roerwerk

Plaats hier berichten over technieken en/of materialen m.b.t. het kaasmaken.
Bericht
Auteur
Lieuwe

roerwerk

#1 Bericht door Lieuwe » 12-04-2015 21:34

Hoewel ik eigenlijk nog maar een blauwe maandag bezig ben met de kaasmaakhobby, begin ik wel wat flauw te worden van dat lang staan te roeren in een pan met wrongel. Omdat ik van knutselen hou, ben ik een plan aan het uitwerken om een roerwerkje te bouwen. Grappig genoeg kom je bij het zoeken naar informatie dan al gauw terecht op het terrein van een aangrenzende hobby: bierbrouwen. Er zijn heel wat hobbybierbrouwers die het roeren in de pan gemechaniseerd hebben, en daar heb ik al heel praktische ideeën vandaan gehaald.

Maar zijn er op dit forum collega-kaasmakers die iets mechanisch hebben gemaakt en gebruiken? Informatie of beeldmateriaal daarover doorgeven is vast ook voor heel wat anderen interessant. Als ik zelf iets in elkaar heb gefröbeld dat goed werkt, zal ik nadere informatie en beeldmateriaal toevoegen in dit topic. Zover ben ik nu nog niet. (Hoever al wel? Ik heb een 12V-ruitenwissermotortje gescoord en ben nu o.a. bezig om een geschikte voeding daarvoor te maken van de ATX-voeding uit een afgedankte PC.)

Maar misschien kan ik eerst nog iets opsteken van de ideeën van anderen hier?

Of zijn jullie allemaal gezworen handarbeiders? In dat geval begin ik alvast met blozen... :oops:

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#2 Bericht door Vera » 12-04-2015 22:05

Ik vond het roeren in het begin ook echt helemaal niks! :?
Maar toen roerde ik nog met een lepel. Sinds ik gewoon met mijn hand roer vind ik geen roertijd te lang. Heerlijk, ik mag roeren! Echt geen straf.
Dus probeer dat eens. Als het je nog niks lijkt, wens ik ik je veel plezier met het bouwen van een roerapparaat en hou ons maar op de hoogte.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

webmaster

#3 Bericht door webmaster » 13-04-2015 08:41

Ik ben op gegeven moment bezig geweest met een ATX-voeding, maar kreeg deze niet aan de praat ondanks alle info op internet.
Met een Arduino Uno heb ik een begin gemaakt met een controller voor de verwarming van mijn weckketel en ik had daar een extra relais bij gezet voor het eventueel schakelen van een roer-installatie. Maar het project is (tot nu toe?) door andere drukke werkzaamheden niet echt van de grond gekomen :oops: ...

Dree

#4 Bericht door Dree » 13-04-2015 09:52

Ik ben ook wel heel benieuwd al moet ik zeggen dat ook bij mij het roeren steeds minder erg is, het wordt bijna therapeutisch.

Dree

Nils
Overjarige kaas
Berichten: 1152
Lid geworden op: 11-07-2013 00:43
Contacteer:

#5 Bericht door Nils » 13-04-2015 10:40

Heet zoiets niet gewoon kaastobbe?
Als je een beetje technisch bent moet het natuurlijk lukken om zoiets te maken. Maar het moet ook nog op verschillende snelheden kunnen draaien, dat moet ook nog een beetje nauwkeurig zijn in te stellen. Voordeel van met de hand roeren is dat je weet wat er gebeurd met je wrongel. Nu ik regelmatig bij kaaslust kaas maak mis ik dat gevoel wel eens. maar ja, om nu 1300 liter met de hand te gaan roeren...

Lieuwe

#6 Bericht door Lieuwe » 13-04-2015 10:59

Ja Nils, zo heet het! Maar zelfs de kleinste kaastobbe gaat ver boven mijn budget. Dus toch maar zelf iets in elkaar prutsen.

Ik ben wel een beetje aan het puzzelen geweest voor variabele snelheden, maar dat gaat me een beetje te ver nu. Omdat ik geen enkel verstand heb van electronica, zou het op de mechanische toer opgelost moeten worden, maar dat is me wat te gecompliceerd op dit moment. Ik ga iets maken dat niet al te snel draait, en dat gebruik ik dan alleen voor het roeren. Snijden (dat nog langzamer moet) doe ik dan nog wel handmatig.

Ik zal proberen iets meer te ventileren, dat kan inderdaad helpen.

Herman, jammer dat bij jou de voeding niet lukte. Volgens mij gaat het bij mij wel werken. Had je wel een vermogensweerstand geplaatst op een 5V-draadje? En groen verbonden met zwart?

webmaster

#7 Bericht door webmaster » 13-04-2015 12:29

Uit mijn hoofd gezegd idd groen en zwart verbonden, maar die 5V weerstand? Volgens mij niet....
Maar tijdens de grote verbouwing die we gehad hebben zijn de oude voedingen de deur uitgegaan, dus het moet weer even wachten tot ik echt de tijd heb....

woeco

#8 Bericht door woeco » 14-04-2015 12:08

Hoi Lieuwe,
Wij hebben er ook wel over gedacht om iets te maken voor het roeren. Maar dat is er nog niet van gekomen. Ik zal mijn man is vragen of hij nog verder heeft zitten denken. Wel leuk om ze bezig te zijn met je hobby.
Gr, Jacqueline

Berrie
Verse kaas
Berichten: 63
Lid geworden op: 04-11-2013 15:07
Contacteer:

wrongelsnijder

#9 Bericht door Berrie » 07-09-2015 23:18

Hoi kaasmakers

Kwam toevallig dit draadje tegen, sinds een klein jaartje snij ik mijn wrongel
met een zelf in elkaar geprutste automatische wrongelsnijder ( hobby in een hobby ) en ik dacht, misschien hebben jullie er wat aan qua idee.

onderstaand de onderdelen en door het gebruik van de tandwielverdeling
komen de messen nooit op het zelfde punt terug.

Om te roeren laat ik hem andersom draaien met de botte kant van de messen.

Ik ben er tot nu toe erg tevreden mee :)

Net nog een account op jijbuis aangemaakt (op mijn leeftijd :oops: ) en een kort
stukje film van mijn telefoon er op gezet.


De onderdelen
Afbeelding



https://youtu.be/9ffbt_YaEZs


Groet

Berrie

erico321

#10 Bericht door erico321 » 08-09-2015 08:06

Hoi Berry,

Dat ziet er goed uit, het los kastje is dat de snelheidsvertrager. En de wrongelsnijder bestaat bij jou uit twee delen, heb je dat gedaan om je radius te kunnen maken of had de wrongelsnijder ook uit 4 delen kunnen bestaan.

webmaster

#11 Bericht door webmaster » 08-09-2015 08:42

Berry, dit ziet er ontzettend goed uit!
Ik ben zeer benieuwd naar de technische details!
Misschien dat ik er dan toe kom om de Arduino weer eens uit de kast te halen en het projectje af te gaan maken....

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#12 Bericht door Gerda » 08-09-2015 09:35

Prachtig, mijn man vanavond maar eens even laten zien, die is best technisch.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#13 Bericht door Vera » 08-09-2015 11:46

Prachtig gemaakt Berrie! Je moet maar het idee hebben. Knap.

Ik hoef er geen, ik vind het snijden en roeren juist zo leuk aan kaasmaken.....
Zeer therapeutische bezigheid dat roeren. En voelen hoe de wrongel tijdens dat proces verandert. Eventueel een boek erbij, heerlijk.

Vind het dan ook heel grappig om te lezen dat er direct belangstelling is!
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Dree

#14 Bericht door Dree » 08-09-2015 13:08

Ik mag het van mijn Therapeut niet machinaal doen :(

Dree

Jorieke
Belegen kaas
Berichten: 256
Lid geworden op: 27-10-2014 15:09
Contacteer:

#15 Bericht door Jorieke » 08-09-2015 13:11

Leuk om te lezen over de handige mensen op dit forum. Maar ik vind het zelf ook niet (meer) zo'n straf dat roeren. Muziekje er bij aan, of inderdaad iets te lezen.

webmaster

#16 Bericht door webmaster » 08-09-2015 16:46

Ja, roeren werkt absoluut therapeutisch. Maar stel je voor...: Twee weck-ketels, eentje met roer-mechanisme en eentje handmatig? :D

Dree

#17 Bericht door Dree » 08-09-2015 16:52

OK, waar bestel je zo'n bouwpakket?

Doeg Dree

Berrie
Verse kaas
Berichten: 63
Lid geworden op: 04-11-2013 15:07
Contacteer:

#18 Bericht door Berrie » 23-09-2015 23:58

Sorry voor de late reactie maar ik heb het de laatste tijd aardig druk.

erico321, het kastje is een behuizing waarin een trafo, gelijkrichter en inderdaad de dimmer zit.
Ik heb twee messen "gemaakt" van RVS strip maar het had ook 1 mes aan het uiteinde kunnen zijn.


Het totale pakket

Afbeelding

De bevestiging door middel van een eierkistsluiting aan het handvat

Afbeelding

Het centrale tandwiel zit vast op het aluprofiel en daar doorheen loopt de aandrijfas die
de bovenste strip laat ronddraaien.
Op de tweede strip zitten 2 tandwielen met kogellagers onder en boven de strip zodat ze
soepel draaien.
Doordat het grote tandwiel rond het vaste tandwiel draait en tegen het kleine tandwiel
draait de tweede strip ook rond.
De aantal tanden van het grote tandwiel is niet deelbaar door tanden van de kleine
waardoor de messen nooit op de zelfde plaats snijden.

Afbeelding


De wrongelsnijder op de pan.

Afbeelding


Morgen weer kaas maken, fenegriek en sambal :D

Groet

Berrie

webmaster

#19 Bericht door webmaster » 24-09-2015 07:49

Schitterend!
Zou je wanneer je een keertje tijd hebt een onderdelenlijst kunnen maken met wat meer specificaties zodat er mensen op zoek kunnen gaan naar de onderdelen?

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#20 Bericht door Gerda » 24-09-2015 12:13

Lijkt me geweldig, ook voor het gelijkmatiger roeren
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#21 Bericht door Vera » 24-09-2015 22:09

Berrie, kom naar de meeting op Vlieland in maart. Breng je roerding mee en leg het daar eens haarfijn uit. Er is duidelijk veel belangstelling.
Maar niet van mij!!
Ik hou het op het ambachtelijke handwerk.
Vind het wel erg leuk als je komt natuurlijk.... :wink:
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

ciesvandekwis
Jonge kaas
Berichten: 86
Lid geworden op: 02-08-2016 14:44
Contacteer:

#22 Bericht door ciesvandekwis » 08-08-2016 09:44

Ik heb voor mijn bierbrouwen een simpel roerwerk van een ruitenwissermotor en een pc-voeding, kan op 6 en 12 volt draaien.
https://www.dropbox.com/s/a8k9oxc63ho6z ... r.jpg?dl=0

Maar het kan ook manueel , initieel gebruikte ik een gewoon stalen plaatje op een rond staafje, zie link. Voordeel ik dat je het deksel niet hoeft op te lichten, waardoor temperatuur beter gehouden blijft.
https://www.dropbox.com/s/ku25n5c0q6x84 ... 1.jpg?dl=0
Soit, ik denk dat ik het voor de eerste poging toch manueel ga houden ;-).

Om de snelheid te regelen is zo'n PWM wel makkelijk, te koop voor een paar euri op ebay:
http://www.ebay.com/itm/PWM-DC-6V-12V-2 ... SwRgJXhz31
Napalm is er nog Palm

dirkvv

#23 Bericht door dirkvv » 24-03-2017 21:20

Knap gemaakt die automatische roerder ! Ben er stiekem jaloers op en zou er ook wel eentje willen in mekaak knutselen. Jammer dat die draadje gestopt is. Had ook wel graag nog wat meer informatie (welke onderdelen, waar te koop,... ?

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#24 Bericht door Vera » 24-03-2017 22:23

Stuur Berrie een Pb om nadere info hier op het forum over zijn 'roerdimg'..... Wil hij vast wel geven.
Of we organiseren een roerding meeting.... Mag bij mij, maar ik blijf echt met de hand roeren. :lol:
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

dirkvv

#25 Bericht door dirkvv » 25-03-2017 17:12

Dank-je-wel voor de suggestie Vera. Heb ik intussen gedaan

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten