Kaas vacuum verpakken om te laten rijpen

Plaats hier berichten over technieken en/of materialen m.b.t. het kaasmaken.
Bericht
Auteur
Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

Kaas vacuum verpakken om te laten rijpen

#1 Bericht door Vera » 30-04-2014 20:13

Ik hou wel van een experimentje.

Omdat ik in Amerikaanse boeken en sites en bij Gavin Webber regelmatig tegenkwam dat je kaas ook kunt laten rijpen in een vacuumverpakking in plaats van te waxen of te coaten heb ik vorige week een vacumeerapparaat gekocht.

Gisteren een klein kaasje (Proosdij gemaakt op 26 april 2014) vacuum verpakt en in de grot gelegd.
Ik ben van plan het over ca 4 weken uit te pakken en dan eens te vergelijken met een 'broer' kaas die ik wel gewoon gecoat heb.
'Broer is inmiddels 3x gecoat ook de grot in gegaan dus ze rijpen verder onder dezelfde omstandigheden.

Afbeelding

Afbeelding
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

pj
Jong belegen kaas
Berichten: 238
Lid geworden op: 22-10-2013 20:01
Contacteer:

#2 Bericht door pj » 30-04-2014 20:59

prachtig experiment ik ben heel benieuwd. Hoe lang heb je de kaas laten drogen voor die in het vacuüm ging, slechts 1 dag?
Pieter-Jan

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#3 Bericht door Vera » 30-04-2014 21:50

26 April gemaakt - 29 april ingepakt. Op dezelfde dag dat ik de anderen ben gaan coaten.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#4 Bericht door Gerda » 30-04-2014 23:35

Leuk experiment, ik ben heel benieuwd.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#5 Bericht door Vera » 07-05-2014 19:28

Zaterdag werd mijn experiment door Diederik afgefloten, de kaas zou niet verder rijpen en dus gewoon vers blijven. Ik heb daar nog eens over nagedacht, maar als je je kaas waxt en dus luchtdicht afsluit dan rijpt deze toch wel gewoon verder? Ik ben heel benieuwd hoe het uit gaat pakken, ofwel hoe de kaas is als ik die uitpak. Ik wil de vacuum verpakte kaas en de 'broerkaas' die gewoon gecoat is met pinksteren uit hun jas halen. Dan hebben we logees en dan zijn we met 4 of ze te testen....
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Nils
Overjarige kaas
Berichten: 1152
Lid geworden op: 11-07-2013 00:43
Contacteer:

#6 Bericht door Nils » 07-05-2014 19:53

Na jou experiment zullen we het weten..
Ik schreef elders al dat mijn ervaring met bijenwas niet goed heeft uitgepakt. Juist om reden dat het naar mijn idee te veel vacuüm was. De kaas rijpte niet echt verder onder de was. Ik denk dat er een verschil is tussen bijenwas en kaaswas. Wellicht dat het materiaal waarmee je vacuüm trekt van belang is. Coating is toch iets doorlatend maar toch ook plastic. Dus wellicht is er een plastic te vinden waarmee je vacuüm kan trekken....

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#7 Bericht door Vera » 07-05-2014 20:18

Nee Remco, hij zei expliciet toen ik meldde dat ik de kaas - die overigens 4 weken oud was - vacuum verpakt had dat dat niks werd omdat de rijping daarmee stopte. Toen ik zei dat ik op diverse sites en in diverse boeken het vacumeren direct na het persen tegen was gekomen zei hij dat je dan verse kaas houdt. Was voor mij een belangrijke uitspraak dus is goed blijven hangen.
Maar we gaan het gewoon proeven over een paar weken.
De smaak was prima na die 4 weken rijping dus slecht zal de kaas niet smaken denk ik.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#8 Bericht door Vera » 07-05-2014 20:37

Uhm sorry, ik ben het niet met je eens.
Edammer wordt bijvoorbeeld gewaxt direct na het drogen. En ga eens op Amerikaanse sites snuffelen, daar wordt regelmatig de kaas direct in parafine of wax gezet of vacuum verpakt. Coaten doen ze nooit!
Kijk eens naar de filmpjes van Gavin Webber op Youtube, als hij niet voor een natuurlijke korst gaat waxt hij de kaas, of verpakt vacuum.
Het coaten zoals wij dat kennen in Nederland is uitzondering, geen regel.

Maar streep eronder, ik ga thee zetten en dan gaan we over een paar weken merken wat vacumeren en waxen met kaas doet.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

pj
Jong belegen kaas
Berichten: 238
Lid geworden op: 22-10-2013 20:01
Contacteer:

#9 Bericht door pj » 07-05-2014 20:51

Nog even vanuit een microbiologisch oogpunt. Geen enkel van de bacterien die wij gebruiken in het kaasmaak proces heeft zuurstof nodig om te groeien. Ook voor enxymatische reacties is geen zuurstof nodig. Dus dat deel van het rijpingsproces zal niet verstoord worden. Het verder indrogen van de kaas wat met een doorlaatbare coating wel gebeurd zal met vacumeren niet meer gebeuren. Door het indrogen wordt de kaas geconcentreerder ( en zouter) en dat zou wel een verschil in smaak kunnen geven. Doordat er geen zuurstof meer bij kan zal oxidatie ( zoals ranzig worden) ook niet meer gebeuren.

Gewoon dit experiment afwachten en we weten het :D
Pieter-Jan

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#10 Bericht door Gerda » 07-05-2014 20:59

https://www.youtube.com/user/greeningofgavin

Ik denk dat Vera helemaal gelijk heeft.
Ik heb al veel filmpjes van deze man op Youtube bekeken en vele tips van hem gebruikt.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#11 Bericht door Vera » 07-05-2014 21:34

Toch wel erg leuk die wetenschappelijke kijk op de materie! Dank je PJ.

We gaan het afwachten.

Weet je PJ ik ga je na de pinksteren twee stukken kaas laten overhandigen - 1x uit de coating, 1x uit de vacuum. Kun je meeproeven....
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#12 Bericht door Gerda » 07-05-2014 21:45

Ladage schreef:Tsja het zijn niet mijn woorden. Hij had het er echt over dat het rijpen stopt, je een verse kaas over hield. Na die 5 weken kan je wel vacumeren want het verouderen zou doorgaan.
Ook dat dat men dus wacht met in de was zetten heeft hij verteld. Dus je bent het niet eens of oneens met mij.

Toegegeven het zuurstof verhaal verzin ik er zelf bij. Leek me een logische verklaring.

Maar goed we gaan het vanzelf zien.

Edit:

p.s. even naar die man gekeken. Heb inderdaad een hoop van zijn filmpjes gezien. Dit is de man die de camembert na het gieten ieder uur keert, 5 keer in totaal dus 5 uur.

Dat leverde mijn eerste twee mislukte camembertjes op. Wat ik hier mee wil zeggen. Het feit dat je een youtube filmpje kan maken wil nog niet zeggen dat alles wat je verteld meteen de waarheid is.

Er is wat dat betreft maar 1 waarheid en dat is die je zelf uitvind.
Tja sorry Remco maar het feit dat iemand roept dat met vacuüm verpakken de rijping stopt wil ook niet zeggen dat hij gelijk heeft! Dat moet je echt eerst geprobeerd hebben om te kunnen zeggen of het wel of niet kan/wat word.

Zo zat Diederick ook naast het pasteuriseren verhaal, en toch weet hij enorm veel van het kaasproces en heb ik ook weer dingen van hem opgestoken.

En ik vind je oordeel over Gavin Webber wel heel hard, wie zegt dat het door het keren komt dat jouw kazen zijn mislukt? Ik geloof dat deze man veel ervaring heeft in het maken van kaas.
Ik keer mijn Brie wel 10 keer voor ze met zout bestrooid worden.
Ik bedoel hier mee, je kunt niet klakkeloos alles over nemen wat een ander zegt, probeer de dingen zelf uit en dan kan je beamen of iets werkt of niet werkt en dat is wat Vera nu doet, en ik ben razend benieuwd naar het resultaat.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#13 Bericht door Gerda » 07-05-2014 23:12

Ik doelde erop dat ook het in de was zetten van je kazen hetzelfde effect als vacumeren heeft. Dit stopt ook het rijpingsproces.
Vandaar dat men ook pas na 4 tot 5 weken pas de kazen in de was zet.

Kortom alles wat de kaas volledig afsluit van zuurstof mag pas nadat de kaas rijp is, daarvoor stop je het rijpingsproces.
Sorry Remco, maar hierboven b.v. schrijft je heel stellig, onze ervaring is inmiddels anders, ook met het waxen, vandaar mijn feedback. Is niet vervelend bedoelt en geloof ook vast dat je intenties goed bedoelt zijn.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Nils
Overjarige kaas
Berichten: 1152
Lid geworden op: 11-07-2013 00:43
Contacteer:

#14 Bericht door Nils » 08-05-2014 02:06

Wat jammer dat ik er niet bij was zaterdag, er is duidelijk weer veel informatie uitgewisseld. Ik heb er ooit al eens eerder iets over geschreven. Er zijn vele kaasmakers met schatten aan ervaring. edoch. veel kaasmakers hebben hun eigen goede ervaringen en gaan daarop verder, hetgeen heerlijke kaas oplevert. Waarom zou je dan van je recept afwijken, als er 800 liter melk in je tobbe zit bedenk je je wel drie keer. Dan de hobby kaas maker. Eens een lekkere kaas gemaakt, en de volgende keer doet hij het weer anders. gewoon, om te proberen. mislukt het? who cares.
Conclusie: De profs hebben een schat aan informatie en ervaring, en de hobbyisten weten wat er gebeurd als je het eens totaal anders aanpakt: DELEN DIE ERVARINGEN!!!!

Nils
Overjarige kaas
Berichten: 1152
Lid geworden op: 11-07-2013 00:43
Contacteer:

#15 Bericht door Nils » 08-05-2014 10:45

Toch ken ik iemand hier die geitenkaasjes importeert. Hij krijgt ze heel jong binnen, vacumeerd ze en laat ze bij 4 graden verder rijpen. wonderlijk proces, maar dat werkt wel. Ik zal eens vragen waarmee hij vacumeerd.

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#16 Bericht door Gerda » 08-05-2014 10:48

Nils schreef:Toch ken ik iemand hier die geitenkaasjes importeert. Hij krijgt ze heel jong binnen, vacumeerd ze en laat ze bij 4 graden verder rijpen. wonderlijk proces, maar dat werkt wel. Ik zal eens vragen waarmee hij vacumeerd.
Nils wil je ook eens vragen wat de leeftijd van de kaasjes is waarop hij ze vacumeerd?
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Nils
Overjarige kaas
Berichten: 1152
Lid geworden op: 11-07-2013 00:43
Contacteer:

#17 Bericht door Nils » 08-05-2014 11:02

Ja, ga ik doen. ik dacht dat het met een paar weken was

Nils
Overjarige kaas
Berichten: 1152
Lid geworden op: 11-07-2013 00:43
Contacteer:

#18 Bericht door Nils » 19-05-2014 11:10

Gerda, je hebt het antwoord zelf al gegeven. Dat was ook het antwoord van mijn slager. Die laat jonge geitenkaasjes (week of 2) ook vacuum door rijpen. Hij wist niet goed waarom het werkte, zijn antwoord was "proef maar". En inderdaad, het was geen jonge kaas meer. Daarin zit eigenlijk altijd het antwoord: "proef maar". Men kan nog zoveel beweren, als proeven het tegendeel bewijst zijn er dus meerdere wegen naar Rome. Toch ziet een kaas in was of coating er mooier uit. Presentatie is ook wat waard.

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#19 Bericht door Vera » 24-05-2014 17:34

Er is duidelijk verandering zichtbaar aan de Proosdij die ik gevacumeerd heb:
Zo ging hij de 29e april de grot in:
Afbeelding

En zo ziet hij er nu uit:
Afbeelding

Afbeelding

Het gekke is dat de Maasdammer die ik gevacumeerd heb helemaal niet verkleurd is.

Met Pinksteren gaan beide open met hun vergelijkingsbroeders - dan kunnen we het verschil proeven (of niet).
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

pj
Jong belegen kaas
Berichten: 238
Lid geworden op: 22-10-2013 20:01
Contacteer:

#20 Bericht door pj » 24-05-2014 19:21

Spannend, ik vraag me af wat voor geur er af komt als het vacuum folie er af gaat.
Pieter-Jan

Gebruikersavatar
johnshadows
Overjarige kaas
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11-07-2013 10:55
Contacteer:

#21 Bericht door johnshadows » 24-05-2014 19:41

Pj je bent me net voor.
Zeer benieuwd naar de geur! :!:
BB-kaas: ‘Het is niet leuk om oud te worden, maar wel fijn om te rijpen.’

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#22 Bericht door Vera » 24-05-2014 20:24

Vanwaar de interesse naar juist de geur?
Denken jullie aan een slechte geur? Bederf?
Ik vind het er ook niet appetijtelijker uit gaan zien eerlijk gezegd........ :?

Maar dan bedenk ik dat een van lekkerste kazen die ik gemaakt heb de Stilton was en die zag er echt niet uit.
En ik denk aan de Cheddar van Elke ook geen wondertje om te zien, maar wel heel smakelijk. Nog twee weken dan mag het folie eraf.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Gebruikersavatar
johnshadows
Overjarige kaas
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11-07-2013 10:55
Contacteer:

#23 Bericht door johnshadows » 25-05-2014 07:56

Vera wanneer de geur wat 'weggeborgen' kan worden met vacuüm verpakking is dat toch fijn meegenomen.
Dat het er niet zo mooi uitziet.... dat heb je nu eenmaal met door gerijpte kazen.
Maar je hebt overschot van gelijk, uiteindelijk gaat het om de smaak. :wink:
BB-kaas: ‘Het is niet leuk om oud te worden, maar wel fijn om te rijpen.’

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#24 Bericht door Vera » 08-06-2014 18:47

Welaan, de kaasjes zijn uit het folie gehaald en vergeleken door mijn 'testpanel' met hun broerkazen.

Even op een rijtje:
Ik heb op 26 april Proosdijkaas gemaakt. Op 29 april een kleintje gevacumeerd, de broer is gewoon gecoat. Ze zijn beiden op 29 april de grot in gegaan.

Op 12 april Maasdammer gemaakt.
Maasdammer moet een week de grot in na het maken. Daarna 3 weken op ca 20 graden liggen om ogen te maken. Dat ogen maken is onvoldoende gelukt, kaasjes zijn niet opgezwollen.
5 Mei heb ik de kaasjes gewaxt en er ook eentje vacuum verpakt en in de grot gelegd.


De gevacumeerde kaasje waren zeker niet bedorven, roken lekker (gelijk antwoord op de vraag van PJ en John) en voelden droog aan toen ze uit hun verpakking kwamen.
De gewaxte kaas was erg nat - er liep wei uit de wax toen ik hem openmaakte. En is nu - twee dagen later nog steeds plakkerig.

Over de smaak van de kazen laat ik (nog) niets los. Ik heb nl. twee testsetjes voor PJ gemaakt. Dus een stukje van de gewaxte en gevacumeerde Maasdammer en een setje van de gecoate en gevacumeerde Proosdij.
Die krijgt hij dinsdag en kan gaan proeven.

Om hem niet te beinvloeden deel ik onze bevindingen pas als hij ook geproefd heeft.

PJ een verzoek. Bewaar een stukje van alle kaasjes om nog een keer na te proeven want er was wel iets grappigs waar wij het hier bij het proeven over eens waren.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Gebruikersavatar
johnshadows
Overjarige kaas
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11-07-2013 10:55
Contacteer:

#25 Bericht door johnshadows » 09-06-2014 11:32

Interessante bevindingen.
Hier valt toch weer veel uit te leren.
BB-kaas: ‘Het is niet leuk om oud te worden, maar wel fijn om te rijpen.’

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten