Waterstofperoxide

Plaats hier berichten over technieken en/of materialen m.b.t. het kaasmaken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Reza
Belegen kaas
Berichten: 313
Lid geworden op: 03-03-2018 05:38
Contacteer:

Waterstofperoxide

#1 Bericht door Reza » 23-03-2018 07:52

Weet iemand of het verstandig is om waterstofperoxide (H2O2) te gebruiken bij kaas maken? Ik gebruik dat in plaats van chloor. In doe het in een plantenspuit en spuit dat op schoon te maken oppervlakken.

H2O2 doodt bacteriën en schimmel. Dat laatste is natuurlijk interessant als het gaat om kaasbereiding. Daarom ben ik van plan om de buitenkant van de kaas, voordat ik het ga coaten, schoon te maken met H2O2. Nu weet ik niet of dat überhaupt werkt, of dat er schadelijk bijeffecten zijn. Is er iemand die dat weet?

H2O2 is sowieso milieuvriendelijker dan chloor. Dat kun je wel op internet vinden. Bijvoorbeeld: https://www.glastuinbouwwaterproof.nl/g ... iendelijk/

Ingeborg

#2 Bericht door Ingeborg » 25-03-2018 17:49

ik heb geen antwoord op je vraag, maar ik kook de te gebruiken spullen uit. En als de kaas klaar is hou ik het bij azijn, in een zurig milieu willen de meeste schimmels en bacterien niet. Maar ik ben wel benieuwd naar andere antwoorden

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#3 Bericht door Vera » 25-03-2018 19:47

Om je gereedscappen schoon te maken en de aanrecht etc. lijkt me het prima.
Maar waarom zou je je kaas ermee schoon willen maken? De pekel en de gevormde korst beschermt de kaas en je gaat zodra de kaas droog is beginnen met coaten. Ik heb geen idee wat de waterstofperoxide gaat doen met je kaas. En schimmelvorming tussen kaas en coating heb ik nog niet meegemaakt. Dus extra een keer de kaas schoonmaken lijkt mij echt overbodig.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Reza
Belegen kaas
Berichten: 313
Lid geworden op: 03-03-2018 05:38
Contacteer:

#4 Bericht door Reza » 25-03-2018 23:01

De pekel en de gevormde korst beschermt de kaas en je gaat zodra de kaas droog is beginnen met coaten ... En schimmelvorming tussen kaas en coating heb ik nog niet meegemaakt.
Aha. Dit punt wist ik niet. Ik dacht misschien om schimmelvorming te voorkomen. Maar de gevormde korst is al een bescherming.
Ik ben er wel achtergekomen dat je korst mooi egaal moet zijn, anders kan je toch schimmel krijgen.

Bedankt voor het antwoord.

Ingeborg

#5 Bericht door Ingeborg » 26-03-2018 08:07

Een gladde korst helpt wel, maar is geen garantie tegen schimmel. Ik heb er momenteel veel last van, geen idéé waar het door komt. De koelkast is al helemaal ontsmet. Om de andere dag veeg ik de kazen (mét coating) even af met azijnwater en dat houdt het binnen de perken.

Nils
Overjarige kaas
Berichten: 1152
Lid geworden op: 11-07-2013 00:43
Contacteer:

#6 Bericht door Nils » 26-03-2018 16:03

Prima te gebruiken maar verdun het wel in voldoende mate. Nog beter is om het gebruik hiervan af te wisselen met chloor

fleckie86

#7 Bericht door fleckie86 » 10-05-2018 14:23

Als waterstofperoxide de zelfde soort is wat in de melkrobots wordt gebruikt om de voorbehandelings borstels te ontsmetten. In pure vorm moet je niet op de vingers krijgen is redelijk gevoelig en ze slaan wit uit en werkt amper een minuut.

Reza
Belegen kaas
Berichten: 313
Lid geworden op: 03-03-2018 05:38
Contacteer:

#8 Bericht door Reza » 10-05-2018 16:38

Ja dat klopt. Ik heb het vaak genoeg op mijn handen gehad. Je huid slaat wit uit en prikkelt heel erg. Zelfs al is het verdund naar 3% of zo.
Agressief spul, maar wel milieuvriendelijk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten