Appelazijn maken

Hier kunnen producten worden geplaatst die niet direct onder al bestaande rubrieken vallen (zoals worstjes?)
Plaats reactie
Bericht
Auteur
mumiyoo

Appelazijn maken

#1 Bericht door mumiyoo » 30-07-2016 21:58

Via een hele omweg toch weer hier op het forum terecht gekomen !
Het heeft onrechtstreeks toch weer te maken met kaasmaken. :wink:
Al geruime tijd gebruiken we appelazijn voor verschillende doeleinden maar sinds kort ook om onze melkgeiten in topconditie te houden, topconditie betekend meer en beter melk > meer kaas. :D
Telkens ik in een supermarkt ben, speur ik onbewust toch naar een betere BIO en ongepasteuriseerde RAUWE appelazijn met de azijnmoeder...maar ik geef het op en ga hem zelf brouwen.

Dus m'n vraag, heeft er iemand ervaring met het zelf maken appelazijn ? Goede appelazijn wel te verstaan met de azijnmoeder.
Die startcultuur kan je kopen in flesjes maar ook die azijnmoeder vind je op ebay. in Kan die cultuur (koek) telkens opnieuw worden gebruikt voor een nieuwe batch ? alle tips zijn welkom.

gitt
Verse kaas
Berichten: 13
Lid geworden op: 03-04-2018 16:23
Contacteer:

Re: Appelazijn maken

#2 Bericht door gitt » 14-09-2018 00:52

mumiyoo schreef:Via een hele omweg toch weer hier op het forum terecht gekomen !
Het heeft onrechtstreeks toch weer te maken met kaasmaken. :wink:
Al geruime tijd gebruiken we appelazijn voor verschillende doeleinden maar sinds kort ook om onze melkgeiten in topconditie te houden, topconditie betekend meer en beter melk > meer kaas. :D
Telkens ik in een supermarkt ben, speur ik onbewust toch naar een betere BIO en ongepasteuriseerde RAUWE appelazijn met de azijnmoeder...maar ik geef het op en ga hem zelf brouwen.

Dus m'n vraag, heeft er iemand ervaring met het zelf maken appelazijn ? Goede appelazijn wel te verstaan met de azijnmoeder.
Die startcultuur kan je kopen in flesjes maar ook die azijnmoeder vind je op ebay. in Kan die cultuur (koek) telkens opnieuw worden gebruikt voor een nieuwe batch ? alle tips zijn welkom.
Ik ben al een tijdje niet op het forum geweest. Kom net dit tegen laat ik nu toevallig zondag als experiment begonnen start van appelazijn te maken. Stukjes appel in een bak met 2 scheppen suiker en water begint nu te gisten, dus nu wachten tot het uitgegist is. Elke dag roer ik het door. Als het goed is komt er vanzelf de azijnmoer erop.

mariawitte
Belegen kaas
Berichten: 288
Lid geworden op: 28-12-2016 14:10
Contacteer:

#3 Bericht door mariawitte » 14-09-2018 01:00

mijn methode van appelazijn maken, afval van de appels de schillen klokhuis in een pot wat koud water er op en klein beetje korrelgist. goed schudden en laten staan met bv stukje kaasdoek er op zodat er geen stof vliegjes in kunnen komen .de eerste paar dagen keer omschudden en dan voor 3 weken laten staan.zeven door kaasdoek en in flesjes
mijn azijn staat nu 2 weken en is al goed helder aan het trekken
heb het ook keer met rode wijn gedaan heeft half jaar gestaan maar geen azijnmoeder gekregen helaas dus dat opgegeven

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten