Update: Wat heb jij in je kaasgrot!

Plaats hier berichten over technieken en/of materialen m.b.t. het kaasmaken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#126 Bericht door Gerda » 11-06-2015 22:34

Eindelijk, eindelijk,
dat ziet er beter uit!

Afbeelding
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

webmaster

#127 Bericht door webmaster » 12-06-2015 07:35

Wauw, jij hebt echt weer hard gewerkt!

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#128 Bericht door Gerda » 12-06-2015 16:38

Ja werd ook tijd Herman, moest de kaas al kopen.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#129 Bericht door Vera » 12-06-2015 20:04

Ziet er prachtig uit Gerda. Wat is het allemaal?
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#130 Bericht door Gerda » 13-06-2015 09:05

Gerda schreef:Eindelijk, eindelijk,
dat ziet er beter uit!

Afbeelding
Bovenin, Gouda met pesto (3 stuks) , gewone Gouda, tuinkruiden gouda
Daaronder, links de twee kaasjes van de Belgische meeting, daarnaast bijna 5 kilo Proosdij (die hele grote dus)
daaronder 1 komijn 1 pesto Gouda 1 maal Gouda 1,7 kilo
mini kruidenkaas op de onderste, de zwarte is een 2,5 kilo proosdij, een pesto-proosdij en rechts achterin een gouda met alp cultuur.
In de bak, Brie volgens het recept van Jurgensen ( hele andere methode, minder gesmeer)
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#131 Bericht door Vera » 13-06-2015 09:31

Mooie verzameling Gerda!

Ik ben benieuwd naar het recept van de brie, want ik vind dat ook maar een kledderige bedoening....
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#132 Bericht door Gerda » 13-06-2015 10:51

Ga ik posten Vera, lijkt veel op jouw gepaneerde gebakken kaasje.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Rufus

#133 Bericht door Rufus » 17-06-2015 13:05

Ik zie en lees allemaal mooie verhalen over de kazen in de grot.
Ik ben beginnend kaasmaakster en zit met een probleem.
Ik heb een grot gemaakt, oude koelkast en externe thermostaat. Houten snijplanken gehaald en deze goed in de olie gezet.
Ik heb op elk rek een plank liggen.
Mijn kaas is nu allemaal gecoat.
Toch is er een plank waar de kazen wit uitslaan en onder 1 van die kaasjes is dus het weer in de plank gekomen. Dit is nu al de 2de keer.
Ik merk ook dat mijn planken vochtig worden. Ik leg meestal keukenrol nog op de plank en met het draaien van de kaas vervang ik die als die nat is. Ik krijg mn kazen dus niet goed gedroogd.
Ik heb nu 1 plank even verwijderd en de kaasjes zo erin gelegd.
Wat doe ik verkeerd? Graag advies.

Oeps, krijg mij foto niet gedraaid.

Afbeelding

erico321

koelkast

#134 Bericht door erico321 » 17-06-2015 17:23

Hoi Rufus,

Bij een grot c.q. geconditioneerde opslagplaats is het belangrijk dat je kunt koelen en verwarmen enkel een thermostaat plaatsen is niet voldoende.
Het koelelement in je koelkast zorgt ervoor dat je kazen terug gekoeld worden maar heeft ook een negatieve eigenschap dat het veel vocht met zich mee brengt. je ziet ook wel eens hier op de site foto's waar bevroren parels aan de achterkant van de koelkast zitten.
Om toch goed te kunnen conditioneren moet er een warmtebron in je koelkast geplaats, dit kan heel eenvoudig om op marktplaats een warmte element te kopen van een waterbed.
Een goede regelaar/thermostaat is hier wel voor nodig.
Kun je kopen op internet kosten ongeveer 18 Engelse pond.
Daar heb je twee stopcontacten voor nodig een voor te verwarmen en een voor te kunnen koelen.
Als je er niet uitkomt wil ik je wel wat foto's toe sturen.

Met vriendelijke groet,

Eric

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#135 Bericht door Vera » 17-06-2015 19:43

Ik heb geen verwarming in de grot, dacht dat dat alleen was als je de grot in een te koude ruimte hebt staan?

Je schrijft dat je je planken in de olie hebt gezet. Volgens mij moet het onbewerkt hout zijn waar de kaas op ligt. Dan neemt het hout het vocht op.

Ik merk zelf wel dat de kaas die achterin ligt sneller last heeft van wat schimmel of wit uitslaat.

Wat ik doe als remedie hier tegen is als ik de kazen draai ook gelijk wat met de deur heen en weer te wapperen zodat er frisse, droge lucht in de grot komt.
Er zijn ook mensen die een ventilator uit een PC erin hebben staan voor de luchtcirculatie.

Hoop dat je er iets aan hebt. En weet je, wat witte uitslag op je kaas is geen drama, gewoon even met een droge doek of met wat keukenpapier wegpoetsen en je kaas is weer als nieuw.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

webmaster

#136 Bericht door webmaster » 18-06-2015 07:35

Erik,
Vera heeft gelijk mbt het onbehandeld laten van de planken en het poetsen.
In de rijpingsruimtes van kaasmakerijen zie je ook alleen maar onbehandelde planken.
En kan je uitleggen hoe je de temperatuurregeling met verwarming erbij gedaan hebt? Schakelt beneden een bepaalde temperatuur de verwarming aan?

erico321

#137 Bericht door erico321 » 18-06-2015 09:07

Hoi Herman,

Mijn grot staat in de schuur en s, nachts dan koelt het sterk af zeker in de winter maar ook in de zomer kan het in de nacht onder de tien graden uitkomen. En nu komt het de koeling van je ijskast heeft dan niet de mogelijkheid om te verwarmen, want daar is een koelkast niet voor gemaakt, met als gevolg dat er grote temperatuurschommelingen in je grot kunnen voorkomen.
Om dit te ondervangen heb ik een warmte thermostaat van een waterbed genomen en die onder in de grot gemonteerd.
Buiten de grot heb ik een temperatuurregelaar die je instelt op de gewenste temperatuur die de kazen nodig hebben.
Vervolgens maak je een kastje met temperatuurregelaar aan de voorkant en aan de achterkant maak je, twee stopcontacten die in verbinding staan met de temperatuurregelaar, het schema staat op internet, een stopcontact is voor de koeling van je koelkast en een is voor de verwarming in dit geval voor element van je waterbed. en je hebt nog een snoer nodig voor de voeding 220 volt en op 16 ampère.
Nu is het cirkeltje rond en kan de grot op de perfecte temperatuur gehouden worden. ik ben tot de conclusie gekomen dat de kazen rustig kunnen rijpen waardoor het probleem van schimmel aanzienlijk kleiner wordt.

webmaster

#138 Bericht door webmaster » 18-06-2015 12:40

Aha, ik had dus even niet door dat je koelkast op een onverwarmde plek stond....
Dan ontbreekt gelukkig voor mij de noodzaak om met een verwarming te gaan knutselen voor de koelkast, want deze staat op een verwarmde zolder.
Maar ik zit nog wel te denken aan een regelbare verwarming voor yoghurtbereiding e.d....

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#139 Bericht door Gerda » 18-06-2015 13:29

Ook niet vergeten dat de kazen in een kaasmakerij in een hele grote ruimte liggen met meer afstand dan onze kazen en een luchtcirculatie regeling. Iets wat wij in onze grot niet hebben. Zeker als je nieuwe kazen hebt gemaakt is het vochtgehalte snel te hoog ( gisterenmorgen bij mij 99%) Ik veeg dan de wanden droog en zet de deur op een kier. (staat hij nu nog bij een vochtigheid van 89%)
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

webmaster

#140 Bericht door webmaster » 18-06-2015 16:40

Dat is ook de reden dat ik in mijn grot luchtcirculatie heb met een oude ventilator van een PC-kast. Ik heb een groentelade die in twee gedeeltes is en ik kan de LV ook nog beinvloeden met een laag water in 1 van de groentelades....

Rufus

#141 Bericht door Rufus » 20-06-2015 08:33

Ik heb het probleem ook al met een onbehandelde plank gehad dus ik dat, nieuwe planken, behandelen met zonnbloem olie tot het niets meer opneemt.
Nou vanochtend weer een plank weggehaald. Kaas ruikt weer muf. Ik begin behoorlijk te balen. Straks moet ik al mn kaas weggooien. Ik leg ze nu gewoon op het rooster van de koelkast. Ik denk dat ik maar een snel zo'n vochtigheidsmeter moet aanschaffe. Of heeft iemand nog een idee wat ik verkeerd doe?

Nils
Overjarige kaas
Berichten: 1152
Lid geworden op: 11-07-2013 00:43
Contacteer:

#142 Bericht door Nils » 20-06-2015 11:14

Wat tips, op zich moet het goed werken met een koelkast met externe thermostaat.
Zoals hierboven ook al genoemd: gebruik onbehandelde planken, hou er rekening mee dat deze nog behoorlijk kunnen uitzetten. Een centimeter moet je niet van opkijken. Onbehandeld hout kan vocht opnemen

Een beetje te koud is niet erg, liever niet maar geen ramp. In een onverwarmde ruimte kan je de koelkast op een kier laten staan, zo heb je al voldoende lucht circulatie.

Poets preventief. elke week (of zo nodig vaker) kazen afnemen met een doekje met water met een scheut azijn (mijn leermeester zegt pure azijn) Ook al is er nog geen schimmel te bekennen

allerbelangrijkste: Ik krijg de indruk dat je wrongel niet droog genoeg is afgewerkt. let op het volgende:
voldoende wei aftappen, minstens half uur roeren en wat zwaarder persen. kijk evt bij mijn recept van gouda elders op dit forum.
succes!

Rufus

#143 Bericht door Rufus » 25-06-2015 21:18

Iedereen bedankt voor de adviezen. Ik zet nu elke dag mn grot even op een kier. Dat scheelt volgens mij al. Ik heb ook kunststof kaasmatjes op de planken liggen. Verder ga ik met mijn nieuwe lading eens kijken hoe droog mn wrongel gaat zijn.
Fijn dat jullie mij helpen

Thanks

Iaoon89

#144 Bericht door Iaoon89 » 29-06-2015 23:27

Begin deze maand, heb ik het kaas maken microbe ook te pakken .
Deze site heeft me veel geholpen bij het maken van men eerste kaasj.

Dus bij deze even een kleine foto van mijn mini kaasgrotje

(blijkbaar mag ik bij de eerste 2 Posts geen website url plaatsen ...)

Dus even in tekst omvormen .

Ik heb voorlopig
1x leicester liggen van 3 weken oud
1x havarti 2weken
1x cheddar 2 weken
1x wensleydale (met gedroogde cranberry's)
1x blue stilton van 3 dagen (experiment)

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#145 Bericht door Gerda » 30-06-2015 06:44

Ben benieuwd naar de foto, dat klinkt al veelbelovend. En wat heb je veel soorten gemaakt!!!
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

webmaster

#146 Bericht door webmaster » 30-06-2015 07:34

Kijk! Daar hebben we het eerste bericht van ons 250e lid van het forum. :D Welkom!
Zo te zien ben je al aardig bezig!

Iaoon89

Mijn kaasgrot

#147 Bericht door Iaoon89 » 30-06-2015 17:13

Net men 2de post gemaakt. Dus bij deze kan ik nu een foto uploaden


Zie hier men kleine kaasgrot
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#148 Bericht door Vera » 30-06-2015 19:51

Wat heb je al een leuke kazen gemaakt joh! Een echte avonturier in ons midden.
Ze zien er prachtig uit. Nu is dus het lange wachten begonnen.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

hovenees

#149 Bericht door hovenees » 30-06-2015 20:56

Hoi Iaoon,

Mooie start, ziet er goed uit. Welkom op dit gezellige forum.

groet,
hans

Iaoon89

#150 Bericht door Iaoon89 » 30-06-2015 21:54

Vera,

Volgens mijn recepten boekje zou de leicester al goed zijn na 3 weken rijpen
Dus volgend weekend zal er al van geproefd worden hihi, ik kan niet wachten !
Langer ga ik hem toch niet kunnen houden aangezien ik hem niet gewaxt heb, en dat de bovenkant niet echt mooi afgewerkt is (hier en daar putjes waar schimmel in heerst)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten