microgeperforeerde vormen vs kadova

Plaats hier berichten over technieken en/of materialen m.b.t. het kaasmaken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
wouter en leen
Verse kaas
Berichten: 62
Lid geworden op: 12-09-2014 11:40
Contacteer:

microgeperforeerde vormen vs kadova

#1 Bericht door wouter en leen » 09-01-2018 15:52

Kunnen jullie, die ze gebruiken, eens wat meer info geven over de microgeperforeerde vormen?
bv. hoe vallen ze mee om te reinigen? Blijft er niet altijd wat achter in die gaatjes?
En voor de goede orde, je moet hierin dus geen kaasdoek of netten gebruiken? (Dat lijkt me al een grote bonus bij de afwas :) )

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2315
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#2 Bericht door Jouke » 09-01-2018 16:43

Wat er soms wel wat in achterblijft zijn kleine deeltjes van toegevoegde kruiden.
Maar overvloedig (en direct na het persen) spoelen met water, help daar wel bij.
En daarna spoel ik ze met chloor.
Ik heb nog geen wrongelrestjes in de gastjes gehad.
Wel had ik een keer "het weer erin", in het begin. Beetje zwartige vochtaanslag, niet echt dikke schimmel, maar wel een beginnetje daarvan. Toen spoelde ik nog niet na met chloor.

Ik vind ze superfijn werken. Je hoeft bijna niet te persen en hebt altijd een mooie gesloten korst.
Afbeelding

wouter en leen
Verse kaas
Berichten: 62
Lid geworden op: 12-09-2014 11:40
Contacteer:

#3 Bericht door wouter en leen » 09-01-2018 17:01

en bijvoorbeeld ook nooit last van kazen die er in blijven plakken ofzo? Of er moeilijk uitkomen?

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#4 Bericht door Vera » 09-01-2018 18:29

Ik ben ook een tevreden gebruiker!
Soms willen de kazen er inderdaad niet heel makkelijk uitkomen. Maar een paar keer goed schudden helpt dan voldoende om ze los te krijgen.
Verder handel ik net als Jouke.
Mijn kilovorm is ruim drie jaar oud. Daar zie je wel wat kalkvorming in de gaatjes, maar als je hem vult met water, dan stroomt dat er nog gewoon prima uit.
Je gebruikt ze inderdaad zonder net of doek.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

ciesvandekwis
Jonge kaas
Berichten: 86
Lid geworden op: 02-08-2016 14:44
Contacteer:

#5 Bericht door ciesvandekwis » 10-01-2018 09:43

Ik heb er twee tweedehandse en tevreden gebruiker. Bij het persen stapel ik ze op elkaar, spaart een extra pers en ruimte uit. Reinigen is bij mij gewoon in de vaatwas, netje eruit halen en komt er proper weer uit.
Mijn andere doe het zelf vormpjes gebruik ik ook, maar echt zonder doekplooien alles netjes geperst krijgen, blijft een opgave.
Napalm is er nog Palm

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten