David Asher, ‘Art of Natural Cheese Making’

Plaats hier verwijzingen naar, commentaren op of oordelen over boeken over kaasmaken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
ElkeDaisy

David Asher, ‘Art of Natural Cheese Making’

#1 Bericht door ElkeDaisy » 16-01-2018 00:37

Heel interessant

Hij beweert dat je iedere kaas met ‘Kefir’ als start cultuur kunt maken. Omdat echte Kefir ( gemaakt met scoby “granen”, niet uit een zakje) alle bacterien, schimmels en gisten bevat die van nature al in Rauwe melk voorkomen.

Volgens zijn methoden hangt het van temperatuur en behandeling ( wel / niet wassen) af hoe de kaas rijpt.

Bijv niet wassen en relatief koud goed voor blauw, kort wassen, goed voor witte schimmels, en lang wassen voor B. linen.

De thermofielen in de Kefir ontwikkelen vanzelf bij de hogere temperaturen waar de wrongel mee behandeld wordt.

Ik was heeel enthusiast, kreeg een Kefir starter van een vriendin. De Kefir moest een beetje wakker worden, was eerste sterke gist smaak, werd steeds lekkerder zuur, met verder kweken.
Het is in sommige harde kazen, maar de eerste zachte Kefir kazen zien er zorg wekkend uit!


Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels ben ik er even mee gestopt met het Kefir kweken, met name omdat ik het niet lust, vind gewone zelf gemaakte Yoghurt is veel lekkerder!

Kefir bleek wel ook heel goed voor brood- heeft alles in zich voor zuurdesem.

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#2 Bericht door Jouke » 16-01-2018 08:39

Ik heb geen ervaring met kefir. Ik weet wel dat je met yoghurt prima de melk kunt verzuren.
Ik gebruik zelf eigenlijk alleen de poederculturen, omdat ik die gewoon in de vriezer heb staan en yoghurt heb ik niet altijd in huis.
Als ik een kaas maak die specifiek om yoghurt vraagt, haal ik het special ijn huis voor dat recept.

De smaak is anders per zuursel wat je gebruikt, dus het is ook een kwestie van smaak wat jij graag wilt gebruiken.
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast