Update: Wat heb jij in je kaasgrot!

Plaats hier berichten over technieken en/of materialen m.b.t. het kaasmaken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

Update: Wat heb jij in je kaasgrot!

#1 Bericht door Gerda » 31-01-2014 18:35

Naar aanleiding van de post van Elke, Elke wil jij jouw post kopiëren en in dit topic plakken, ik vind het een hele leuke om in elkaars grot te mogen kijken.
Foto's zijn natuurlijk leuk erbij!
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Elke
Oude kaas
Berichten: 986
Lid geworden op: 22-09-2013 17:17
Contacteer:

#2 Bericht door Elke » 31-01-2014 18:49

even een up - date van de grot :

cheddar , natuurkorst : gaat goed , in de barstjes zit groen schimmel, verder veel witte harde aanslag die ik niet kan wegwassen , P Can ? ruikt wel naar bauwschimmel

gouda , natuurkorst : idem geen barstjes dus alleen de geur van blauwschimmel en witte harde aanslag

kleine bieslook : idem gouda

stilton : in container : krijgt mooie schimmel, vooral op boven en onderzijde, erg harde vaste kaas geworden

fenegriek in parafinne : op de plaatsen waar de parafinne gebarsten is zit er groene schimmel onder de laag, zou ik die ervan afhalen ? of gewoon zo laten ?
verder perfect , geen spoortje schimmel aan de buitenkant

kleine look en chili : volledig in de parafinne, niets aan te zien

7 camenbertjes ; in de container , mooi wit , beginnen zachter te worden in de kern , 1 uit de grot , over de nacht laten rijpen op kamertemperatuur en morgen njam njam ,( met foto ! )

2 camenbertjes geinjecteerd met BL , de BL begint te werken , als ik de container opendoe komt eidelijk de typische geur me tegemoet ! ben nieuwschierig wat dat gaat geven , nog een dag of 3 wachten denk ik


ik was mijn natuurkorsten om de 3 à 4 dagen 's avonds met pekel en laat ze dan de nacht op kamertemperatuur drogen, lijkt te werken

mijn grot t° richt temp 13.5° C en H2O aan de hoge kant , rond de 90 %


en hoe zit het met jullie grot ? vetrel eens wat er daar allemaal in te zien is ?

webmaster

#3 Bericht door webmaster » 31-01-2014 19:19

Ik schaam me, maar in mijn grot liggen alleen een Cranberry-proosdij die binnenkort aangesneden gaat worden en mijn Oberlander, die momenteel nog iedere avond gewassen wordt, afwisselend met pekel en met een pekel-rode wijn oplossing. Er begint zich een laagje "smeer" te vormen inmiddels...
Temperatuur 11-12C, RV met moeite op 70%, daarom (en omdat de Zwitserse kaasmaker dit suggereerde) houd ik de Oberlander nat. Na het wassen is hij echt kledder...

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#4 Bericht door Vera » 31-01-2014 19:41

Leuk idee.
Je hebt behoorlijk wat liggen Elke!

Hier ligt er een Parmezaan, gemaakt op 9 oktober. Is wat spikkelig, maar schimmelt verder niet. Keihard en glad kaasje.

De Witte Stiltons met cranberries - zijn niet wit meer maar verkleuren gestaag naar bruin..... Gemaakt op 9 november. Hebben wel blauwschimmel zo nu en dan. Ik was ze nog wel regelmatig met pekelwater en laat ze dagelijks even luchten een uurtje ofzo omdat ze plakkerig willen worden. Ruiken nou ruiken, stinken echt geweldig naar zweetvoeten.....

En dan 6 Edammertjes, allemaal verschillend in grootte. Gemaakt op 16 januari.
Een grote en een kleine naturel (kleintje wordt een cadeautje) - eentje met twee kleuren pesto, een gember, een met Salatkräuter, eentje met peper (groene peperkorrels en grof gemalen 4 seizoenenpeper). Strakke kaasjes, schimmel nergens te bekennen.
Helaas vergeten er eentje ongecoat te laten....

En in de koelkast ligt nog een stuk Goudse met fenegriek, daar genieten we nu van! Wink

Volgende week ook maar weer eens aan de gang, ik denk dat het Montery Jack wordt - eentje naturel en de rest met verschillende kruiden, waaronder eentje met chilivlokken, die was de vorige keer heel lekker.
Heeft iemands al eens gewoon sambal toegevoegd aan kaas, ik dacht Gerda? Hoe was dat?
_________________
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#5 Bericht door Gerda » 01-02-2014 10:17

Afbeelding

Mijn koelkast, redelijk bezet omdat er wat oudjes in liggen, waar ik niet aan mag komen :wink:

Boven links Proosdijkaas, september gemaakt, rechts boven kruidnagel
en middenvoor Old Gerda's

Daaronder twee kleintjes over van de kerstcadeau's tuinkruiden en normaal gouda van november, heel grappig deukje in het midden gevallen.
Kleine gouda van vorige week zondag die ik wel coat , en mijn grote Tomme gouda, waarvan het bolletje niet groeit dus hoop dat het zo blijft.

Daaronder kleine gouda met natuurkorst. En mijn Parmezaan van 23/9

En mijn twee Edammers op de onderste plank van 12/1

temp, 11.6 en vochtigheid 91% Van de week de deur van de koelkast open en de deur van de voorraadkamer omdat de temp te laag werd, te koud in de kast.

Vera , voor een sambal heb ik gewoon een schepje sambal in de wrongel geroerd in een pannetje en dan in de vorm gedaan, zeer pittig maar heel lekker kaasje was het maar van een overschotje en 300 gram stoppen ze hier in een holle kies. hihihi Dus ga ik dit ook nog eens herhalen.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Elke
Oude kaas
Berichten: 986
Lid geworden op: 22-09-2013 17:17
Contacteer:

#6 Bericht door Elke » 01-02-2014 10:53

Vera schreef:Leuk idee.
Je hebt behoorlijk wat liggen Elke!

Hier ligt er een Parmezaan, gemaakt op 9 oktober. Is wat spikkelig, maar schimmelt verder niet. Keihard en glad kaasje.

De Witte Stiltons met cranberries - zijn niet wit meer maar verkleuren gestaag naar bruin..... Gemaakt op 9 november. Hebben wel blauwschimmel zo nu en dan. Ik was ze nog wel regelmatig met pekelwater en laat ze dagelijks even luchten een uurtje ofzo omdat ze plakkerig willen worden. Ruiken nou ruiken, stinken echt geweldig naar zweetvoeten.....

En dan 6 Edammertjes, allemaal verschillend in grootte. Gemaakt op 16 januari.
Een grote en een kleine naturel (kleintje wordt een cadeautje) - eentje met twee kleuren pesto, een gember, een met Salatkräuter, eentje met peper (groene peperkorrels en grof gemalen 4 seizoenenpeper). Strakke kaasjes, schimmel nergens te bekennen.
Helaas vergeten er eentje ongecoat te laten....

En in de koelkast ligt nog een stuk Goudse met fenegriek, daar genieten we nu van! Wink

Volgende week ook maar weer eens aan de gang, ik denk dat het Montery Jack wordt - eentje naturel en de rest met verschillende kruiden, waaronder eentje met chilivlokken, die was de vorige keer heel lekker.
Heeft iemands al eens gewoon sambal toegevoegd aan kaas, ik dacht Gerda? Hoe was dat?
_________________
foto vera ?

Elke
Oude kaas
Berichten: 986
Lid geworden op: 22-09-2013 17:17
Contacteer:

#7 Bericht door Elke » 01-02-2014 10:54

gerda, ook mooi gevuld , niets van schimmelkazen voor jou ?

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#8 Bericht door Gerda » 01-02-2014 11:20

Elke schreef:gerda, ook mooi gevuld , niets van schimmelkazen voor jou ?
Ja ik wil heel graag eerdaags aan de Brie!

Maar nu even leren voor mijn tentamen Anatomie maandag, dus geen tijd.

...Foto Elke??? :wink:
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Elke
Oude kaas
Berichten: 986
Lid geworden op: 22-09-2013 17:17
Contacteer:

#9 Bericht door Elke » 01-02-2014 11:33

had ik al ergens gepost, maar ik zal hem hier nog eens neerzetten :D


Afbeelding

raf
Jong belegen kaas
Berichten: 213
Lid geworden op: 13-07-2013 18:14
Contacteer:

#10 Bericht door raf » 01-02-2014 11:49

Hey,

Bij mij ligt er van 28 december: 1 fenegriek, 1 gouda en 1 komijn
Van 27 januari: 3 fenegrieken, 2 kazen gepekeld met rode wijn en 2 kazen gepekeld met bier. :D
Mvg
Raf

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#11 Bericht door Vera » 01-02-2014 12:32

Afbeelding
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#12 Bericht door Gerda » 01-02-2014 15:37

Je stilton zien er bijzonder uit Vera!! aparte korst, ben heel benieuwd!

Je parmezaan oogt anders dan de mijne inderdaad.

Mooi gevuld je grot! :D
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#13 Bericht door Gerda » 01-02-2014 15:38

Ben heel nieuwsgierig naar je cheddar Elke, das toch die mooi oranje??
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Elke
Oude kaas
Berichten: 986
Lid geworden op: 22-09-2013 17:17
Contacteer:

#14 Bericht door Elke » 01-02-2014 16:21

Gerda schreef:Je stilton zien er bijzonder uit Vera!! aparte korst, ben heel benieuwd!

Je parmezaan oogt anders dan de mijne inderdaad.

Mooi gevuld je grot! :D
ja vera die stilton ziet eruit alsof hij je elk moment kan aanvallen :lol:
dat wil ik echt wel weten hoe hij smaakt als je hem aansnijdt !!! zeker foto's nemen hé

Elke
Oude kaas
Berichten: 986
Lid geworden op: 22-09-2013 17:17
Contacteer:

#15 Bericht door Elke » 01-02-2014 16:23

Gerda schreef:Ben heel nieuwsgierig naar je cheddar Elke, das toch die mooi oranje??
ja , de grote oranje , in het begin rook hij echt zalig ! maar nu ruikt hij naar schimmel, ik heb wel de indruk dat de kleur niet overal even intens is , misschien volgende keer langer roeren om de kleur te mengen

je zal nog wel wat geduld moeten hebben , moet nog wel een paar maandjes liggen :D

Elke
Oude kaas
Berichten: 986
Lid geworden op: 22-09-2013 17:17
Contacteer:

#16 Bericht door Elke » 01-02-2014 16:24

raf schreef:Hey,

Bij mij ligt er van 28 december: 1 fenegriek, 1 gouda en 1 komijn
Van 27 januari: 3 fenegrieken, 2 kazen gepekeld met rode wijn en 2 kazen gepekeld met bier. :D
Mvg
Raf

foto raf ? :D

je weet wij zijn fotojunks :lol:

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#17 Bericht door Vera » 01-02-2014 16:30

Denk elke dag als ik hem laat drogen - zal ik? Ik heb er stiekum al eens een klein stukje vanaf gesneden, dat was erg sterk van smaak (hij smaakt net zo sterk als hij ruikt - arme Nils....). Maar dat was natuurlijk korst, misschien is hij binnen wel lekker. Het zijn maar kleintjes dus ik denk eigenlijk dat het best kan.

Als ik hem aan ga snijden zul ik zeker een foto maken.
Dit plaatje heb ik van internet, ziet er qua kleur eigenlijk net zo uit.
http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... UorNCpI0ty
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#18 Bericht door Gerda » 01-02-2014 19:30

ik heb mijn parmezaan ook al eens gewassen met azijnwater toen ik sterke schimmel in de grot had. daarna goed droog maken en ingesmeerd met olie. Ik heb niet een schimmeltje in de grot. Zet je grot gewoon eens een paar uur open, af en toe met een chloor oplossing je hele grot schoonmaken zodat verstopte schimmels verdwenen zijn. Bij mij werkte dat super.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#19 Bericht door Vera » 01-02-2014 19:41

Maar Gerda, ik heb geen schimmel in de grot! Die Stilton hoort zo te verkleuren en die spikkels op de Parmezaan daar heb ik ook geen angst voor. Lees Hermans post daarover maar, dat zit in of op de korst en die gooi je weg... :wink:
Luchtvochtigheid in de grot is rond de 80 - 85% steeds. Dus ok.
Die sterke smaak van de Stilton hoort bij de kaassoort. Plakkerig is ook normaal, dat los je op met elke dag even drogen.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#20 Bericht door Vera » 01-02-2014 20:10

Elke heb jij kleurstof gebruikt in je Cheddar?
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#21 Bericht door Gerda » 01-02-2014 20:14

Vera schreef:Maar Gerda, ik heb geen schimmel in de grot! Die Stilton hoort zo te verkleuren en die spikkels op de Parmezaan daar heb ik ook geen angst voor. Lees Hermans post daarover maar, dat zit in of op de korst en die gooi je weg... :wink:
Luchtvochtigheid in de grot is rond de 80 - 85% steeds. Dus ok.
Die sterke smaak van de Stilton hoort bij de kaassoort. Plakkerig is ook normaal, dat los je op met elke dag even drogen.
Nee ik bedoelde Elke Vera, die heeft wat schimmellucht aan haar cheddar!! :oops:
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#22 Bericht door Vera » 01-02-2014 20:22

Ok, ik dacht al! Ja Elke, poetsen die grot!! Elke dag 2x!

Nee hoor, ik denk dat wij te panisch zijn voor een schimmeltje hier en daar. Hoort erbij denk ik.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Bert

#23 Bericht door Bert » 03-02-2014 09:06

Afbeelding
Ik heb nu ongeveer 30 kilo kaas liggen allemaal na 1 januari gemaakt. We hebben een aantal baby goudse opgegeten. Erg lekker !Ook mn eerste brandnetel kaasje smaakte prima. Ben benieuwd hou de smaak verandert als de kazen wat ouder worden. Ik probeer nu iedere week 30 liter melk te verkazen. Gr Bert

webmaster

#24 Bericht door webmaster » 03-02-2014 16:50

Bert, uit nieuwsgierigheid: Wat voor ondergrond gebruik je voor je kaas?

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#25 Bericht door Vera » 03-02-2014 16:56

Mooie collectie kazen Bert! 30 KILO!!!
Brandnetelkaas gaat er hier ook altijd snel doorheen.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten