Update: Wat heb jij in je kaasgrot!

Plaats hier berichten over technieken en/of materialen m.b.t. het kaasmaken.
Bericht
Auteur
Ingeborg

#251 Bericht door Ingeborg » 21-08-2017 16:04

ziet er goed uit Jeroen! Maak jij elke dag kaas dan? Als je zo doorgaat kun je een eigen handeltje beginnen :D

JB

#252 Bericht door JB » 21-08-2017 16:29

Dank je Ingeborg,

Ik wilde geen handeltje beginnen, maar ik ben wel lekker aan de slag. Mijn vrouw, ik, en de wilde dieren zijn grootconsumenten van kaas, dus zelf werken we al heel wat weg.
Het is ook leuk om hompen kaas weg te geven aan kaasminnende familie en bekenden.

Dat moet ook, want binnenkort heb ik vakantie en grote plannen op kaasgebied.

lily
Extra belegen kaas
Berichten: 454
Lid geworden op: 15-12-2017 16:38
Contacteer:

#253 Bericht door lily » 29-12-2017 15:50

alleen pas 6 kleine goudse nog op de kaasjes manier nog wachten tot 1 jan dan zijn ze 3 weken en mag ik eindelijk proeven kan niet wachten.

zie dat jullie alle zulke mooie label hebben en heb hier ook het programma gevonden gebruiken jullie daar gewoon papier voor of een special soort
Ja nu ga ik echt LOS

Ingeborg

#254 Bericht door Ingeborg » 29-12-2017 16:06

Nog twee daagjes wachten dus! Oh dat is wel zó 'n heerlijk moment, je eigen eerste kasje proeven! laat je weten hoe ze geworden zijn?
Ik gebruik gewoon van die saaie kant-en-klare koe en geit labels van Brouwmarkt hoor. maar inderdaad als je ze als kadootje weg wil geven is een zelf gemaakt label erg leuk. Ik doe de labels pas na de derde (natte) laag coating erop, dus ik denk dat je gewoon papier kunt gebruiken (voor de kaas dan, of de inkt uit gaat lopen weet ik eigenlijk niet, iemand ervaring?)

lily
Extra belegen kaas
Berichten: 454
Lid geworden op: 15-12-2017 16:38
Contacteer:

#255 Bericht door lily » 29-12-2017 16:24

Ik hoop het dat het gaat met gewone inkt en gewoon papier

Mijn broer werkt bij Océ dus na een goed ontwerp kan die er fijn een deel voor me printen in ruil voor een kaasje als ze smaken
Ja nu ga ik echt LOS

marco156

#256 Bericht door marco156 » 29-12-2017 18:44

Ik heb het geprobeerd met labels op gewoon papier met de inktjetprinter.
Het papier gaat prima, maar het inkt liep door en er is niets meer te lezen van het label.
Maar aangezien mijn printer toch vaak storing gaf heb ik hem maar vervangen door een All-in -one kleuren laserprinter :-)
Nu heerlijk mijn eigen labels op de kaas :-)

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#257 Bericht door Jouke » 31-12-2017 12:30

lily schreef:zie dat jullie alle zulke mooie label hebben en heb hier ook het programma gevonden gebruiken jullie daar gewoon papier voor of een special soort
Ik print het altijd op mijn werk. Laserprinter en in kleur.
Dat blijft heel mooi onder de coating.
Afbeelding

leenjoke

Kaasgrot

#258 Bericht door leenjoke » 14-04-2018 12:55

dit is mijn Kaasgrot
boven Gouda naturel
dan Gouda met Pikante kruiden
daar onder Gouda met Sambal
gr leen

Dree

#259 Bericht door Dree » 14-04-2018 16:22

zie dat jullie alle zulke mooie label hebben en heb hier ook het programma gevonden gebruiken jullie daar gewoon papier voor of een special soort
Ik print met een gewone printer op fotopapier, blijft redelijk mooi

Afbeelding

leenjoke

Kaasgrot

#260 Bericht door leenjoke » 14-04-2018 21:00

boven is Gouda naturel
dan Gouda met pikante kruiden
en dan Gouda met sambal .
Ik ben benieuwd.
gr leen
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#261 Bericht door Vera » 17-04-2018 20:16

:( Ik laat de inhoud van mijn grot niet zien.... Er ligt zegge en schrijve 1 kilo Proosdij van november - een kilo Takelma van februari en een pondje (???) weet niet wat iets met peper - etiket is kapotgepoetst...
Nou ja, in de koelkast nog een halve Rastdammer en een stukje winterkaas (met gerookt spek en rookworst) en een stuk blauwe Joop die niet blauw geworden is, maar wel lekker.
En ik heb echt de komende weken nu het tuinseizoen los is gebarsten geen tijd (en zin) in kaasmaken. :roll:
Zit nu liever op mijn knietjes in mijn korte broek in de tuin, ben met mijn paarden bezig en druk met voorzaaien voor de tuin. Komt wel weer een keer dat kaasmaken. OOIT!
Mischien maak ik in het weekend wel Tommes, lekker bij de eerste sla!
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Marie-José

#262 Bericht door Marie-José » 29-05-2018 15:54

Al 15 jaar maak ik met veel plezier kaas. Ik was altijd in het gelukkig bezit van een droge frisse kelder. Maar sinds maart 2018 ben ik (noodgedwongen) verhuisd naar Amsterdam en woon nu 9 hoog in een flat. Tja, helaas geen kelder meer.
Ik heb wel een tweede koelkast zonder vriesvak aangeschaft om toch mijn hobby kaasmaken op kleinere schaal te kunnen blijven uitvoeren.
Maar hoe hou ik nu die temperatuur constant? Deze blijft maar schommelen, dan weer te koud dan weer te warm.
Kan iemand mij hierin adviseren?
Alvast bedankt! Marie-José Hoogveld

Reza
Belegen kaas
Berichten: 313
Lid geworden op: 03-03-2018 05:38
Contacteer:

#263 Bericht door Reza » 29-05-2018 16:04

Hoi Marie-José.

Je hebt dan een externe of universele thermostaat nodig. Ik heb zelf deze gekocht. Die doet het gewoon goed.

Een vriend van me heeft deze gekocht. Maar hij heeft het nog niet gebruikt. Dus ik zou niet weten of het goed werkt. Het is wel een stuk goedkoper.

Marie-José

#264 Bericht door Marie-José » 29-05-2018 16:25

Bedankt Reza voor je snelle reactie.
Is het aansluiten van deze externe thermometer moeilijk, of moet dit een monteur doen?

Reza
Belegen kaas
Berichten: 313
Lid geworden op: 03-03-2018 05:38
Contacteer:

#265 Bericht door Reza » 29-05-2018 21:01

Nee dat is hartstikke makkelijk. Je moet alleen dat draadje met die thermometer eraan via de opening van de koelkastdeur ergens in de koelkast te bevestigen. Gewoon met een plakbandje. Die thermostaat gaat in een stopcontact. En die koelkaststekker gaat dan in die thermostaat.

Daarna moet je 2 temperaturen instellen. Voor het aanslaan en uitschakelen van de koelkast. Bijvoorbeeld aanslaan bij 13 graden en uitschakelen bij 11 graden.

Het is ook wel raadzaam om een hygrometer te kopen om de luchtvochtigheid te meten in de koelkast. Of misschien heb je die al.

Marie-José

#266 Bericht door Marie-José » 30-05-2018 22:00

Het is ook wel raadzaam om een hygrometer te kopen om de luchtvochtigheid te meten in de koelkast. Of misschien heb je die al.


Opnieuw bedankt voor je reactie, ik ben er zo blij mee.
Een hygrometer wil ik me ook nog aanschaffen. Heb je daar toevallig ook nog een goede tip voor?

CapraNostra
Verse kaas
Berichten: 23
Lid geworden op: 23-08-2018 16:46
Contacteer:

#267 Bericht door CapraNostra » 30-08-2018 10:06

m'n eerste harde geitenkaasjes zijn gemaakt.

Vers uit de pekel

2x naturel
1x tuinkruiden


Afbeelding

Zoals je ziet nog ruimte genoeg voor verbetering :oops:

Ingeborg

#268 Bericht door Ingeborg » 30-08-2018 16:02

Nou, ik vind je kaasjes er al heel goed uitzien hoor!
Bij mij ligt er momenteel helemaal geen kaas in de kaasgrot :-( Ik zit ook met het probleem dat ik geen kelder heb, en wilde toch graag een keer snijbonen-in-het zout en zuurkool maken. En die moeten óók op een gegeven moment koel staan...... en aangezien er net mijn laatste Goudse uitgehaald was en ik geen bacteriele besmetting over en weer wil riskeren heb ik nu even alleen die twee in mijn grot liggen

mariawitte
Belegen kaas
Berichten: 288
Lid geworden op: 28-12-2016 14:10
Contacteer:

#269 Bericht door mariawitte » 02-09-2018 06:55

niet zo gek veel ok in de grot liggen ,stuk of 5 pittige goudse met sambal(kilo) en nagels in.2 goudse naturel, en heb een goudse naturel van afgelopen november nog liggen die ik heel oud wil laten worden .en er ligt een klein rook kaasje (pondje)nog

Dimitri

#270 Bericht door Dimitri » 06-09-2018 16:29

Wat leuk om dit allemaal te lezen. Wij willen aankomende week onze eerste kaas maken. Maar kwam toevallig dit stuk over de Kaas Grot tegen waar ik een paar vragen over heb. Ik weet dat de rijping bij een bepaalde Temp en luchtvochtigheid gebeurt en dat de lucht ook niet mag stil staan. Nou hebben wij een ouderwetse kelder onder onze woonkamer waar ik ook onze wijnen laat rijpen. Weten jullie hoe ik deze zo kan aanpassen (koeling etc) zodat deze gebruikt kan worden voor het rijpen van kazen. Misschien dat jullie ideeen hebben we zijn zelf zeer handig. De Oenometer geeft aan 18 C aan met een luchtvochtigheid van 84%. Kelder is ongeveer 2.5 x 2.5 groot

marco156

#271 Bericht door marco156 » 06-09-2018 19:21

Tenzij je heeeeel veeeeeel kaas wilt maken zou ik er toch voor kiezen een koelkast om te bouwen naar kaasgrot.
Een koelkast op temperatuur houden gaat makkelijker als je kelder op de juiste temperatuur houden.
Nou is het wel weer makkelijker om de juiste luchtvochtigheid in je kelder te krijgen als in een koelkast, maar ik zou toch voor de koelkast gaan, dat werkt bij mij ook prima, maar ik maak ook maar 2 kilo kaas per week.

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#272 Bericht door Vera » 06-09-2018 20:54

Hallo Dimitri welkom.
Kelder lijkt me prima. Dat doen meer mensen. Je luchtvochtigheid is nu al ok!
En bedenk, als je kaas wat warmer ligt dan is dat geen punt, je kaas rijpt dan alleen wat sneller. En in de winter is het misschien wat kouder dan optimaal, dan rijpt je kaas wat langzamer.
Succes.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Dimitri

#273 Bericht door Dimitri » 23-09-2018 15:34

Hi Marco de kelder is inderdaad groot maar wij maken ook zelf wijn en hebben onze eigen varkens (Pick Noire Gasconne) hiervan maken we hammen en worsten deze drogen in de zelfde kelder. Ik heb nu aan een kant eiken planken gemaakt en mijn eerste kaasjes zijn nu net twee weken geleden op de plank gelegd. ! Gouda jong en 1 Gouda oud en op advies van Vera heb ik Tommy witschimmelkaas gemaakt ik hoop echt dat die goed gelukt zijn. Ik zal binnen kort een foto met de kazen er op plaatsen.

marco156

#274 Bericht door marco156 » 23-09-2018 16:49

Ik weet niet precies wat de risico's zijn, maar mij is afgeraden om de kaas en worst in dezelfde ruimte te laten drogen.
Dit i.v.m. de schimmels/ bacteriën die op de worst zitten.
Maar er zijn er hier vast mensen die er meer ervaring mee hebben een je er advies over kunnen geven. (Daar kan ik ook weer wat van opsteken...)

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#275 Bericht door Jouke » 27-09-2018 14:38

Dimitri schreef: op advies van Vera heb ik Tommy witschimmelkaas gemaakt ik hoop echt dat die goed gelukt zijn. Ik zal binnen kort een foto met de kazen er op plaatsen.
Die Vera toch met haar Tommetjes :wink:
Die zijn ook echt heel lekker!

Denk er wel aan om ze niet al te lang op 18 graden te laten, want dan rijpen ze wel heel snel. Ik zet ze meestal al vrij vlot in de gewone koelkast en laat ze elke dag even op kamertemperatuur "buiten spelen" in de keuken.

Met worst en kaas in dezelfde ruimte heb ik geen ervaring.
Maar er zijn hier wel meer mensen die beide maken, dus die hebben vast tips.
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten