Meer kaas uit de melk halen?

Plaats hier berichten over technieken en/of materialen m.b.t. het kaasmaken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
hovenees

Meer kaas uit de melk halen?

#1 Bericht door hovenees » 18-01-2015 22:29

Naast gewone melk kennen we melkpoeder en gecondenseerde melk, een ingedikte melk. Stel nu dat ik in mijn pan van 8 liter melkpoeder toevoeg voor 4 liter melk. Of een soortgelijke hoeveelheid gecondenseerde melk. Ik maak de melk dan dus 'dikker' en zou in mijn gedachten experiment dus een hogere kaasopbrengst moeten krijgen. Alsof ik niet 8 maar 12 liter melk verwerk.

Komende woensdag is mijn eerstvolgende 'kaasdag' en ik zou zo'n experiment willen doen mits het enige zin heeft.

Heeft iemand dit al eens gedaan, er ervaring mee of goede argumenten om dit vooral NIET te doen?

Erg benieuwd naar jullie reacties.

groet,
hans

webmaster

#2 Bericht door webmaster » 19-01-2015 07:40

Nooit gedaan en eerlijk gezegd ook nooit van gehoord. De "normale" manier van opbrengst verhogen is dmv het verhogen van het CaCl niveau (kalkzouten). Deze zorgen ervoor dat de vaste delen van de melk zich aan elkaar kunnen gaan hechten. Dikker maken van de melk verhoogt wel het percentage vaste delen, maar of dat tot een goede stremming zal leiden is de vraag. Bij het rijpingsproces is het de biochemische verandering die de smaak maakt: De samenwerking tussen de enzymen, de bacterieen, het gehalte aan melksuikers die omgezet worden in melkzuur enz.
Het "aangedikte" deel van de melk zal een andere samenstelling hebben dan de verse melk, dus ik heb geen idee wat te verwachten.
PJ, heb jij hier theorieen over??

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#3 Bericht door Vera » 19-01-2015 18:09

Ik heb er ook geen ervaring mee. Net even op het pak melkpoeder gekeken, maar daar staat niet op wat er verder voor ingredienten inzitten helaas.
Hier wordt dat wel gebruikt om de yoghurt wat dikker te krijgen, dus wat dat betreft zal het wel kunnen denk ik. Dus experimenteer zou ik zeggen!

Wat ik zelf wel gedaan heb in het begin toen ik nog met winkelmelk werkte is slagroom toevoegen (ideetje van Gerda), dat verhoogde de opbrengst wel iets.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

hovenees

#4 Bericht door hovenees » 19-01-2015 19:45

Dank voor jullie reacties. Ik begrijp van Vera dat ik op de melkpoeder ik elk geval moet kijken naar het vetgehalte. Het experiment gaat deze week helaas niet meer lukken. Ik hou jullie op dit draadje op de hoogte van de afloop van het experiment.

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#5 Bericht door Vera » 19-01-2015 20:08

Ik heb Magermilchpulver hier staan. Zou in ieder geval zoeken naar vollemelkpoeder. Ben heel benieuwd naar je bevindingen. Ben dol op experimenten......
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

hovenees

#6 Bericht door hovenees » 19-01-2015 21:19

... ik ook :D

hovenees

#7 Bericht door hovenees » 22-01-2015 22:11

Vandaag proosdij gemaakt van 8 liter melk en 100 gram melkpoeder van volle melk. De wrongel was duidelijk steviger dan bij mijn vorige kaasjes, het afgieten van de wei en het roeren ging moeilijker omdat er meer wrongel in de pan zat. Kaas staat nu te rechten en gaat morgen in de pekel. Tot nu toe geen problemen, benieuwd naar het gewicht morgen na het pekelen.

hovenees

#8 Bericht door hovenees » 26-01-2015 20:11

Afbeelding

De toegevoegde melkpoeder levert ruim 100 gram kaas meer op, de baby Goudse weegt ong. 980 gram maar is gemaakt in een bredere vorm, de Proosdij is gemaakt in een hogere vorm en weegt met toegevoegd melkpoeder 1120 gram. Omdat Proosdij een wat hogere opbrengst heeft weet ik nog niet met zekerheid dat het aan de melkpoeder ligt.

Weet iemand iets over het gewichtsverschil na het pekelen tussen baby Goudse en proosdij? Ben erg benieuwd, als dit werkt levert mijn 8 liter pannetje meer kaas op en met die pan doe ik het tot na de 'verbouwing' van de bijkeuken in het voorjaar.

webmaster

#9 Bericht door webmaster » 26-01-2015 22:26

Nee, gewichtsverlies is afhankelijk van zoveel factoren, valt niets over te zeggen....

hovenees

#10 Bericht door hovenees » 27-01-2015 00:08

Dank. Dan wacht ik rustig af tot over een maand of vijf de kwaliteit van dit experiment geproefd kan worden. Spannend!

Nils
Overjarige kaas
Berichten: 1152
Lid geworden op: 11-07-2013 00:43
Contacteer:

#11 Bericht door Nils » 27-01-2015 23:18

100 gram, dat is dus precies de hoeveelheid die je in poedervorm hebt toegevoegd. Laat ze bij Frico maar geen lucht krijgen van deze truck!

wouter en leen
Verse kaas
Berichten: 62
Lid geworden op: 12-09-2014 11:40
Contacteer:

#12 Bericht door wouter en leen » 25-07-2015 12:16

Hoe is het afgelopen met je proosdij? :)

hovenees

#13 Bericht door hovenees » 25-07-2015 15:13

Hoi Wouter en Leen,

Vorige maand de proosdij aangesneden, het was een wat droge, korrelige kaas met weinig smaak. Een helft weer in vacuüm gedaan in de hoop dat hij over een paar maanden smakelijker is.

Momenteel experimenteer ik met zure room, 2 kleine pakjes op 8 pakken melk. De Leerdammer is daarmee na een week of 6 smeuïg, pittig van smaak en lekker om te eten. Nu liggen er nog twee van een kilo in de grot die ik tenminste 4 maanden wil laten rijpen.

Het melkpoederexperiment beschouw ik als mislukt.

groet,
hans

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten