Hoe laat je kaas rijpen

Plaats hier berichten over technieken en/of materialen m.b.t. het kaasmaken.
Bericht
Auteur
Knuddefrutje
Oude kaas
Berichten: 882
Lid geworden op: 28-03-2016 21:04
Contacteer:

#101 Bericht door Knuddefrutje » 19-02-2017 08:34

Ik ga ook altijd pas coaten als de kaas droog genoeg is. En toch zitten er kazen bij waar de korst eenmaal in de grot toch weer kleffig wordt. Ik haal dat exemplaar dan maar weer uit de grot. Soms moet ie dan wel meer dan een week uit de grot blijven voor het beter gaat.
Ik denk dat er dan in die kaas stiekem toch nog veel vocht zit, wat in combinatie met de vochtige lucht in de grot deze problemen oplevert.

Bert_en_Ernie

#102 Bericht door Bert_en_Ernie » 19-02-2017 11:06

Ok. Bedankt voor de tips. Ik ga er mee aan de slag :-).

Dree

#103 Bericht door Dree » 20-02-2017 13:11

Er schrijft iemand dat transparante coating soms plakkerig blijft, had ik ook, ik
gebruik het niet meer.
Ook schrijft er iemand iets over eerst een mooie glans op de kazen die later mat
worden, dat is wel zo maar dat vind ik niet erg.

Zie het verschil na 2,5 maanden, het wordt tijd dat ik die linkse opeet :)

Afbeelding

Sorry voor de onscherpe foto :O

Knuddefrutje
Oude kaas
Berichten: 882
Lid geworden op: 28-03-2016 21:04
Contacteer:

#104 Bericht door Knuddefrutje » 20-02-2017 15:45

Ik heb het inderdaad ook het vaakst met de transparante coating. Toch blijf ik die wel gebruiken, want ik vind het zo mooi... zeker als je wat leuks met het korstje hebt uitgehaald.
Als het echt niet wil dan laat ik hem gewoon wat langer buiten de kast drogen...

miriamw79

#105 Bericht door miriamw79 » 22-03-2017 18:52

Mijn eerste kaasje wordt nu gecoat. Als ik het goed heb begrepen moet de kaas pas in de grot als de coating klaar en droog is? Hoe doe je het dan qua temperatuur in die periode?
Ik heb op dit moment nog geen grot, want ik wilde dit eerst uitproberen, inmiddels vrees ik dat ik het virus al te pakken heb, dus op zoek naar een goedkope grot die ook nog eens niet te groot is (mijn woning is maar 35m2).
Via marktplaats heb ik al wel een leuke wijnkast gezien, maar zijn er nog meer tips? Bijvoorbeeld minimale grootte die je eigenlijk wel nodig hebt?
Alvast bedankt.

Dree

#106 Bericht door Dree » 22-03-2017 19:21

Sommige mensen en de kaasfabriek ook laten de kaas en coating drogen in de
grot, anderen zoals ik doe dat in mijn living, de coating droogt in een paar uur
maar langer op kamertemperatuur is niet erg, ik probeer soms gatenkaas te
maken en die ligt 3 weken op kamertemperatuur.

Zoals veel mensen hier heb ik een tweedehands tafelmodel koelkastje met een
externe thermostaat, daarover is op dit forum wel veel te vinden.

Knuddefrutje
Oude kaas
Berichten: 882
Lid geworden op: 28-03-2016 21:04
Contacteer:

#107 Bericht door Knuddefrutje » 22-03-2017 19:45

Ik heb de kazen in mijn keukenkastje liggen terwijl ik in enkele dagen de coating aanbreng. Al met al ligt mijn kaas vaak anderhalve week gewoon in de keuken voor het naar de grot gaat. In de zomer kan het wat korter zijn. Dan droogt de coating beter. Ik heb een vrij koud en vochtig huis. Dat scheelt :-p
Ik heb een wijnkoelkast viir 50 flessen wijn. Dat vind ik een leuk maatje.

aap

#108 Bericht door aap » 23-03-2017 01:28

Ik heb nog geen kaas gemaakt, maar ben me erg aan het inlezen, en informatie aan het verzamelen. Meet- en regeltechniek weet ik wel wat van.

Iedere temperatuur regeling (iedere regeling) "ijlt na" Dus na inschakelen wordt de temperattur in "de grot" nog even wat hoger, en na uitschakelen even wat lager. Je kan de uitschakel hysterese naar bijna 0 brengen door de voeler dichter bij het koelelement van je koelkast te leggen, je kan hem er zelfs op leggen. Nadeel is dat het dan wat langer duurt eer je grot op de beoogde temperatuur is, daar de thermostat (veel) eerder de koelkast uitschakeld. De ingestelde temperattur zul je uiteindelijk wel halen.

Arjen.

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#109 Bericht door Jouke » 23-03-2017 07:38

Mijn kaas ligt ook gewoon op kamertemperatuur de eerste week. Na een dag of 3 ga ik coaten. De coating droogt op kamertemperatuur en als er een laag of 4 opzit, gaat ie pas in de grot.
Afbeelding

Ingeborg

#110 Bericht door Ingeborg » 04-04-2017 16:38

Ik laat mijn kaas een dagje drogen buiten de grot, dan ga ik coaten en met coating en al telkens weer de grot in. Bevalt me prima! Ik doe dit omdat ik bang ben voor het uitdrogen. Heel soms blijft de coating plakkerig, en dan mag-ie een dagje buiten spelen. Tenminste, ik maak nu kaas sinds afgelopen herfts. Nu de zomer in aantocht is moet ik dat allemaal nog bekijken.

Nelly

transparante coating

#111 Bericht door Nelly » 04-10-2017 16:44

ik zie dat sommigen van jullie last hebben met de transparante coating; ik heb er twee gebruikt, die van brouwmarkt en die van Rademaker. De laatste is verreweg superieur en droogt snel, die van de brouwmarkt vind ik wat minder. Ik laat wel de coating drogen voor de kaas de grot in gaat, maar meestal is dat maar 1/2 tot 1 dag na de laatste laag.

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#112 Bericht door Jouke » 04-10-2017 17:04

Bedankt voor deze aanvulling. Ik heb steeds die van de brouwmarkt, maar ben bijna aan nieuwe toe. Ga ik toch rademaker eens proberen. Had geen idee dat er verschil zou zijn.
Afbeelding

Dimitri

Luchtvochtigheid regelen

#113 Bericht door Dimitri » 06-09-2018 16:57

Ik ben hier nieuw en het kan zijn dat het al eens is uitgelegd maar wij hebben nog een oude kelder van redelijk formaat. Nou zit ik zelf te denken om de temp te regelen met een airco die ik hier heb staan is dit een goed idee? Volgens mij los ik dan ook het probleem met stilstaande lucht op maar dat weten jullie vast beter dan ik. Nu is de luchtvochtigheid in de kleder 85% ik begrijp dat deze hoger moet liggen. Hoe zou i8k dit het beste kunnen beheren?

marco156

#114 Bericht door marco156 » 06-09-2018 19:37

Houd er rekening mee dat als je je temperatuur omlaag brengt (zeker met een airco) dat je luchtvochtigheid dan nog verder omlaag zal gaan.
De luchtvochtigheid kun je verhogen met een luchtbevochtiger.

Nils
Overjarige kaas
Berichten: 1152
Lid geworden op: 11-07-2013 00:43
Contacteer:

#115 Bericht door Nils » 09-09-2018 10:58

Oude kelder klinkt fantastisch. 85% RV is perfect. Ik zou er eerst maar eens helemaal niks aan doen. Hooguit een klein ventilatortje om een beetje luchtbeweging te creëren. Beetje te warm of te koud af en toe is niet erg. Succes

ciesvandekwis
Jonge kaas
Berichten: 86
Lid geworden op: 02-08-2016 14:44
Contacteer:

#116 Bericht door ciesvandekwis » 11-09-2018 10:33

M'n laatste kaasje , de poging tot gatenkaas met LHB (denk ik), is een paar maand gewoon in de koelkast gegaan in kaaspapier.
Die is heel lekker verouderd zeg, ik schat op een 3-4 maand.
Heerlijk brokkelig en lichte zoutkristalletjes.

Man, dat en een lekkere eigen gebrouwen zurige Orvalium, ik ben klaar om te sterven denk ik. Het is mooi geweest, bedankt iedereen! :lol: :lol: .

foto:


opladen via voeg foto toe lukt precies nietAfbeelding
Napalm is er nog Palm

ciesvandekwis
Jonge kaas
Berichten: 86
Lid geworden op: 02-08-2016 14:44
Contacteer:

#117 Bericht door ciesvandekwis » 11-09-2018 11:19

aha, toch gelukt!
Afbeelding
Napalm is er nog Palm

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#118 Bericht door Vera » 11-09-2018 11:45

Ziet er geweldig uit! Helemaal mijn soort kaas.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Friemeltje
Oude kaas
Berichten: 608
Lid geworden op: 30-07-2018 08:42
Contacteer:

#119 Bericht door Friemeltje » 11-09-2018 12:01

Ik heb nu een normale koelkast aangesloten (ik had die al) op een thermostaat met externe sensor.
Het werkt erg goed, alleen de luchtvochtigheid fluctueert als een malle!

Uiteraard als het kouder word neemt de vochtigheid af naar ca 80% <- dit is dus heel goed :D (op ca 11 graden)
Maar dan richting 13 graden heb ik een luchtvochtigheid van 99%?

Hebben jullie daar ook last van?
Zal denk ik niet heel veel problemen geven, de kaasjes voelen perfect aan, niet klef of vochtig.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten