kaasmaakkar

Plaats hier berichten over technieken en/of materialen m.b.t. het kaasmaken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
annewin

kaasmaakkar

#1 Bericht door annewin » 17-10-2019 16:58

Hoi, zoals in mijn voorstel bericht beloofd zou ik een foto plaatsen van mijn kaasmaakkar. Deze kar bevat een weckketel met daar onder een inductie plaatje. En daarnaast alle materialen die ik nodig heb. Ik kan deze kar achter mijn elektrische rolstoel hangen en hem op die manier gemakkelijk van uit de schuur naar mijn huisje brengen.

Afbeelding

Afbeelding

Oja en een foto van mijn zelfgemaakte pers.

Afbeelding

KaasGordijn

Re: kaasmaakkar

#2 Bericht door KaasGordijn » 17-10-2019 17:27

Mooi geregeld!

Valt het wrongel snijden enigszins mee? Kan me voorstellen dat het werken in de ketel nog wat lastig is.

Jeert

Re: kaasmaakkar

#3 Bericht door Jeert » 17-10-2019 18:14

Goed initiatief om zo'n setup te maken.

Maar ik vraag me af hoe je de wrongel na het snijden scheid van de wei, wast en in de vaten overbrengt.
Ik moet zeggen dat ik geen ervaring heb met weckketels. Ik maak mijn kazen op de Bain Mary methode.
Doch, ik zou me kunnen voorstellen dat, als je naast de weckketel, ruimte in de kar maakt, om een ander vat te plaatsen waarin je de afgeschepte liters wei in afgiet je efficiënter werkt.
Als je alleen kazen maakt van ongewassen wrongel is dat natuurlijk niet nodig, maar dan nog lijkt mij de opzet niet erg handig om zonder wrongelverlies en al teveel geklieder de wrongel in de vaten te krijgen.

annewin

Re: kaasmaakkar

#4 Bericht door annewin » 17-10-2019 18:36

Ik ben door mijn lichamelijke aandoening niet sterk dus schep de wei en de wrongel er in kleine beetjes uit. De wei in de yoghurt emmertjes en de wrongel eerst ik en daarna in de kaas vormpjes (zoals je ziet zijn die ook klein ivm gewicht). En zo doe ik alles in kleine beetjes zodat het qua gewicht te doen blijft.

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

Re: kaasmaakkar

#5 Bericht door Vera » 17-10-2019 19:26

Ik vind het een geweldige kar en ik lees met plezier dat je naar oplossingen zoekt om ondanks je beperkingen lekker kaas te maken.
Toen ik startte met kaasmaken zat ik ook in een rolstoel dat vergde ook wat creativiteit om toch kaas te maken.
Vertel vooral vaak over je nieuwe avontuur! :lol:
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Jeert

Re: kaasmaakkar

#6 Bericht door Jeert » 18-10-2019 02:47

Nou begrijp ik het!
Een grote pluim voor de kar en voor je kaas maak methode.

FriemeItje
Jong belegen kaas
Berichten: 165
Lid geworden op: 28-07-2019 10:40
Contacteer:

Re: kaasmaakkar

#7 Bericht door FriemeItje » 18-10-2019 08:44

Geweldig!
Leuk bedacht en tegelijk heb je gewoon een mobiele kaas productie :D

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

Re: kaasmaakkar

#8 Bericht door Jouke » 29-10-2019 08:57

Wat een goeie creatie zeg! Heel mooi gemaakt en handig ook!

eigenlijk ben ik stiekum een beetje jaloers. Dit is wat ik eigenlijk ook wel zou willen. Alles netjes op de kar en hup, de garage in. Daar wordt mijn man vast ook vrolijk van :-)
Heb ik meteen een plek voor mijn ketel, want die staat nu op een los tafeltje in de keuken als ik kaas maak en dat is onder het kaasmaken niet verplaatsbaar en dan staat het wel eens in de weg..
Nogmaals: heel goed idee
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten