kaasgrot temparatuur erg laag aan het worden

Plaats hier berichten over technieken en/of materialen m.b.t. het kaasmaken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
miklos

kaasgrot temparatuur erg laag aan het worden

#1 Bericht door miklos » 09-11-2017 23:15

mijn kaasgrot staat in de schuur
nu het wat frisser word duikeld de temperatuur naar beneden
nu ongeveer 7 gr.
vochtigheid graad is wel goed

kan het e.e.a. kwaad voor de kaas ??

Miklos

Knuddefrutje
Oude kaas
Berichten: 882
Lid geworden op: 28-03-2016 21:04
Contacteer:

#2 Bericht door Knuddefrutje » 09-11-2017 23:20

Hoi Miklos,
De bacterien in je kaas hebben echt een graad of 10 nodig om wakker te blijven. Bij lagere temperaturen vallen ze een soort van in slaap en rijpt je kaas niet verder.
In die zin is dat dus niet handig.

Mijn koeling stopt ook in de winter, maar ik zet dan de verwarming op die kamer een pietsje aan zodat het toch boven de 10 graden blijft daar.
In de schuur zal dat lastig zijn.....

mariawitte
Belegen kaas
Berichten: 288
Lid geworden op: 28-12-2016 14:10
Contacteer:

Re: kaasgrot temparatuur erg laag aan het worden

#3 Bericht door mariawitte » 10-11-2017 00:28

miklos schreef:mijn kaasgrot staat in de schuur
nu het wat frisser word duikeld de temperatuur naar beneden
nu ongeveer 7 gr.
vochtigheid graad is wel goed

kan het e.e.a. kwaad voor de kaas ??

Miklos
ik heb er een externe thermostaat tussen zitten die aan en af slaat bij 12 en 13 graden mijn of onze kaas grot staat op de slaapkamer

Evert
Jonge kaas
Berichten: 96
Lid geworden op: 12-07-2016 16:39
Contacteer:

#4 Bericht door Evert » 10-11-2017 22:18

Ik heb externe digitaal thermostaat stc1000. Één aansluiting zit koelkast op andere aansluiting spaarlamp die in de koelkast hangt. Is het te koud dan schakelt de thermostaat de lamp aan. Geeft voldoende warmte. Op ingestelde temperatuur schakelt hij lamp uit. Is het te warm, dan schakelt hij de koelkast in. Werkt perfect.

Nils
Overjarige kaas
Berichten: 1152
Lid geworden op: 11-07-2013 00:43
Contacteer:

#5 Bericht door Nils » 11-11-2017 09:16

Waarschijnlijk heb je je koelkast aangesloten met een externe thermostaat en staat de koelkast op een koele plek. Hij slaat dus niet meer aan. Evengoed rijpt de kaas nog wel langzaam verder.
Je kan nu twee dingen doen, of je gaat camembert maken, ideale temperatuur. Of je bouwt een verwarmingselement in de koelkast. wederom met een externe thermostaat alleen nu met een klein kookplaatje of ander klein verwarmingselement.
Of je wacht gewoon tot het voorjaar, tot die tijd rijpt de kaas iets langzamer. geen nood!

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2315
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#6 Bericht door Jouke » 14-11-2017 16:32

Ik wil deze winter graag ook een verwarmingsmogelijkheid maken in mijn grot.
Mijn man gaat dat allemaal maken en aansluiten, dus dat komt helemaal goed.

Mijn vraag:
Hoe stel ik het zo in dat koeling en verwarming elkaar niet in de weg zitten?
Wie heeft ervaring?
Ik heb nu alleen moeling en die schakelt in bij 14 graden en uit bij 12.

Hoe schakel ik mijn verwarming daarbij?
Afbeelding

Ingeborg

#7 Bericht door Ingeborg » 14-11-2017 16:58

Ik heb de koelkast/ grot op zolder staan. In de winter wordt het daar zo'n 15 graden, dan doet-ie dus niks en als het warmer wordt (vooral in de zomer kan het er behoorlijk warm worden) dan koelt-ie tot 15 graden terug.

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2315
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#8 Bericht door Jouke » 14-11-2017 17:00

Mijn grot staat in de garage en daar zakt het soms onder nul, dus met alleen koeling red ik dat niet.
Afbeelding

BertM

#9 Bericht door BertM » 14-11-2017 21:01

Jouke schreef:Ik wil deze winter graag ook een verwarmingsmogelijkheid maken in mijn grot.
Mijn man gaat dat allemaal maken en aansluiten, dus dat komt helemaal goed.

Mijn vraag:
Hoe stel ik het zo in dat koeling en verwarming elkaar niet in de weg zitten?
Wie heeft ervaring?
Ik heb nu alleen moeling en die schakelt in bij 14 graden en uit bij 12.

Hoe schakel ik mijn verwarming daarbij?
Je kunt een terrarium lamp of een verwarmingslint in je koelkast inbouwen.
De lamp moet niet te groot zijn, dus geen 100 Watt.
Deze lamp zet je achter een dimmer, en daarmee kun je de warmte regelen.
Door de warmte schakelt je koeleing af en toe in.
Heb zo al een jaar of drie dit systeem voor mijn droogkast voor charcuterie en werkt perfect in de winter in mijn schuur.

Let wel op dat een koelkast wel minder gaat werken onder de 10 graden.

miklos

#10 Bericht door miklos » 14-11-2017 22:17

ik heb de externe thermostaat stc 1000
die heeft een aansluiting voor een verwarming
voor mij dus opgelost probleem
verwarmingslint erop aansluiten
en klaar is klara :lol:

Nils
Overjarige kaas
Berichten: 1152
Lid geworden op: 11-07-2013 00:43
Contacteer:

#11 Bericht door Nils » 15-11-2017 01:35

Ik heb een bunker waar 3000 kilo kaas ligt, Geen verwarming, geen koeling, aan de weergoden overgeleverd. Ik heb afgelopen jaren ondervonden dat juist niet ingrijpen en de natuur zijn werk laten doen een hele mooie complexe rijping oplevert. In de winter gaat de rijping iets minder snel, maar het levert wel een heel mooi kaasje op. Niet te snel de verwarming aanzetten, dat levert alleen maar eenheidsworst op. Laat je verrassen door mooie langzame rijping! In het begin maakte ik me ook wel wat zorgen. inmiddels weet ik wat zo'n kaasje oplevert...

miklos

#12 Bericht door miklos » 15-11-2017 15:03

Nils schreef:Ik heb een bunker waar 3000 kilo kaas ligt, Geen verwarming, geen koeling, aan de weergoden overgeleverd. Ik heb afgelopen jaren ondervonden dat juist niet ingrijpen en de natuur zijn werk laten doen een hele mooie complexe rijping oplevert. In de winter gaat de rijping iets minder snel, maar het levert wel een heel mooi kaasje op. Niet te snel de verwarming aanzetten, dat levert alleen maar eenheidsworst op. Laat je verrassen door mooie langzame rijping! In het begin maakte ik me ook wel wat zorgen. inmiddels weet ik wat zo'n kaasje oplevert...
inderdaad ja , vroeger in die grote kaaspakhuizen deden ze waarschijnlijk niet aan klimaat beheersing

we zullen komende winterperiode maar eens afwachten wat de resultaten zijn!

BertM

#13 Bericht door BertM » 30-11-2017 12:58

Nils schreef:Ik heb een bunker waar 3000 kilo kaas ligt, Geen verwarming, geen koeling, aan de weergoden overgeleverd. Ik heb afgelopen jaren ondervonden dat juist niet ingrijpen en de natuur zijn werk laten doen een hele mooie complexe rijping oplevert. In de winter gaat de rijping iets minder snel, maar het levert wel een heel mooi kaasje op. Niet te snel de verwarming aanzetten, dat levert alleen maar eenheidsworst op. Laat je verrassen door mooie langzame rijping! In het begin maakte ik me ook wel wat zorgen. inmiddels weet ik wat zo'n kaasje oplevert...
Voordeel van een bunker is dat het er waarschijnlijk nooit vriest binnen.
In enkel steens schuurtje gaat je dat wel lukken, en dat wil ik mijn Coppa's en hammen niet aandoen. Denk dat het voor kaas ook geen goede ontwikkeling is?

Nils
Overjarige kaas
Berichten: 1152
Lid geworden op: 11-07-2013 00:43
Contacteer:

#14 Bericht door Nils » 02-12-2017 09:01

bevriezing is inderdaad niet bevorderlijk
evenals je een externe thermostaat kan gebruiken om te koelen ka je er ook ook een klein verwarmingselementje op aansluiten.
succes

Dree

#15 Bericht door Dree » 02-12-2017 09:19

Heeft er al iemand de geniale tip gegeven om je grot naar binnen te verhuizen?
Zolder, slaapkamer ofzo...

Ingeborg

#16 Bericht door Ingeborg » 02-12-2017 18:30

Moet af en toe wel om je antwoorden lachen Nils, zo héérlijk relaxed en vooral praktisch!!!

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#17 Bericht door Vera » 02-12-2017 19:48

:D Geniaal Dree!
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Ingeborg

#18 Bericht door Ingeborg » 03-12-2017 14:31

Mijn grottemperatuur daalt nu naar 13 'C terwijl hij op zolder staat. Maar ik maak me daar niet bezorgd om, gewoon iets langer laten rijpen

aap

#19 Bericht door aap » 07-12-2017 03:11

Dit is een leuk onderwerp waar ik ook nog eens veel van weet..... (van kaasmaken weet ik hoegenaamd niets)

Om te beginnen, de werking van een koelkast berust op koken (verdampen) en het weer condenseren van het koelmiddel dat gebruikt wordt. Condenseren aan de achterzijde, of soms ook in de wanden. Koken (verdampen) aan de binnenzijde. Afhankelijk van gebruikt koelmiddel en constructie lukt dit condenseren niet meer beneden een bepaalde temperatuur. Soms (maar meestal niet) doet het probleem zich aan de binnenzijde voor, waar koken (verdampen) niet meer lukt. Iedere koelkast en vriezer heeft een minium temperatuur, en daar beneden werken ze niet meer.

Als verwarming in je koelkast is het niet zo handig om een spaarlamp te gebruiken. Spaarlampen zijn ontworpen om meer licht, en minder warmte te geven. Beter is een ouderwetse gloeilamp van 5-10Watt. Licht heb je doorgaans niet nodig in je koelkast.

Indien je een kookplaat gebruikt, (nog hoger rendement dan een gloeilamp!!) Zet er dan een pannetje met water op. Zorg dat de thermostaat van de kookplaat heel laag staat, zodat de kookplaat steeds slechts een paar seconden aanstaat. Wel het deksel op de pan doen! Dit pannetje werkt als een "buffer" en zorgt voor een enorme vergroting van het verwarmingsoppervlak.

Het eerder genoemde verwarmingslint is een perfecte verwarming. Die dingen hebben een zogenaamde NTC (Negatieve Temperatuur Coëfficiënt) wat zoveel wil zeggen dat hoe kouder het is hoe lager de electrische weerstand wordt. Het komt erop neer dat hoe kouder zo'n ding het heeft, hoe harder ze werken. Dat is precies wat je wilt!

Je moet zorgen voor een duidelijk schakelafstand tussen verwarmen en koelen. Iedere regeling ijlt ook nog eens na. Ik schat dat je een afstand van zeker drie graden moet instellen tussen verwarming "AAN" en koeling "AAN" om te voorkomen dat beiden tegelijk aan gaan.

Als je één regeling gebruikt (ik leest steeds de STC1000) is er een schakel hysterese van 0, als ik de handleidig goed begrijp. Dat wil je niet! Er wordt dan doorlopend of verwarmt, of gekoeld. Je bent dan een hele hoop energie aan het verbruiken. Verder moet je de STC1000 instellen op "koelen" of "verwarmen" Beter is het dan om twee regelingen te gebruiken. Ëën om te verwarmen en één om te koelen. Iedere regeling werkt het beste als hij maar weinig hoeft te regelen. Ga dus niet je koelkast verwarmen met 2000 Watt, maar liever met 5.

BertM

#20 Bericht door BertM » 14-12-2017 05:22

Voor dat "verdampen" zit er een kleine compressor in de koelkast (dat zwarte kastje achterop wat lawaai maakt :D ) die het gas onder druk brengt.
In de condensor maken we er er een vloeistof van. Om dit te doen moeten we het gas koelen, dit gebeurt met de condensor ( dat zwarte rek op de achterkant).
Dit rek heeft een bepaalde lengte, en dat is zo berekend dat we aan het eind een vloeistof hebben. Voor koelen Moet de warmte van het gas worden afgevoerd naar de buitenlucht die langs het "rek" stroomt.
Lukt dit niet zo goed dan zal niet al het gas vloeistof worden.
Vervolgens gaan we deze vloeistof, die onder een hoge druk staat, plotseling een lagere druk geven in de verdamper, hierdoor gaat het "koken".

Voorbeeld is een colafles die je eerst goed schud en dan de dop eraf draait:
Er staat door het schudden druk in de fles, haal je de druk eraf spuit het eruit, het "kookt".

Voor dit verdampen (vloeistof die een gas wordt) is warmte nodig.
Denk bijvoorbeeld aan dat lekkere geurtje wat je op je hand spuit in de winkel: de vloeistof in het flesje spuit je op je hand en deze wordt koud, de alcohol verdampt en gebruikt daar je lichaams temperatuur voor.

De koelkast doet hetzelfde: de vloeistof verdampt in de verdamper binnen in je koelkast en gebruikt daar de warmte die binnen in de koelkast zit voor.
Deze verdamper heeft ook een bepaalde lengte zodat we aan het eind alleen gas hebben met een lage druk, welke weer naar de compressor gaat.. Etc

Het probleem is nu dat wanneer de omgeving te koud is, we niet goed condenseren, en er dus gas achterblijft in de vloeistof.
Dit gas kunnen we dus niet gebruiken in de verdamper om verdampen ( het is immers al gas!) en daardoor minder warme afvoeren: de koelkast werkt dus minder goed.
Dit effect zien we met het koelmiddel R134a, wat in de meeste koelkasten zit zo rond de 10 graden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten