Gewicht kaasjes uit 10 liter melk.

Plaats hier berichten over technieken en/of materialen m.b.t. het kaasmaken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Jay

Gewicht kaasjes uit 10 liter melk.

#1 Bericht door Jay » 30-08-2017 15:50

Op veel plaatsten lees ik dat 'men' 10 liter melk nodig heeft voor 1 kilo kaas. Inmiddels ben ik erg tevreden met de Goudse kaasjes die ik maak, ze smaken erg goed. Alleen constateer ik dat na 6 weken in de grot te hebben gelegen, de kaasjes tussen de 800 en 850 gram wegen. Is er iets dat ik nog niet goed aanpak, waardoor de kaasjes zo licht worden? Iemand met goede ideeen of adviezen?

Groeten uit Loei.

Knuddefrutje
Oude kaas
Berichten: 882
Lid geworden op: 28-03-2016 21:04
Contacteer:

#2 Bericht door Knuddefrutje » 30-08-2017 16:40

Hoe ouder kaas wordt, des te minder je overhoud. Dat is nou eenmaal het rijpingsproces.
Er " verdampt" kaas ( vocht) tijdens het rijpen.
Als ik een kaas van 2500 gram maak heb ik na 6 maanden ongeveer 1900 gram over. Er is dan dus 600 gram verdwenen.
Heel normaal dus :-)

Jay

#3 Bericht door Jay » 30-08-2017 16:59

Na zes maanden zoveel gewichtsverlies kan ik snappen..... Maar mijn kaasjes zijn na 6 weken al zoveel lichter. Enfin, waarschijnlijk heb je gelijk en is het doodnormaal......

webmaster

#4 Bericht door webmaster » 30-08-2017 20:09

Het kan zijn dat hierbij de RV (relatieve luchtvochtigheid) in de grot ook nog mee speelt hierin. Het is van koelkasten bekend dat het moeilijk is om de RV hoog genoeg te houden (schaaltjes water, vocht verdampers etc.). Het kan de moeite waard zijn om eens te experimenteren met plastic containers waar de kaasjes in bewaard worden.

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#5 Bericht door Vera » 30-08-2017 22:16

Ja, in die richting dacht ik ook - je luchtvochtigheid omhoog brengen. Want dit is wel heel veel gewichtsverlies in korte tijd.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten