Bunkerkaas

Plaats hier berichten over technieken en/of materialen m.b.t. het kaasmaken.
Bericht
Auteur
Nils
Overjarige kaas
Berichten: 1152
Lid geworden op: 11-07-2013 00:43
Contacteer:

#51 Bericht door Nils » 17-08-2015 19:07

Bij kaaslust ligt de partij die ik vorige week gemaakt heb, die haal ik op wanneer ik weer kaas ga maken. Ik heb hier nu zo'n 100 kilo liggen, in Veenhuizen heb ik nog 240 kilo liggen.
Verkoop gaat inmiddels ook buiten Vlieland. De zeewierkaas wordt verkocht in Harlingen, Barendrecht, Veenhuizen, Terschelling en Beesterzwaag, en ook nog op diverse markten.

Gebruikersavatar
johnshadows
Overjarige kaas
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11-07-2013 10:55
Contacteer:

#52 Bericht door johnshadows » 17-08-2015 19:31

Sint-Truiden staat er nog niet bij. :(
BB-kaas: ‘Het is niet leuk om oud te worden, maar wel fijn om te rijpen.’

Gebruikersavatar
johnshadows
Overjarige kaas
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11-07-2013 10:55
Contacteer:

#53 Bericht door johnshadows » 17-08-2015 19:50

Nils, ik heb even het violet er uit gefilterd.

Afbeelding
BB-kaas: ‘Het is niet leuk om oud te worden, maar wel fijn om te rijpen.’

Nils
Overjarige kaas
Berichten: 1152
Lid geworden op: 11-07-2013 00:43
Contacteer:

#54 Bericht door Nils » 17-08-2015 23:58

Thanks! Ja hoewel ik nu een tl-balk aan het plafond heb hangen is het wat foto's maken betreft nog steeds een beetje behelpen met een telefoontje.
En wat Sint Truiden betreft, tip de plaatselijke kaas speciaalzaak eens!!

Nils
Overjarige kaas
Berichten: 1152
Lid geworden op: 11-07-2013 00:43
Contacteer:

#55 Bericht door Nils » 13-10-2015 09:23

31 oktober staat de feestelijke opening van de Vlielander Kaasbunker gepland. 11.30 uur komt de Burgemeester de bunker openen. Eigenlijk meer de expositieruimte. De kaaskelders zijn al meer dan twee maanden in gebruik. Kaaskelder 1 ligt nagenoeg vol.
Afbeelding

Links boven de oudere zeewierkazen (9 weken) daaronder de jongere zeewierkazen (5 weken) en daaronder (de kleinere) de thuishobby kazen rechts boven de bunkerkazen, rechtsonder de Honingklaver-jersey

Een ieder is van harte uitgenodigd de 31ste te komen kijken, sommigen van jullie zullen de bunker ook in maart tijdens het kaasweekend op Vlieland kunnen bewonderen.

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2315
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#56 Bericht door Jouke » 13-10-2015 11:05

WAUW!!!
Afbeelding

webmaster

#57 Bericht door webmaster » 13-10-2015 17:17

Geweldig! Over "Uit de hand gelopen hobby" gesproken.....

Nils
Overjarige kaas
Berichten: 1152
Lid geworden op: 11-07-2013 00:43
Contacteer:

#58 Bericht door Nils » 13-10-2015 18:54

En dan liggen er in Veenhuizen nog 40 jersey kazen te wachten tot ik ze op kom halen! 31 oktober weer zeewierkaas en bunkerkaas maken!
Luchtvochtigheid is hard gedaald afgelopen dagen van 86% naar 73%. Nu dus weer aan het bevochtigen, zo zal het altijd wel wat zijn. Ook de temperatuur is flink gekelderd. Van 14.7 naar 13,3°C. Daarop heb ik direct de deksel dicht gedaan en de afzuiging een stand lager gezet. Ook de ventilatoren draaien nu de helft minder. Dat lijkt te werken. Ondanks een koude nacht (en dag) was de temperatuur vanochtend niet verder gezakt.

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#59 Bericht door Vera » 13-10-2015 20:21

Goud op de planken!

Geweldig Nils wat je voor elkaar geboxt hebt, ik feliciteer je van harte.

Wat wegen je Kaaslust kazen?

Dat vroeg ik me laatst af, of je nu nog hobbykaasmaakt?
Antwoord is bij deze gegeven.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Nils
Overjarige kaas
Berichten: 1152
Lid geworden op: 11-07-2013 00:43
Contacteer:

#60 Bericht door Nils » 14-10-2015 00:00

De kazen wegen ongeveer 4 kg per stuk. Het is definitief geen hobby meer. Ik ben dit jaar twee middagen minder les gaan geven. Afgelopen tijd was het erg veel investeren. De zeewierkaas kan na zes weken verkocht worden, maar de bunkerkazen moeten minimaal 7 maanden liggen. Het duurt dus even voordat je daar je rendement op krijgt. Al het spaargeld is in kaas belegd momenteel.. De verbouwing van de bunker en vooral expositie ruimte heeft aardig wat gekost. Dat wilde ik eigenlijk wel terug gaan verdienen. Voorlopig heb ik er dus alleen nog maar geld gekost, maar dat was te veel om het nog hobby te noemen. Komende jaren zou het leuk zijn als deze investeringen zich gaan uitbetalen en het dus ook daadwerkelijk een deel van mijn inkomen gaat opleveren.
Maar de muziek blijft natuurlijk ook. Onze theatervoorstellingen zijn nog steeds bijna allemaal uitverkocht. 100% leven van het kaas maken zou ik niet willen, daarvoor ben ik te veel muzikant. Maar het kaasmaken en zeewier oogsten is wel te gek om te doen. Niks mooiers als met lieslaarzen op het wad op een mooie zomerdag. Helaas is het oogst seizoen weer ten einde..

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#61 Bericht door Gerda » 14-10-2015 08:20

En toch is het prachtig dat je dan alles wat je leuk vind zo mooi kunt combineren Nils. Inkomen verwerven, want voor niets gaat de zon op, is nu eenmaal belangrijk. Maar het lijkt me geweldig dat te kunnen doen met alles wat je leuk vind.Geen baan van 8 tot 5.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#62 Bericht door Vera » 14-10-2015 16:51

Nee dat kaasmaken in het groot is natuurlijk geen hobby meer. Ik doelde eigenlijk erop of je nu nog thuis gewoon aan het kaasmaken bent.

Best heftig joh als je spaargeld erin zit. Het moet er natuurlijk op termijn wel uitkomen, daar duim ik voor.

Maar wat Gerda zegt is ook waar, je kunt wel die dingen doen die je leuk vindt om te doen. Natuurlijk ben je in de eerste plaats muzikant en daarnaast ben je kaasmaker en verkoper tegenwoordig.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Nils
Overjarige kaas
Berichten: 1152
Lid geworden op: 11-07-2013 00:43
Contacteer:

#63 Bericht door Nils » 15-10-2015 09:00

Ook nog steeds aan het hobbyen, vorige week weer een poging tot camembert en een blauwe goudse. De 2 kilo kazen onderin zijn de hobbykazen. Geen last meer van een volle grot dus!

Gebruikersavatar
johnshadows
Overjarige kaas
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11-07-2013 10:55
Contacteer:

#64 Bericht door johnshadows » 15-10-2015 17:17

Nils schreef:Geen last meer van een volle grot dus!
Gerda & Vera, dat is iets voor jullie!
BB-kaas: ‘Het is niet leuk om oud te worden, maar wel fijn om te rijpen.’

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#65 Bericht door Vera » 15-10-2015 20:30

Ach John, als mijn grot echt te vol raakt dan kies ik er een paar kaasjes uit om weg te geven. Altijd aftrek en ik kan voort met kaasmaken. Ik heb geen behoefte aan een bunker. Want stel dat ik die had, dan ging ik als een razende kaas produceren om hem een beetje gevuld te houden en moest ik nog meer weggeven. Want alle productie zelf opeten dat lukt ons echt niet. We willen nog wel graag eens iets anders eten dan kaas.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Nils
Overjarige kaas
Berichten: 1152
Lid geworden op: 11-07-2013 00:43
Contacteer:

#66 Bericht door Nils » 13-12-2015 15:41

Vrijdag de eerste "bunkerkaas" aangesneden. Inmiddels 4 maanden oud. De temperatuur in de bunker is nu 10,5°C. Dat is aan de lage kant, als de temperatuur buiten echt onderuit gaat zal de temperatuur binnen ook nog wel wat verder zakken. Edoch, de rijping gaat goed. Het is inmiddels een heerlijke smedige belegen kaas geworden. Weinig last van overmatige indroging door de hoge rv, ondanks dat de ventilator nog steeds zacht aan staat. Ik verwacht dat de komende maand de kaas nog lekker door rijpt, daarna moeten we de weersverwachting er maar weer eens bij pakken. Ook bij lage temperatuur rijpt de kaas dus gewoon verder. Evengoed kijk ik uit naar het voorjaar als de temperatuur weer wat gaat oplopen.

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#67 Bericht door Vera » 10-01-2016 20:08

Hoe gaat het nu met de bunkerkaas?
Loopt de verkoop goed?
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Nils
Overjarige kaas
Berichten: 1152
Lid geworden op: 11-07-2013 00:43
Contacteer:

#68 Bericht door Nils » 10-01-2016 23:31

Ik heb de bunkerkaas in de kerstperiode zelf verkocht als belegen kaas. Nog niet als bunkerkaas, daarvoor wil ik hem ongeveer 7 maanden oud hebben.
met de vorst van afgelopen dagen is de temperatuur gedaald tot 8°C. korte tijd zelfs iets lager, maar loopt weer iets op en stabiliseert nu. De beluchting staat nog steeds aan. Nadeel is dat er daardoor koude lucht door de bunker stroomt, voordeel is dat lucht ververst wordt en overmatig vocht toch weg kan. In de ruimtes waar ik niet ventileer hangen de druppels aan het plafond. Het vocht uit de warme lucht binnen condenseert tegen het koude beton, maar ook daar hebben we het ergste alweer gehad.
Kortom, technisch verhaal.
Verkoop ligt nu even stil omdat ik de kaas pas in de winkel ga verkopen als deze richting de 7 maanden gaat. Wat ik tot nu toe geproefd heb is de smaakontwikkeling goed.
Afgelopen vrijdag ook geitenkaas gemaakt voor in de bunker. Kaaslust heeft inmiddels een vaste kaasmaker in dienst. Dat maakt het een stuk eenvoudiger om twee partijen kaas op een dag te maken. Dat gaan we dus ook vaker doen. Voor nu is het wachten tot de temperatuur weer wat oploopt en het vee weer naar buiten gaat, dat levert toch nog lekkerdere oplegkaas op!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten