Handigheidjes bij het kaasmaken

Plaats hier berichten over technieken en/of materialen m.b.t. het kaasmaken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

Handigheidjes bij het kaasmaken

#1 Bericht door Vera » 15-09-2018 18:39

Ik denk dat iedereen zo zijn handigheidjes ontwikkelt bij het kaasmaken. Misschien leuk om dat eens te delen?

Mijn elektrische weckpan wil nog wel eens wat aankoeken op de bodem tijdens het kaasmaken. Eerder stond ik dan behoorlijk te boenen om hem weer schoon te krijgen. Tegenwoordig doe ik als ik vaatjes gevuld heb een bodempje water in de pan met een beetje soda. Op koken zetten en een poosje door laten koken. Alle rommel op de bodem laat dan los en de pan is nu in een ommezien schoon.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#2 Bericht door Jouke » 15-09-2018 19:37

Wat een goed idee, Vera!

De micro gaatjes in mijn geperforeerde vormen zorgen dat "het weer" er in kwam te zitten.
Ook nad ast ik ze heel goed schoon had gemaakt.
Nu spoel ik ze na het schoonmaken in chloorwater af en laat ze aan de lucht drogen. Geen schimmeltje meer gezien sindsdien.
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#3 Bericht door Vera » 15-09-2018 21:45

Hey, goed idee. Een van mijn vormen heeft daar ook last van. Ga ik zeker uitproberen.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

Re: Handigheidjes bij het kaasmaken

#4 Bericht door Vera » 20-11-2019 14:44

Niet echt iets dat met het maken van de kaas van doen heeft, maar wel een handigheidje.
Vaak is het lastig om de coating van de kaas te halen en moet je gewoon de coating eraf snijden, waardoor je ook kaas weg snijdt.
Van de week had ik een kaas met wat schimmel op de coating toen ik hem aan wilde snijden.
Ik heb hem met heet water afgewassen en zowaar trok de coating er makkelijk in één keer af!

Wat wel met kaasmaken te maken heeft, de volgende truc. Als je je wrongel met een wrongelsnijder snijdt dan maak je een deel van de wrongel stuk als je de snijder er in zet de eerste keer.
Jouke kwam op het idee om de snijder er direct als je gaat stremmen in de melk te zetten. Dat werkt super!
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

KaasGordijn

Re: Handigheidjes bij het kaasmaken

#5 Bericht door KaasGordijn » 20-11-2019 16:23

Als de melk in de pan zit zet ik warme sop in het vaatje waar ik de melk mee haal, is de pan eenmaal leeg dan gaat dat sop vanuit het vat in de pan (evt even voorspoelen en boenen) en gaat er verdunde chloor in het vat. Dit blijft zo een tijdje staan, daarna chloor van vat naar pan, later weer spoelwater van pan naar vat.

Scheelt iets in de chemicaliën.

PhilippeVDN

Re: Handigheidjes bij het kaasmaken

#6 Bericht door PhilippeVDN » 20-11-2019 20:26

Iemand een handige manier of uitleg om de wei af te tappen van de wrongel? Ik las iets met een pannetje en een zeef. Die moet je dan op voorhand ook steriliseren neem ik aan? Of tenminste met azijn kuisen en afspoelen?

Of als iemand een andere manier weet? Ik zou morgen of overmorgen misschien goudse maken...

Groetjes, Philippe

KaasGordijn

Re: Handigheidjes bij het kaasmaken

#7 Bericht door KaasGordijn » 20-11-2019 20:36

PhilippeVDN schreef:
20-11-2019 20:26
Iemand een handige manier of uitleg om de wei af te tappen van de wrongel? Ik las iets met een pannetje en een zeef. Die moet je dan op voorhand ook steriliseren neem ik aan? Of tenminste met azijn kuisen en afspoelen?

Of als iemand een andere manier weet? Ik zou morgen of overmorgen misschien goudse maken...

Groetjes, Philippe
Doe ik met zo'n klein rvs vergiet waar het handvat van is afgebroken en een soeplepel, beide passen netjes in de pan om ze op voorhand te kunnen stomen.

Als je de wrongel even goed laat bezinken kun je soms zonder al te veel verlies ook zonder vergiet de wei eraf halen.

PhilippeVDN

Re: Handigheidjes bij het kaasmaken

#8 Bericht door PhilippeVDN » 20-11-2019 20:48

Ok bedankt, en hoe meten jullie 45% van de wei af? Of is dat min of meer op het gevoel?

KaasGordijn

Re: Handigheidjes bij het kaasmaken

#9 Bericht door KaasGordijn » 20-11-2019 20:57

PhilippeVDN schreef:
20-11-2019 20:48
Ok bedankt, en hoe meten jullie 45% van de wei af? Of is dat min of meer op het gevoel?
Voor de precisie kan je de wei opvangen in een pan/bak waarvan je de inhoud weet.

Heb ook wel eens een foto gezien van iemand die maatstrepen in de pan had gezet met watervaste stift (nee dank u).

En het meetlint is er ook nog, ik heb zelf een tabel gemaakt om dat direct om te zetten naar liters.

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

Re: Handigheidjes bij het kaasmaken

#10 Bericht door Vera » 20-11-2019 21:45

PhilippeVDN schreef:
20-11-2019 20:48
Ok bedankt, en hoe meten jullie 45% van de wei af? Of is dat min of meer op het gevoel?
Ik weet niet welk recept je gaat gebruiken Philippe, maar 45% van de wei??
Misschien handig als je naar het recept kijkt van Nils voor Goudse of van Goudse van Gerhard?
Daar wordt gerekend met %en van je paninhoud. Dus % van het totaal aantal liters melk dat in je pan zit.
En nee, niet op gevoel gaan werken in het begin, echt zo strikt mogelijk het recept volgen.
Improviseren komt later...... Ik zeg dat niet bevoogdend maar om teleurstellingen te voorkomen.

Maatbeker gebruiken om de wei af te scheppen, dan heb je gelijk de liters te pakken.
Blijf vragen!!! En succes.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

PhilippeVDN

Re: Handigheidjes bij het kaasmaken

#11 Bericht door PhilippeVDN » 21-11-2019 11:25

Vera, nee inderdaad, ik bedoelde 45% van de paninhoud; ik had even het recept niet voor me... Het is inderdaad de bedoeling om vandaag een Goudse van Nils te proberen maken. Mijn vorige is een verse kaas geworden door tijdsgebrek en een elektriciteitspanne en toen heb ik de wrongel gewoon in de vormen gegoten en klaar.

Ik herinner me gewoon dat ik een beetje moeite had met de laatste liter wei in de maatbeker te krijgen... Maar ik wil zeker heel nauwkeurig werken hoor! Ik ga het gewoon op dezelfde manier doen dan, met de maatbeker dus, zodat ik de exacte hoeveelheid afgetapte wei weet.

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

Re: Handigheidjes bij het kaasmaken

#12 Bericht door Vera » 21-11-2019 11:49

Ok, even miscommunicatie.
Als je Nils recept gebruikt. Op 20 liter 1/4 tl van je poedercultuur per 20 liter, dat is echt voldoende. En verzuren kun je 25 minuten aanhouden.
Succes. :mrgreen:
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten