Mijn eerste boek

Plaats hier verwijzingen naar, commentaren op of oordelen over boeken over kaasmaken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
webmaster

Mijn eerste boek

#1 Bericht door webmaster » 12-07-2013 18:22

Min eerste boek over kaasmaken was het boek van Tim Smith.
Wat me vooral aanspreekt aan het boek is dat het zeer geschikt is voor beginners: De recepten lopen van beginners-niveau naar recepten voor gevorderden, ook voor wat betreft de spullen die je er voor nodig hebt.
Daarbij wordt e.e.a. uitgelegd zonder echt heel diep op allerlei biotechniek in te gaan.
Met dit boek kan je eerst eens gaan kijken of deze hobby iets voor je is, voordat je volop spullen aan gaat schaffen....

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#2 Bericht door Vera » 12-07-2013 18:50

Mijn eerste boek zat bij mijn starterspakket - Kaas je kaasje.
Niet erg toegankelijk. Echt een starthulp, maar te weinig informatie om echt te begrijpen hoe en wat.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#3 Bericht door Gerda » 12-07-2013 22:54

En nu ben ik de link kwijt van het boek over boerenkaas!! :cry:


hebbes

http://edepot.wur.nl/44464

Schat aan informatie, ik snap veel meer het waarom wat te doen.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

SOFIE
Verse kaas
Berichten: 69
Lid geworden op: 26-09-2013 18:15
Contacteer:

#4 Bericht door SOFIE » 26-02-2014 15:01

mijn eerste boek was ook kaas je kaasje. Totaal niets voor mij. Na de 5 pagina heb ik het boek in de kast gezet en daar staat hij nu nog :-)

Ander boek dan maar: frommages maison van Ricki Carroll ( frans boek) ging iets beter maar je moet wel de basis kennis hebben.


Nu Tim smith gekocht en echt wel tevreden mee!

Charlie

#5 Bericht door Charlie » 09-08-2014 11:37

Ik heb ook het boek 'kaas je kaasje' liggen, en ook ik heb het boek na 5 pagina's en wat doorbladeren in de kast gezet. Ik snap er niets van! Is echt wel een boek voor ofwel gevorderde of voor mensen die wat slimmer zijn dan mij :wink: Wei, wrongel, zuursel, stremsel, ... het loopt voor mij (een beginner) nog wat allemaal door elkaar.

Ben dan maar naar een winkeltje geweest waar ik mijn kaasspullen gekocht heb, en daar hebben ze me wat receptjes gegeven. Dat lukt me beter.

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#6 Bericht door Vera » 09-08-2014 14:08

Kaas je kaasje is niet echt een toegankelijk boekje.
Het boek van Tim Smith 'Zelf kaas maken' is prettiger leesbaar, maar er staan wel wat fouten in de recepten.

Ik heb zelf wat Amerikaanse boeken en het boek van Gavin Webber is ook een goede 'Keep Calm make Cheese' - ik weet niet of dat in het Nederlands vertaald is.

Van Gavin Webber kun je trouwens ook erg instructieve filmpjes vinden op Youtube.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#7 Bericht door Gerda » 10-08-2014 13:28

Filmpjes kijken op youtube heb ik ook veel gedaan, heel leerzaam.
Ik prijs nog steeds rondom boerenkaas aan.

Maar de basisrecepten eerste kaasje maken op het forum is echt een goede om mee te starten.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Segtom

#8 Bericht door Segtom » 29-08-2014 20:24

iemand een advies voor een boek met meer informatie en recepten voor het kaas maken? voor de momenten ik hier niet kan zoeken

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#9 Bericht door Vera » 29-08-2014 20:37

Ik weet niet of je het online kunt vinden ik heb het meest aan Artisan Cheesemaking at Home van Mary Karlin. Wel even rekenen omdat het Amerikaanse maten zijn etc. Maar heel informatief en een schat aan recepten.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Segtom

#10 Bericht door Segtom » 29-08-2014 20:41

ik zal het eens zoeken bedankt voor de tips

woeco

#11 Bericht door woeco » 30-08-2014 19:53

Wij hebben dit boek ook gekocht. Toen werden we echt enthousiast.
Wij hebben het bij van der kooy jubbega gekocht.

webmaster

#12 Bericht door webmaster » 31-08-2014 13:18

Zoek bij het boek van Karlin ook even op haar website. Daar schijnt ergens een pagina te zijn met rectificaties van een aantal recepten uit haar boek.

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#13 Bericht door Vera » 31-08-2014 14:19

Zijn in de meeste gevallen niet zulke ernstige fouten, maar ik heb de link even opgezocht.

http://www.artisancheesemakingathome.co ... CTIONS.pdf
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

born2cheese

#14 Bericht door born2cheese » 22-08-2016 23:37

Ik heb op Marktplaats het boek Rondom Boerenkaas uit 1986 gekocht, zou ik daar nog wat aan hebben, of is die eigenlijk te oud?

Schoonverdiep

#15 Bericht door Schoonverdiep » 25-08-2016 10:42

Zowel het boek van Tim Smith (bestaat in het nederlands) als artisan cheesemaking at home kan ook ik echt aanbevelen. Als hobbyist heb je met die twee eigenlijk alle belngrijke info in huis.

Wil je je echt verdiepen in de biochemische processen van het kaasmaken, en je violume opschalen, dan is het volgende boek een echte bijbel. Helaas ook enkel in het Engels, en Amerikaans qua maten en gewichten
Mastering Artisan Cheesemaking
The Ultimate Guide for Home-Scale and Market Producers

HettyA

#16 Bericht door HettyA » 29-10-2016 16:09

Mijn eerste boekje is geschreven door Vera.
Ik heb de informatie die zij hier op het forum heeft gezet, geprint, dat leest toch wat gemakkelijker.
Dank je wel Vera en alle anderen natuurlijk voor aanvullende op- en aanmerkingen!

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#17 Bericht door Vera » 30-10-2016 11:27

:D Wat een lief berichtje Hetty!
Graag gedaan hoor, ik hoop dat je er veel plezier van hebt. :D
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

born2cheese

#18 Bericht door born2cheese » 02-11-2016 13:03

HettyA schreef:Mijn eerste boekje is geschreven door Vera.
Ik heb de informatie die zij hier op het forum heeft gezet, geprint, dat leest toch wat gemakkelijker.
Dank je wel Vera en alle anderen natuurlijk voor aanvullende op- en aanmerkingen!
Wat een slim idee Hetty, dat ga ik ook maar eens doen dat is handiger dan elke keer alles opzoeken :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten