Intressant stukje

Plaats hier verwijzingen naar, commentaren op of oordelen over boeken over kaasmaken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

Intressant stukje

#1 Bericht door Gerda » 04-05-2014 22:39

http://www.food-info.net/nl/dairy/cheese-production.htm
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

webmaster

#2 Bericht door webmaster » 05-05-2014 07:37

Duidelijk stukje. Iets dat me opviel: "Als reguliere pasteurisatie wordt meestal toegepast 15-20 seconden bij 72- 73" :). Blijkbaar worden er door sommigen dus ook andere termen voor gebruikt....

Danuta
Extra belegen kaas
Berichten: 352
Lid geworden op: 17-07-2013 10:20
Contacteer:

#3 Bericht door Danuta » 05-05-2014 08:45

Naast HTST en UHT bestaan ook andere minder bekende pasteuriseringsmethoden. Enerzijds, 'reeks-pasteurisering' (batch pasteurization), impliceert het verwarmen van grote hoeveelheden melk tot een lagere temperatuur (68 °C) voor een langere periode (ongeveer 30 minuten). Anderzijds, 'hoge hitte/korte tijd'-pasteurisering (HHST). Deze methode ligt ergens tussen HTST en UHT qua tijd en temperatuur. Pasteuriseren creëert zowel tijdelijke als permanente veranderingen van proteïnes in de melk.

Bron Wikipedia :)

UHT is strouwens het snel op een hoge temp van 138 brengen, 2 seconden vast houden en snel weer naar beneden, deze melk kun trouwens neit meer gebruiken voor kaas maken :))
MLG

Danuta en de Bende van Donnersbachwald.

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#4 Bericht door Gerda » 05-05-2014 09:41

webmaster schreef:Duidelijk stukje. Iets dat me opviel: "Als reguliere pasteurisatie wordt meestal toegepast 15-20 seconden bij 72- 73" :). Blijkbaar worden er door sommigen dus ook andere termen voor gebruikt....
Zie mijn topic pasteuriseren, Herman.
Bovengenoemd is gewoon pasteuriseren, wat standaard in de zuivelfabriek word gedaan.

Thermiseren is echt heel iets anders.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten