Wat informatie over persen

Plaats hier berichten over technieken en/of materialen m.b.t. het kaasmaken.
Bericht
Auteur
Ingeborg

berekenen persgewicht

#26 Bericht door Ingeborg » 10-10-2016 11:50

In het boekje “Zelf kaas maken” van De Hoef staat een gewicht van 0,3 kg per cm2. Mijn vormpjes zijn 10 doorsnee dus een oppervlakte van ± 78 cm2 keer 0,3 = ± 2,3 kg persdruk.
Mijn AC=36
Mijn BC= 11
AC:BC= 3,27
Klopt het dan dat als ik ong.750 gram gewicht er aan hang dat ik dan goed zit?
En maakt het nog wat uit of ik twee kaasjes boven op elkaar zet?

Ik heb eindelijk mijn kaasgrotje klaar en ga morgen beginnen!!!!!

Nils
Overjarige kaas
Berichten: 1152
Lid geworden op: 11-07-2013 00:43
Contacteer:

#27 Bericht door Nils » 10-10-2016 18:23

Weegschaal er onder en testen maar. Je gewicht is van vele factoren afhankelijk. Hoe fijn je snijdt, hoe warm je wast, hoe lang je roert. Hoe stevigerj e wrongel des te zwaarder je moet persen. Kwestie van uitproberen dus. Helaas is het geen wiskunde. Hang er eerst eens een kilo aan, kijk hoe dat gaat

Ingeborg

#28 Bericht door Ingeborg » 10-10-2016 18:56

Ik heb zo’n hobbykaasjes persje, daar krijg ik geen weegschaal tussen  Maar die formule, als richtlijn.... zou dat kunnen of zeggen jullie: “Joh! Veel te weinig/veel, dat kan nooit kloppen”?
En maakt het wat uit als je kaasvatjes op elkaar zet voor de druk?

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#29 Bericht door Vera » 10-10-2016 19:14

Nils schreef: Kwestie van uitproberen dus. Helaas is het geen wiskunde. Hang er eerst eens een kilo aan, kijk hoe dat gaat
Ik ga helemaal met Nils mee, kwestie van uitproberen. Begin met een kilo - sluit de kaas niet mooi - dus wordt niet glad - dan gewoon gewicht erbij. Het komt allemaal niet zo krap.

Succes met je kaasmakerij en het persen morgen. Maak goede aantekeningen en vooral ook foto's!
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Dree

#30 Bericht door Dree » 10-10-2016 19:18

Ik heb daar ooit ook eens mijn hersens mee gebroken maar je moet rekenen
met het totale gewicht van de kaas die onder 1 pers staat.
Dus als je het eenmaal uitgevogeld hebt is je gewicht voor een twee-kilo kaas
hetzelfde als voor twee kilo kaasjes.

Ikzelf maakte een pers met allemaal katrollen te ingewikkeld voor formules, ik
zette er een weegschaal onder maar zoals hierboven, proberen en een soort
feeling er voor krijgen is belangrijker.

Als de kaas na twee keer een uur persen mooi gesloten is dan is je gewicht
goed :) Of te zwaar :)

Dree

Ingeborg

#31 Bericht door Ingeborg » 10-10-2016 22:35

Bedankt voor jullie reacties. Helaas niet het antwoord gekregen waar ik op hoopte, dus ik zal idd maar gewoon proberen  Ik hou jullie op de hoogte!

Siegfried

#32 Bericht door Siegfried » 10-10-2016 22:56

Tja Ingeborg,

die gewichten zijn eigenlijk nooit correct. We hebben dat hier eens met een paar man zitten uitmeten, tot grote ergernis van Hans, :) want het persgewicht is ook afhankelijk van de hoek dat je pershendel staat. We hebben een tijdje uitgerekend en gemeten met een weegschaal.
Resultaat was dat het uiteindelijke persgewicht afhankelijk is van het gewicht dat je eraan hangt, maar ook van de hoeken die je daarbij aanhoudt. (Lees de hoogte waarop de pershendel aan de stoterstang is bevestigd.)

Resultaat; we hebben er de brui aan gegeven. Veel te ingewikkeld en zoals Nils al aangaf, het nodige persgewicht is van vele factoren afhankelijk.

Je formule met de afstanden is in orde. Ik pers opbouwend met ongeveer 7 x het gewicht van de kaas. De korst in dan zeer snel gesloten.

Gewoon proberen, fouten zijn de beste leerschool, wees niet bang om ze te maken, uiteindelijk heb je altijd kaas, en de klein mannen vinden geraspte kaas op de spaghetti altijd lekker. :)

Ingeborg

#33 Bericht door Ingeborg » 10-10-2016 23:08

Dus jij weegt de natte kaas en bouwt dan het persgewicht op tot 7x dat gewicht? Ik neem aan dat je het dan over het daadwerkelijke persgewicht hebt en niet het gewicht dat je aan de ac hangt?

Ingeborg

#34 Bericht door Ingeborg » 13-10-2016 16:40

Ik ben gestart! Mijn kaasjes zijn “klaar” en liggen in de kaasgrot te rijpen. De foto’s zijn helaas niet zo scherp maar geven toch wel een idee denk ik. Ik heb er dus een temperatuurregelaar in gemonteerd (laten doen) en in de deur zit een klein computerventilatortje. En nu het wachten........
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#35 Bericht door Vera » 13-10-2016 18:37

Prachtig! Wat trots ben je dan he, je eerste zelfgemaakte kazen. Gefeliciteerd.
Tip.... Maak even een eigen topic aan over je kaas. Nu staat het in het topic over persen.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

webmaster

#36 Bericht door webmaster » 13-10-2016 19:58

Zo te zien heb je een mooie start gehad!

Siegfried

#37 Bericht door Siegfried » 13-10-2016 20:10

Toch mooi geperst, Ingeborg? Ik weeg de kaas niet voor die de pers onder gaat. Het is een vorm van 1 kg, en daar knal ik 9 kg op. Als ik nadien weeg, heb ik meestal een zwaardere kaas. Moraal van het verhaal; zo nauw steekt het niet.

Maar je hebt heel mooie kaasjes, en dat is toch het belangrijkste? :)

Nog een tipje:
Op het laatste even zonder doek persen, dan krijg je die "vouwen" er mooi uit. Wat meer draaien op het einde helpt ook om de randen weg te krijgen.

Veel plezier met het rijpen.

Siegfried

Ingeborg

#38 Bericht door Ingeborg » 22-11-2016 13:26

Ik denk dat ik het met het gewicht wel een beetje onder de knie heb. Maar nu de volgende vraag: hier lees ik overal dat het eerste uur (ik pers 2x 1 uur) de helft van het gewicht er op moet en daarna pas het volle gewicht. Maar in jullie “Bijbel” (Rondom Boerenkaas) lees ik op pag. 86 precies het tegenovergestelde: eerst het volle gewicht er op en na een uur 1 à 2x het gewicht van het kaasje. Ze maken daar wel een onderscheid tussen persen in houten danwel plastic vaten. Iemand een mening? Ik ga het vandaag in ieder geval uitproberen en jullie horen het resultaat wel.

Dree

#39 Bericht door Dree » 22-11-2016 13:37

Ik pers allebei de uren met hetzelfde gewicht.

Dree

Ingeborg

#40 Bericht door Ingeborg » 22-11-2016 15:53

Ha ha Dree, dat is precies wat ik de vorige keer ook gedaan heb. Die kaasjes liggen nog te rijpen dus ik kan nog niet zeggen wat en óf er verschil in zit. Je zou denken van wel omdat “Rondom boerenkaas” zo duidelijk onderscheid maakt tussen houten vaten en kunststof vaten. Maar misschien gaat dan alleen over de grote productie en maakt het voor onze kaasjes allemaal niet zoveel verschil. We zullen het zien!

Dree

#41 Bericht door Dree » 22-11-2016 16:47

Onder ons hobby kazers heeft iedereen zo zijn eigen "stijl"
Er is zelfs een groepje die "de Zware Jongens" genoemd worden en dat is niet
omdat ze overgewicht hebben of crimineel zijn :)

Doeg Dree

Nils
Overjarige kaas
Berichten: 1152
Lid geworden op: 11-07-2013 00:43
Contacteer:

#42 Bericht door Nils » 23-11-2016 09:52

Hout of kunststof maakt, als je met kaasdoek werkt, niet zoveel uit. Heb je kadova vormen (met net) dan heb je wat kortere tijden. Uiteindelijk gaat het er om dat de korst mooi gesloten is. Als je wat zwaarder perst hoef je dus wat minder lang te persen. Bij te zwaar persen schuilt het gevaar dat de kaas in je net blijft kleven. Of dat gebeurd hangt ook af van hoe stevig je wrongel is. En hoe stevig je wrongel is hangt weer af van.. tja zoveel dingen. Daarom is er dus niet zo'n eenduidig antwoord op te geven. In de kaasmakerij bekijken we het ook per keer. Soms nog even extra gewicht er op, soms is het niet nodig.

Ingeborg

#43 Bericht door Ingeborg » 23-11-2016 16:07

de vorige keer had ik de volledige tijd het hele gewicht er op en heb de kaasjes halverwege gedraaid, ging prima! Gisteren het hele gewicht erop, halverwege gedraaid en toen het halve gewicht er op. In eerste instantie leek de korst prima gesloten, maar na het rechten is er een soort grove sinaasappelhuid structuur ontstaan..... Moet er wel bijzeggen dat ik iets te lang gerecht heb (17 uur, kwam zo uit) Zou het daaraan hebben kunnen liggen?

Evert
Jonge kaas
Berichten: 96
Lid geworden op: 12-07-2016 16:39
Contacteer:

#44 Bericht door Evert » 23-11-2016 17:52

Of de wrongel te droog ?

Siegfried

#45 Bericht door Siegfried » 24-11-2016 08:30

Sinaasappelhuid komt misschien van je kaasmatje? Als je dat bedoeld tenminste. :)
Dat is normaal, als de korst gesloten is, is het goed. De hard en zwaar persen kan je ook een hele dikke korst geven, en dan heb je minder kaas !!! Dat is vééééél erger. ;)

Alles opschrijven, binnen een paar weken opensnijden en kijken wat het geeft.

RoadRunner

Foutjes persgewicht?

#46 Bericht door RoadRunner » 16-12-2016 08:41

Goedemorgen,

Naar aanleiding van deze topic ben ik inmiddels wat gaan meten en rekenen hier in huis. Tot dusver hingen wij voor een persgewicht van zeg 2400gr dat gewicht aan de kaaspers. We hebben 2 van die houten persen die je bij zo'n kaasmaakpakketje koopt. Maar dat houdt dus in dat we veel te veel gewicht aan de hefboom hebben gehangen als ik het goed begrijp.

Onderstaande kom ik nu op uit:

Afstand scharnier tot gleuf hefboom (AC) in cm is 32cm
Afstand scharnier tot drukstang (BC) in cm is 11cm.
Rekenformule AC/BC = druk op drukstang is 2,909091kg

Willen wij hier een persgewicht van 2400gr op de VOLGER hebben, moeten we een gewicht van 850 gram aan de hefboom hangen.

Zit ik goed met deze berekening, of zie ik iets over het hoofd?

M.vr.gr. Jaap 8)

Ingeborg

#47 Bericht door Ingeborg » 16-12-2016 12:43

Hoi Jaap, ik heb ook zo'n persje als jij beschrijft. En ook ik heb met die formules zitten worstelen. Wat ik hier inmiddels begrepen heb komt het allemaal niet zo nauw, die berekeningen zijn richtlijnen en verder moet je gewoon goed kijken wat je kaasje doet. Voor 1 kg kaas onder die pers hang ik er 1,5 kg aan, voor zo'n baby goudse (450GR?) hang ik er 1 kg aan. En dan een beetje spelen met de tijd en goed blijven kijken naderhand wat je kaasje heeft gedaan. Ik hou een soort kaasdagboekje bij, schrijf exact op wat ik in welke fase gedaan heb en kan zo naderhand beoordelen wat ik evt. beter/anders zou kunnen doen. En soms blijft het een raadsel: kortgeleden postte ik hier mijn vraag over de sinaasappelhuid van de korst. Die is nu gewoon door het rijpen vanzelf weer weggetrokken, geen flauw idéé wat er aan de hand was. De tijd zal het leren als ik hem kan aansnijden en kijken hoe de binnenkant er uit ziet.

webmaster

#48 Bericht door webmaster » 16-12-2016 20:29

Berekening klopt (Na wat afronden), maar het steekt idd niet zo nauw. Belangrijkste is een goed gesloten korst.

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#49 Bericht door Vera » 16-12-2016 21:18

Zet even een keukenweegschaal onder je pers, dan weet je het exacte persgewicht.... Maar wat Herman ook schrijft - het komt niet zo krap, het gaat erom dat je een gesloten korst krijgt.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

RoadRunner

#50 Bericht door RoadRunner » 20-12-2016 22:49

Bedankt voor de reacties.

Onze huidige gewichten waren dus best wel hoog, dus de volgende kaas gaat met een lager gewicht, en dan kunnen we kijken wat het verschil wordt met de huidige kazen.

En inderdaad, deze week maar even kijken met een weegschaal er onder. Dan zien we de verschillen ook duidelijker! Thnxx!!

Jaap

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast