Hoe laat je kaas rijpen

Plaats hier berichten over technieken en/of materialen m.b.t. het kaasmaken.
Bericht
Auteur
webmaster

Hoe laat je kaas rijpen

#1 Bericht door webmaster » 10-07-2013 22:52

De meeste kaassoorten rijpen het beste op een temperatuur tussen de 10 en 14 graden Celcius en bij een vrij hoge luchtvochtigheid van 80-90 %RV (relatieve vochtigheid).
Dit zijn omstandigheden die je in een moderne woning zonder kelder niet snel zal aantreffen. Heb je wel een kelder, dan ben je eigenlijk klaar, want dat is de ideale plek. Zorg wel dat de omgeving waar de kaas ligt schoon is en laat de kaas het liefst op kaasplanken of op plastic kaasmatjes rijpen, waarbij regelmatig wordt gedraaid.
Heb je geen kelder, dan kan je deze "maken" van een tweedehands koelkast. Alleen is een koelkast normaal gesproken te koud. Dat kan worden aangepast door een externe thermostaat te gebruiken waar de stekker van de koelkast in gaat. Zo'n externe thermostaat kan je instellen op de gewenste temperatuur voor aan- en uitschakelen, meestal heb ik hem ingesteld dat hij bij 12.5C aangaat en bij 11.5C uit.
De luchtvochtigheid kan je met een schoteltje water redelijk goed beinvloeden.
Zelf heb ik onderin mijn "grot" nog een oude ventilator van een computer om de lucht wat te laten circuleren.
Afbeelding

Gebruikersavatar
johnshadows
Overjarige kaas
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11-07-2013 10:55
Contacteer:

#2 Bericht door johnshadows » 13-07-2013 15:21

kaasgrot van John

Afbeelding
BB-kaas: ‘Het is niet leuk om oud te worden, maar wel fijn om te rijpen.’

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

kaasgrot van Gerda

#3 Bericht door Gerda » 18-07-2013 14:58

Afbeelding
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#4 Bericht door Vera » 18-07-2013 20:10

Afbeelding
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#5 Bericht door Gerda » 18-07-2013 23:50

Vera wat leuk om jou volle ;) kaasgrot ook te zien!

En zo te zien gebruik je de nieuwe kaasdoeken!
Wat een mooierds heb je liggen!
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Danuta
Extra belegen kaas
Berichten: 352
Lid geworden op: 17-07-2013 10:20
Contacteer:

#6 Bericht door Danuta » 19-07-2013 09:28

Mja, nu weet ik zeker, als ik terug uit nederland ben in september dan ga ik ook eens aan de geperste kazen, al was het alleen al voor het uitzicht :))


MVG


Danuta
MLG

Danuta en de Bende van Donnersbachwald.

Nils
Overjarige kaas
Berichten: 1152
Lid geworden op: 11-07-2013 00:43
Contacteer:

#7 Bericht door Nils » 24-09-2013 13:28

En zo wordt iedereen fanatieker.. Eerst dacht ik.. oh dat bijkeukentje is koel genoeg.. maar veel te droog dus. Ook ik moet er aan geloven, een koelkastje ombouwen. Ergens goedkoop tafelmodel koelkast op de kop tikken, zonder vriesvak. En dan met een universele thermostaat de temperatuur regelen.
ik dacht aan deze http://www.conrad.nl/ce/nl/product/6159 ... AREA_37360? is dat wat??

Hoe regelen jullie de vocht huishouding? kan de deur altijd dicht blijven? (he lekker, zo'n beginners vraag)

Ik las ook ergens dat het pekelbad in de koelkast werd bewaard, Gerda was jij dat?
herman had jij een ventilator in de koelkast? heb je dan niet te veel wind/uitdroging? zo ver wilde ik eerst nog niet gaan.. (zo handig ben ik namelijk niet)
en wat als het te koud wordt in mijn hok? kachel aan?? [/url]

webmaster

#8 Bericht door webmaster » 24-09-2013 16:02

Dat is dezelfde als ik heb, Gerda's man schijnt ze ook te verkopen.
Deur laat ik altijd dicht (daar is het een koelkast voor) behalve als ik er wat uit moet halen of in leggen :lol:
Gerda bewaart haar pekel in de grot, ik heb een ventilator, maar dat geeft maar weinig luchtstroming in mijn geval, maar schijnt schimmelvorming tegen te gaan (maar niet te voorkomen...).
Vocht regel ik momenteel met schaaltje water voor de ventilator en een opgevouwen stuk keukenpapier er in.
Grot staat op zolder, daar wordt het nooit kouder dan de koelkast moet zijn...

Michel
Verse kaas
Berichten: 33
Lid geworden op: 23-07-2013 14:16
Contacteer:

Het is echt leuk dat kaasmaken

#9 Bericht door Michel » 24-09-2013 16:10

En zo dacht ik over mijn trapkast, druk markplaats aan het afstruinen naar een koelkast.

Ik was ook al aan het zoeken geweest naar een geschikte externe thermostaat, maar had deze nog niet gezien, mij lijkt het wel wat!


Afbeelding
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!

webmaster

Re: Het is echt leuk dat kaasmaken

#10 Bericht door webmaster » 24-09-2013 16:49

Michel schreef:En zo dacht ik over mijn trapkast, druk markplaats aan het afstruinen naar een koelkast.
/quote]
Maar let op, zoals Nils zegt, eentje zonder vriesvakje!

Nils
Overjarige kaas
Berichten: 1152
Lid geworden op: 11-07-2013 00:43
Contacteer:

#11 Bericht door Nils » 28-09-2013 10:41

Koelkastje op de kop getikt, thermostaat er in. Helemaal tevreden, zo kan ik in de zomer ook doorgaan met kaas maken. Nog even een vraagje hoe ik de thermostaat in zal stellen. Herman, ik las dat jij hem instelt op aan: 12.5 graden, uit 11,5 graden. Elders lees ik dat kaas het beste rijpt bij een graad of 14. Ik heb de thermostaat gister uitgeprobeerd op aan:14,5 en uit: 13,5 ik merkte dat de koelkast na uitschakelen nog verder afkoelt naar wel 12 graden. Dat leek mij eigenlijk wat koud. Misschien is het koelkastje wat te enthousiast. Nog even experimenteren met de thermostaat dus. Hoe pakken jullie dat aan?

webmaster

#12 Bericht door webmaster » 28-09-2013 12:35

Omdat ik ook regelmatig andere kaas in mijn grot heb, heb ik de temperatuur inderdaad voor Goudse een beetje aan de lage kant. Ik heb gewoon ergens een gemiddelde moeten vinden...

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#13 Bericht door Gerda » 28-09-2013 15:49

Heb de thermostaat op 13 staan komt ie boven de 13 gaat hij aan, uit bij 13.
Ik heb gemerkt dat het heel afhankelijk is van waar je de voeler hebt liggen. Ik heb n.l. nog een extra hygrometer in de koelkast staan, daar zit ook een temp meting op, deze staat onderin de koelkast en geeft iets lagere temp aan. Dus heb mijn voeler in het middelste vak gehangen.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Danuta
Extra belegen kaas
Berichten: 352
Lid geworden op: 17-07-2013 10:20
Contacteer:

#14 Bericht door Danuta » 28-09-2013 16:49

:)) Heeft eerder te maken met het feit dat koude lucht naar benden zakt, zo heb je dus onderin altijd een koudere zone dan bovenin, daarom moet je daar je koelkast ook altijd op inruimen om maximaal gebruik te maken van deze zones......

Het beste is om een statistiekje te maken met de temperaturen op de verschillende lagen, zo kun je optimaal gebruik maken van de zones met de warmtelievende kazen bovenin en de koude minnende kazen onderin.

Zo werkt eht trouwens ook met een diepvriezer, dus vlees en aan verwanten geheel onderin, daarboven de groentes en fruit, brood, verwerkte producten en aanverwanten en kort bewaarde diepvriesproducten bovenin.


MVG


Danuta (voedselnerd)
MLG

Danuta en de Bende van Donnersbachwald.

Gebruikersavatar
johnshadows
Overjarige kaas
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11-07-2013 10:55
Contacteer:

#15 Bericht door johnshadows » 28-09-2013 16:55

Aldus Danuta de wetenschappelijke expert. :lol:
BB-kaas: ‘Het is niet leuk om oud te worden, maar wel fijn om te rijpen.’

Danuta
Extra belegen kaas
Berichten: 352
Lid geworden op: 17-07-2013 10:20
Contacteer:

#16 Bericht door Danuta » 28-09-2013 16:57

Nah is een hoofdstukje in de kookopleiding....1 van de eerste dingen die je leert....en tegenwoordig stickers plakken ala haccp natuurlijk......


MVG


Danuta
MLG

Danuta en de Bende van Donnersbachwald.

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#17 Bericht door Gerda » 28-09-2013 18:34

Te laat Danuta, kreeg deze wetenschappelijke theorie al van de man des huizes naar de oren. Das toch logisch, werd er ook nog even bij vermeld, nou ben niet zon wetenschappelijk wonder, zeker niet als het over elektronica gaat.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Danuta
Extra belegen kaas
Berichten: 352
Lid geworden op: 17-07-2013 10:20
Contacteer:

#18 Bericht door Danuta » 28-09-2013 18:42

Ach van electronika weet ik ook niets hoor, daar ben ik voor met een gestudeerde nerd getrouwd :)) maar van allerlei apparatuur weet ik voor en te na de werking :))


Hoe ze daar zo komen zal mij verder een zorg zijn :))


MVG


Danuta (zolang er maar een aan en uit knop aan zit :))
MLG

Danuta en de Bende van Donnersbachwald.

Nils
Overjarige kaas
Berichten: 1152
Lid geworden op: 11-07-2013 00:43
Contacteer:

#19 Bericht door Nils » 07-10-2013 19:13

En laten jullie de kazen rijpen op planken of op kaasmatjes. Planken blijven vaak wat nat op de plek waar de kaas gelegen heeft. Lijkt me niet bevorderlijk. maar van de kaasmatjes krijgen de kazen een ruitjes patroon.. Wat is de beste methode?
Vaak denk ik dat de coating wel droog is, dan ga je de andere kant in de coating zetten. Maar dan wil je de kaas keren en dan kleeft ie aan de plank vast en trek je bijna weer je coating er af... wat een problemen toch allemaal. Hoe pakken jullie dit aan? 2e en derde laag gaat trouwens veel beter, die lijkt meestal veel sneller te drogen.

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#20 Bericht door Gerda » 07-10-2013 20:10

Hier op matjes, en ik heel fijne mazen waardoor bij mij geen patroon in de kaas komt.
Ik dep ze droog met keukenrol als ze uit de pekel komen. Met een dag kan ik dan ook al coaten.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#21 Bericht door Vera » 07-10-2013 20:12

Tijdens het coaten liggen mijn kaasjes op keukenpapier op een plankje. Als ik ga draaien leg ik er droog keukenpapier onder. In de grot drogen ze veel minder snel dus ik laat ze op het aanrecht drogen. Dan kan ik elke dag beide zijden coaten.
Na het coaten gaan ze de grot in en dan liggen ze op geribbelde plastic matjes (Action).
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Gebruikersavatar
johnshadows
Overjarige kaas
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11-07-2013 10:55
Contacteer:

#22 Bericht door johnshadows » 07-10-2013 20:14

Nils, sinds dat ik de blazer gebruik is de tijd dat een gecoate kant op de plank ligt zodanig ingekort dat ik van dat plakken geen last meer heb.
En ik gebruik nu ook altijd planken ; geeft een mooier resultaat.
Bedenk dat in kleine kaasmakerijen ook met planken gewerkt wordt. :wink:
BB-kaas: ‘Het is niet leuk om oud te worden, maar wel fijn om te rijpen.’

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#23 Bericht door Vera » 07-10-2013 20:20

John 'blazer' is dat een ventilator? Zet je die er dan bij of wat moet ik me daarbij voorstellen? :D
Zaterdag nog een poos met een Vlaming zitten babbelen, veel gelachen want jullie hebben zulke leuke uittdrukkingen.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

webmaster

#24 Bericht door webmaster » 08-10-2013 07:19

De meeste zelf kazende boeren gebruiken ook planken en geen kunststof matten. Ik heb pas ook geprobeerd met de "methode John" met een ventilator en dat werkt prima.

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#25 Bericht door Gerda » 08-10-2013 07:44

Ik vind dat de planken zo lang nat blijven, ben begonnen met planken, maar nu kan er ook lucht van onderen bij en drogen de kazen beter. Bij mij drogen de kazen prima in de grot. Ondanks mijn 92% luchtvochtigheid.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten