactiveerd werd. Inmiddels heb ik ook dat verholpen en toen kwam eindelijk de aap uit de mouw.
De thermometers op de koelkast geven keurig aan dat de temperatuur in het bovenste gedeelte 10 C, en het onderste gedeelte 17 C is.
ECHTER, toen ik de temperatuur wilde controleren met een "onafhankelijke" thermometer bleek het volgende: De koelkast slaat aan als de thermometer 14 C aangeeft en slaat weer af bij 4 C. Al die tijd zegt de koelkast nog steeds dat het constant 10 C is.
Dat was nog eens een verrassing! Nu heb ik nooit gemerkt dat de kaasjes er last van hebben maar tegenwoordig verwacht je dat dit soort dingen tot op de 1/10e graad geregeld is.

Het is maar dat u het weet!
Groetjes
Hans

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten