Kaasvormen

Plaats hier berichten over technieken en/of materialen m.b.t. het kaasmaken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Prinske001BE

Kaasvormen

#1 Bericht door Prinske001BE » 04-09-2017 12:06

Gegroet allen,

Als fervente hobbykok zou ik graag beginnen met het zelf maken van kaas. De kaasgrot is in aan oud alsook de nodige culturen zijn onderweg (waarvoor dank Vera). Maar nu ben ik eens aan t kijken voor vormen en zou graag weten welke, zowel grootte als merk, jullie mij aanraden. En om te vermijden dat je onnodige vormen koopt deze oproep. En wie heeft er een goed adresje?

De kazen die ik zou willen maken zijn:
Type Goudse / Edam / geitenkaasjes en kaasjes met kruiden
Parmesan
Blauwschimmel
En de vriendin wil graag feta en haloumi proberen

Alvast bedankt voor jullie raad

Mvg
Peter

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#2 Bericht door Vera » 04-09-2017 18:59

He Peter, geen dank hoor. Graag gedaan. Het pakje is onderweg gegaan vandaag.

Ik heb zelf microgeperforeerde vormen van the Cheese Mold shop. Ideale vormen. In de pondsvormen kun je zelfs wel kaasjes maken tot 800 - 900 gram. Maar ook kun je gewoon pondjes ermee maken. In de kilovorm kaas tot ca 2 kilo. Je krijgt er prachtig strakke kaas mee.

Je schrijft dat je ook parmezaan wilt maken. Die kaas moet je best zwaar persen en in een Kadova, die de meesten hier hebben, loopt je dan het risico dat je bij het eruit halen een deel van de korst kapot trekt. Is Herman meen ik ook al eens overkomen.

Verder heb ik een Tommevorm van ik meen Jurgensen Käsereibedarf. Die gebruik ik om grote witschimmelkaas te maken. Snij ik als ze droog genoeg zijn in parten, ziet er heel professioneel uit.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Prinske001BE

#3 Bericht door Prinske001BE » 04-09-2017 21:14

Oei en op die site zie je ook nog heel veel soorten van die microgeperforeerde vormen. Welke dan juist? Want er is een groot prijsverschil.

Prinske001BE

#4 Bericht door Prinske001BE » 05-09-2017 17:15

Vormen besteld bij Henriette van Veldhuisen, waarvoor dank.

Iemand nog een vorm voor blauwschimmelkaas in de aanbieding? Type Stilton bv?

webmaster

#5 Bericht door webmaster » 05-09-2017 20:56

Een vorm voor Stilton vinden zal niet meevallen, want een volwassen Stilton weegt als ik het goed heb zo'n 7 kilo. Ik heb zelf een rechte ronde vorm die zo'n 18 cm in doorsnede is. Bij de Duitse webshops heb ik dergelijke vormen (met en zonder bodem) wel gezien.

Prinske001BE

#6 Bericht door Prinske001BE » 05-09-2017 21:12

Ja het moet niet een 100% originele stilton vorm zijn. Ik bedoel enkel een vorm die niet van die afgeronde kanten heeft...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten