Pruimenjam

Hier kunnen producten worden geplaatst die niet direct onder al bestaande rubrieken vallen (zoals worstjes?)
Plaats reactie
Bericht
Auteur
unclero
Verse kaas
Berichten: 24
Lid geworden op: 12-11-2013 20:01
Contacteer:

Pruimenjam

#1 Bericht door unclero » 29-11-2013 03:08

Collega had teveel pruimen geoogst, dan maar jam ervan maken.

In stukken snijden en in de pan.
Afbeelding

Een bult geleisuiker eroverheen en lekker laten borrelen.
Afbeelding

En hoppetee in de potjes.
Afbeelding

En daar waren ze op het werk heel blij mee ;).

Gebruikersavatar
johnshadows
Overjarige kaas
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11-07-2013 10:55
Contacteer:

#2 Bericht door johnshadows » 29-11-2013 09:39

Wel grote stukken er nog in.
Smeren op de boterham?
BB-kaas: ‘Het is niet leuk om oud te worden, maar wel fijn om te rijpen.’

stef
Jong belegen kaas
Berichten: 173
Lid geworden op: 26-11-2013 20:05
Contacteer:

#3 Bericht door stef » 29-11-2013 11:10

pruimenjam is inderdaad lekker maar die grote stukken zou ook niet voor mij zijn ik had deze persoonlijk langer doorgekookt , geleisuiker word gebruikt om een vastere substantie te verkrijgen waardoor het niet lang op het vuur hoeft te staan vandaar de grote stukken maar dat is niet nodig bij pruimen omdat deze genoeg Pectine bevatten..
Mijn raad 1 kg suiker op 1 kg pruimen en ontdoen van pitten en schil en een beetje citroensap toevoegen het geheel door laten koken op een zacht vuur tot dat je een mooie jam verkrijgt , ga ook niet te lang door want bij het afkoelen word het nog vaster , wat ik ook altijd doe is een laagje paraffine overheen waardoor het zeer lang houdbaar is..
Ik persoonlijk vind de schillen ook niet aangenaam in de jam dat is een taaie bedoening natuurlijk heeft iedereen een eigen smaak..

Tip - als je twijfelt over de dikte en wanneer te stoppen gebruik thermometer op 105 graden is de jam klaar als de temp hoger laat komen breek je de pectine alleen maar af..

Groetjes
Stef
Warme groeten
Stef.

I'm maybe a dreamer but I'm not the one who sleeps.

unclero
Verse kaas
Berichten: 24
Lid geworden op: 12-11-2013 20:01
Contacteer:

#4 Bericht door unclero » 30-11-2013 13:14

Die grote stukken lijken maar zo.. Ze vloeien prima uit op de boterham.. (waar dan jonge beemster op ligt ofzo)

Of de hazelnotenijs... of etc. ;)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten